Spis treści
Mazda2 Hybrid. Stylistyka nadwozia/wnętrze
Teoretycznie moglibyśmy wygląd zewnętrzny i wnętrze opisać kilkoma zdaniami z podsumowaniem i odesłaniem do Toyoty Yaris, ale mimo wszystko Mazda postanowiła co nieco zmienić. Przed liftingiem mogliśmy postawić oba auta obok siebie, zakryć logo i zapewne nikt nie byłby w stanie wskazać które jest które. Tym razem styliści postanowili zmienić przednią część auta i zrobili to bardzo dobrze. Teraz odświeżona Mazda2 Hybrid przypomina… Mazdę2. Zderzak z charakterystycznym grillem oraz szerokim wlotem powietrza w dolnej części nawiązuje do innego małego modelu w gamie, ale i do większych braci tj. Mazdy3 etc. Fakt, poza tym zmian nie uświadczymy, bowiem klosze lamp, grafika wewnętrzna, nawet felgi – to wszystko pozostało bez zmian. Z tyłu różnic też jest niewiele, bo mamy w zasadzie zmienione logo oraz nazwę modelu. W zasadzie tyle, a reszta to kosmetyka.
We wnętrzu także różnic brak. Poza logo, mamy ten sam większy ekran z nowym systemem info-rozrywki, nieco mniej połyskujących plastików w kolorze fortepianowej czerni, ale tą samą nienaganną ergonomię. Dużo przycisków, pokręteł, prosta obsługa i nieskomplikowany układ. Miejsca jest wystarczająco, również z tyłu – do podróży po mieście na krótkich dystansach w sam raz. Pozycja za kierownicą jest poprawna, siedzimy odrobinę za wysoko, ale to auto miejskie, więc widoczność staje się ważniejsza niż wrażenia z jazdy. Poza tym układ napędowy nie dostarcza zbyt wielu emocji, no chyba, że tych pozytywnych na stacji paliw, ale o tym za chwilę. Pojemność bagażnika to 286 litrów, a po złożeniu oparć kanapy zyskujemy w sumie 768 litrów. Mogłoby być więcej, ale jeśli ktoś woli przestrzeń, powinien sięgnąć po Skodę Fabię lub skromniejszy model z wyższego segmentu. Tu liczy się sprawność i oszczędności w mieście.
Mazda2 Hybrid. Silnik i spalanie
Do tej pory jedynym napędem hybrydowym był układ 1.5 Hybrid 116 KM. Miałem nadzieję, że w ślad za Toyotą Yaris, tak samo tutaj pojawi się równolegle mocniejszy 130-konny wariant, ale niestety tak się nie stało. Jest więc stary/nowy układ, którego sercem tego jest trzycylindrowa jednostka benzynowa generująca 92 KM oraz 120 Nm momentu obrotowego. Wspiera ją silnik elektryczny o mocy 80 KM z momentem obrotowym 141 Nm. Osiągi? Bardzo przyzwoite, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,7 sekundy a prędkość maksymalna to 175 km/h. Ale czy brak mocniejszej odmiany to wada? Jeśli dodanie jej miałoby wpłynąć negatywnie na ofertę/ceny słabszych wersji, to niech zostanie tak, jak jest. Poza tym to nie auto sportowe, a różnica 14 KM (na bazie pierwszych jazd odświeżoną „Yariską”) nie robi aż tak dużej różnicy. Ale jakby zamiast 130 KM było np. 150 KM, a w ofercie pojawiła się wersja np. e-MPS. Marzenia i plany na bok, skupmy się na tym, jak Mazda2 Hybrid jeździ.
