Metabolizm - jak go przyspieszyć i jaką dietę stosować? Jak kontrolować metabolizm? Jak wpływać na jego tempo?

PKZaktualizowano 
Metabolizm - jak go przyspieszyć i jaką dietę stosować? Jak kontrolować metabolizm? Jak wpływać na jego tempo? pixabay.com
Zaburzenia procesów metabolicznych prowadzą do szeregu perturbacji zdrowotnych. Jedną z nich jest problem nadmiernej wagi i tycia. Wiedza na temat podstawowych zależności może pomóc w większej kontroli własnego organizmu. Jak wpływać na tempo metabolizmu?

Metabolizm biologia

Na homeostazę ludzkiego organizmu wpływa nieprzerwany cykl reakcji metabolicznych, które stabilizują życie zarówno na poziomie komórkowym, tkankowym, jak i narządowym. W naszym organizmie bez przerwy zachodzą reakcje przemiany energii. Z jednej strony mamy do czynienia z reakcjami katabolicznymi, które polegają na rozkładzie związków organicznych i uzyskaniu niezbędnej energii, a z drugiej z przemianami anabolicznymi umożliwiającymi z kolei tworzenie nowych związków. Odpowiednia stabilizacja i ciągłość tych procesów wpływa na nasze zdrowie, a także ogólną kondycję.

Czym przyśpieszyć metabolizm?

Kontrola metabolizmu najczęściej jest związana ze zmianą nawyków żywieniowych i aktywizacją fizyczną. Diety redukcyjne polegają na częstym przyjmowaniu posiłków w małych ilościach. Uznaje się, iż taki reżim żywieniowy jest najbardziej korzystny dla naszego organizmu. Dobrze przyjmować posiłki co 4-5 godzin, ponieważ taka częstotliwość wpływa pozytywnie również na żołądek. Częste jedzenie małych porcji stymuluje metabolizm, jednak jak w każdej sytuacji tu także należy stosować umiar i zdrowy rozsądek. Kolejną kwestią jest aktywność fizyczna. Procesy metaboliczne zdecydowanie przyśpieszają podczas wysiłku, np. biegania, joggingu czy pływania. Chcąc uzyskać efekty redukcji tkanki tłuszczowej, a także poprawić swoją kondycję warto ćwiczyć regularnie. To absolutnie podstawowa wskazówka. Dopiero wtedy po pewnym czasie zaobserwujemy widoczne efekty.

Dieta przyśpieszająca metabolizm

Dieta, która wpływałaby na poprawę naszego metabolizmu wiąże się ze stosowaniem elementarnych wskazówek dotyczących zdrowych i pełnowartościowych posiłków. Nie jest tak, iż konkretne potrawy przyśpieszają lub spowalniają procesy metaboliczne. Postępując zgodnie z higieną żywienia i wytycznymi specjalistów w zakresie dietetyki możemy w znaczny sposób poprawić wydolność organizmu. Należy pamiętać o regularnym przyjmowaniu płynów. Dotyczy to zwłaszcza okresu letniego, ponieważ proces pocenia jest podstawowym elementem termoregulacji. Picie, a konkretniej picie wody, jest też najlepszym pomysłem na nawodnienie organizmu. Dietetycy zdecydowanie odradzają stosowanie słodkich soków, napojów gazowanych czy oranżad.

Produkty przyspieszające metabolizm

Mówiąc o diecie przyśpieszającej metabolizm specjaliści wskazują na regularne przyjmowanie pełnowartościowych posiłków. Coraz więcej wspomina się jednak o przyprawach, które mogą przyśpieszać procesy metaboliczne. Chodzi o tzw. przyprawy rozgrzewające, jak np. imbir, oregano, estragon czy cynamon. Przykładowo wspomniany imbir możemy stosować też w różnych postaciach, między innymi w formie wywarów czy dodatków do potraw, do koktajli roślinnych.

Metabolizm - jak go przyspieszyć i jaką dietę stosować? Jak kontrolować metabolizm? Jak wpływać na jego tempo? pixabay.com

Spowolniony metabolizm przyczyny

W przypadku objawów spowolnionego metabolizmu należy zdecydowanie zastanowić się nad zmianą nawyków żywieniowych i stylu życia. Spowolniony metabolizm to częsty efekt obfitych i rzadkich posiłku, braku jakiegokolwiek ruchu, a także siedzącego trybu pracy. Ograniczając ruch i aktywność fizyczną tracimy kondycję, nasze mięśnie szybciej się męczą i zwiększa się procentowa zawartość tkanki tłuszczowej w naszym organiźmie. Warto zwrócić uwagę także na niebezpieczne niskokaloryczne diety. W momencie, gdy organizm ma niewystarczający zasób energii, będzie również spowalniał metabolizm. W związku z tym wszelkie pomysły związane z prowadzeniem głodówek nie spełniają swoich założeń, a mogą być niebezpieczne dla zdrowia. Spowolniony metabolizm może być także efektem różnych jednostek chorobowych, jak np. niedoczynności tarczycy.