W trasie – przeciętnie. Nie jest ani cicho, ani specjalnie dynamicznie, ale w żadnym wypadku nie traktuję tego jako wady. Da się przejechać z miasta do miasta, ale to nie jest samochód na trasę. To na wskroś auto miejskie i właśnie w mieście hybrydowa Mazda2 pokazuje swoją ogromną siłę i stos zalet. W normalnych warunkach miejskich, średnie zużycie paliwa przez samochód wynosiło 4,6 l/100km. Jazda po rzadko uczęszczanych ulicach i obwodnicach pozwalała osiągnąć zużycie poniżej 4 l/100km. Podczas podróży poza miastem, nawet przy energicznej jeździe, spalanie rzadko przekraczało 5 l/100km. Deklarowane przez producenta średnie zużycie paliwa w przedziale 4,2 do 5,1 l/100km okazuje się być realistyczne i nieprzesadzone. Mazda2 Hybrid w wersji hybrydowej robi wrażenie pod względem efektywności paliwowej i zasługuje na wysoką pozycję wśród pojazdów segmentu B.
Mazda2 Hybrid. Ceny i wyposażenie
Wydaje mi się, że sporą zaletą odświeżonej Mazdy2 Hybrid będzie oferta i ceny. Układ napędowy jest jeden, więc nie ma żadnych komplikacji. Wersji wyposażenia jest z kolei aż pięć, więc tutaj można się co nieco pobawić. Podstawowa odmiana Prime-Line to koszt 101 900 złotych. Za 108 900 kupimy wersję Centre-Line, za 117 900 z kolei Exclusive-Line. Za 127 900 złotych dostaniemy już sowicie wyposażoną wersję Homura, a jeśli to za mało, za 138 700 jest topowa odmiana Homura Plus. Kamerę cofania znajdziemy już w bazowe odmianie, ale w topowej otrzymamy nawet wyświetlacz head-up na przedniej szybie, łączoną tapicerkę ze skórą ekologiczną, cyfrowe zegary 12,3 cala, 10,5-calowy wyświetlacz centralny czy też dach panoramiczny. Dopłacimy m.in. do:
- opcjonalnego lakieru – od 2900 do 3900 złotych;
- czujników parkowania przód/tył – 2805 złotych;
- kamerę cofania – 980 złotych;
- aluminiowe felgi 16-calowe – 4900 złotych etc.
Podsumowanie
Mazda2 Hybrid wyróżnia się na tle konkurencji dzięki swojemu zaawansowanemu napędowi hybrydowemu. Jest to model, który zasługuje na uwagę w segmencie B. Choć zmiany zewnętrzne są subtelne, to jednak producent zaimplementował liczne innowacje w kabinie, które umożliwiają równanie do czołówki rynku pod kątem technologii i dodatków. Fakt, różnice względem Toyoty Yaris wciąż są niewielkie, ale tym razem styliści dołożyli od siebie kilka dodatków.
Porównanie Mazdy2 Hybrid do wybranych konkurentów:
| Mazda2 Hybrid 1.5 116 KM (e-CVT) | Renault Clio 1.6 E-Tech Hybrid 145 KM (Multi-Mode) | Skoda Fabia 1.5 TSI 150 KM (AT7) |
Cena (zł, brutto) | od 101 900 | od 99 200 | od 103 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Długość/szerokość (mm) | 3940/1745 | 4053/1798 | 4108/1780 |
Wysokość (mm) | 1500 | 1440 | 1459 |
Rozstaw osi (mm) | 2560 | 2583 | 2564 |
Pojemność bagażnika (l) | 286/768 | 254/979 | 380/1190 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1145 | 1238 | 1145 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, bezstopniowa e-CVT | automatyczna, wielostopniowa Multi-Mode | automatyczna, 7-stopniowa |
Osiągi |
| ||
Moc (KM) | 116 | 145 | 150 |
Moment obrotowy (Nm) | 141 (silnik elektr.) | 205 (silnik elektr.) | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,7 | 9,3 | 8,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 175 | 225 |
Zużycie paliwa (l/100km) | 3,8 (WLTP) | 4,3 (WLTP) | 5,7 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 87 (WLTP) | 108 (WLTP) | 129 (WLTP) |
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?