Metabolizm - jak go przyspieszyć i jaką dietę stosować? Jak kontrolować metabolizm? Jak wpływać na jego tempo? pixabay.com

Problemy z metabolizmem

Specjaliści alarmują, iż zaburzona dieta szczególnie pod kątem dozowania kwasów nasyconych w stosunku do nienasyconych może wpływać na rozwój chorób cywilizacyjnych, takich jak nadmierna waga. Warto pamiętać, iż wszelkie procesy związane z obróbką termiczną powodują obniżenie wartości pożywienia. Obecnie żyjemy w czasach, w których coraz bardziej świadomie można podchodzić do zagadnień prawidłowego żywienia. W XXI wieku na niemal wszystkich produktach widnieją etykiety, które opisują dokładny skład i zawartość produktów. To zdecydowanie ułatwia zaprojektowanie rzetelnej diety i trzymanie się narzuconych wytycznych. Tym samym możemy o wiele precyzyjnie wpływać na nasz metabolizm.

Metabolizm a gospodarka tłuszczowa

Wydaje się, iż kontrolowanie spożycia tłuszczu stanowi jeden z najważniejszych elementów prawidłowego żywienia. Jednym z elementów tego zagadnienia jest rozróżnienie dwóch rodzajów kwasów tłuszczowych. Mówi się, iż tłuszcze nasycone to trochę taki "zły charakter", który sprzyja podwyższaniu cholesterolu LDL. Źródła nasyconych kwasów tłuszczowych znajdują się między innymi w maśle, smalcu, mięsie, a także w olejach. Z goła inaczej ma się sytuacja w przypadku kwasów nienasyconych, które różnią się od poprzednio wymienionych jedynie liczbą podwójnych wiązań w budowie strukturalnej. Kwasy nienasycone z kolei pozytywnie wpływają na nasz organizm, przede wszystkim na naszą odporność, a także gospodarkę tłuszczową. Dlatego warto pamiętać o suplementacji tych związków. Znajdują w mięsie ryb, a także oliwie z oliwek.

Pomijając kwestie związane z dietami, warto okresowo sprawdzać poziom cholesterolu we krwi. Dotyczy to zwłaszcza osób, które ukończyły 50 rok życia oraz ludzi borykających się z problemem otyłości. Tak jak w przypadku kwasów tłuszczowych, tu również mamy do czynienia z dobrym i złym cholesterolem. HDL czyli lipoproteina o wysokiej gęstości transportuje odkładające się złogi tłuszczowe do wątroby, gdzie są dalej modyfikowane. Sytuacja wygląda odmiennie w przypadku lipoproteiny o niskiej gęstości LDL. Ten rodzaj cholesterolu może odkładać się w naszych naczyniach krwionośnych i w ten sposób może przyczyniać się do tworzenia blaszek miażdżycowych. Innymi słowy, im mniej cholesterolu LDL tym mniejsze ryzyko wystąpienia incydentów sercowo - naczyniowych. Analogiczna sytuacja dotyczy HDL, im wyższy poziom cholesterolu HDL, tym lepiej dla naszego organizmu. Dlatego warto być świadomym swoich wyników badań krwi i na bieżąco modyfikować nawyki żywieniowe, dbając w ten sposób o własne zdrowie.

Metabolizm alkoholu

Alkohol jest substancją w znacznym stopniu obciążającą ludzki organizm. Spożywany w postaci piwa, wina czy wódki trafia do naszego organizmu i jest wchłaniany w żołądku i jelitach. Następnie poprzez układ krwionośny jest transportowany do wątroby, gdzie następuje główny proces detoksykacji. Tutaj rozpoczynają się skomplikowane reakcje metaboliczne. Alkohol dla naszego organizmu ma charakter toksyczny i tak też jest traktowany przez narządy. Metabolizm alkoholu wpływa na gospodarkę wodną organizmu, co powoduje znany efekt suchości w ustach.

WIDEO: Czy żywność przetworzona ma wpływ na nasz metabolizm?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3