Matura z matematyki odwołana? Po druzgocącym raporcie NIK jest dosadna riposta MEN: To byłaby powtórka błędu z 1982 r.

  • Dziennik Zachodni

Bartosz Wojsa

Koniec matury z matematyki? Najwyższa Izba Kontroli przygotowała raport, w którym przekonuje, że egzamin maturalny z matematyki nie powinien być dla uczniów obowiązkowy. - Egzamin maturalny z matematyki jest istotnym obciążeniem (czas i koszty korepetycji, stres) dla prawie jednej trzeciej osób kończących ten typ szkoły - podaje NIK. Zdaniem NIK polscy uczniowie są źle przygotowani. Co na to Ministerstwo Edukacji Narodowej? "Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego" - informuje MEN.

Koniec matury z matematyki? Raport NIK jest druzgocący

Czy egzamin maturalny z matematyki przestanie być obowiązkowy? Najwyższa Izba Kontroli przygotowała raport, w którym przekonuje, że test z tego przedmiotu jest dla uczniów jedynie obciążeniem, a zdobyta na nim wiedza nie ma bezpośredniego wpływ na miejsce danego państwa w rankingu innowacyjności gospodarki. - Nie zauważono tutaj bezpośredniej korelacji - podaje NIK.

Jaki jest wniosek?

- Należy rozważyć obecny status egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym - podaje NIK.

Riposta MEN jest szybka: Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego.

CZYTAJCIE KONIECZNIE
MATURA 2019: TERMINY EGZAMINÓW PRZEDMIOTOWYCH BEZ ZMIAN

Zacznijmy od początku. NIK wskazuje, że nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia. - Świadczą o tym osiągane przez uczniów niskie wyniki:

  • W latach 2015-2017 średnio co szósty nie zdał matury z tego przedmiotu.
  • Aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczającą.

Przyczyna tkwi w wadliwym procesie nauczania. Nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów - czytamy w raporcie.

 Przemyslaw Świderski

Matura 2018: TOP10 powiatów z najlepszymi i najgorszymi wyni...

Wśród powtarzających klasę w latach 2015-2017 aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc. Także liczba uczniów zdających egzaminy poprawkowe z matematyki świadczy o nie najlepszej edukacji tego przedmiotu

Według ostatnich opublikowanych wyników testów PISA w 2015 r. obniżyły się umiejętności matematyczne polskich uczniów w stosunku do 2012 r. Wtedy średni wynik polskich uczniów w zakresie matematyki wyniósł 518 pkt, a w 2015 r. 504 pkt. W 2015 r. Polska była pod względem wyników z matematyki na świecie na miejscu 17, a w naukach ścisłych na 22. Spośród krajów UE lepsze od Polski wyniki uzyskały m.in.

  • Estonia,
  • Holandia,
  • Dania
  • Finlandia

.

- W kontekście powyższych wyników matury, rezultatów badań kwestionariuszowych wśród uczniów i doświadczeń innych krajów, w których nie wprowadzono obligatoryjnego egzaminu z tego przedmiotu, a które plasują się wysoko w badaniach międzynarodowych obejmujących przedmioty ścisłe (np. Finlandia), należy rozważyć obecny status egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym - podaje NIK.

Znasz matematykę? Rozwiąż te zadania

- Nie można również wskazać, że obowiązkowy dla wszystkich uczniów egzamin maturalny z matematyki ma bezpośredni wpływ na miejsce danego państwa w rankingu innowacyjności gospodarki. Nie zauważono tutaj bezpośredniej korelacji. Zupełną ciekawostką jest ograniczenie liczby egzaminów w Singapurze - państwie od lat zajmującym czołowe miejsca w badaniu PISA i zaliczanym do grona tzw. azjatyckich tygrysów. Władze tego azjatyckiego państwa zdecydowały, że szkoła będzie kłaść większy nacisk na rozwój umiejętności pracy zespołowej i analitycznego myślenia, zamiast uczyć wiedzy encyklopedycznej i wzmagać ducha rywalizacji - czytamy w raporcie.

Matura z matematyki: Jaki wniosek?

Z raportu NIK wynika, że obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki nie stanowi sam jako taki wartości dodanej w procesie nauczania w szkołach ponadpodstawowych kończących się maturą. - Wręcz przeciwnie, jest istotnym obciążeniem (czas i koszty korepetycji, stres) dla prawie jednej trzeciej osób kończących ten typ szkoły.

W ten sposób osoby nieplanujące związków z przedmiotami ścisłymi w swej dalszej ścieżce kształcenia mogłyby w sposób bardziej efektywny skupić się na przedmiotach istotnych z punktu widzenia ich dalszej drogi zawodowej. Co więcej, wstępna selekcja na poziomie liceum i technikum pozwoliłaby dyrektorom i nauczycielom matematyki na odpowiednią do potrzeb uczniów organizację zajęć w zróżnicowanych grupach, koncentrując uwagę szkoły na uczniach o uzdolnieniach matematycznych.

Zapewniłoby to wzrost kompetencji uczniów pragnących kształcić się dalej na kierunkach ścisłych i politechnicznych, które są obecnie powszechnie kwestionowane przez rektorów uczelni - czytamy.

Gdzie studiować, żeby zarabiać najwięcej na etacie? TOP 10 uczelni

Matura bez matematyki? OŚWIADCZENIE MEN

Ministerstwo Edukacji Narodowej postanowiło odnieść się do raportu NIK-u w sprawie egzaminu maturalnego z matematyki. Jak czytamy w komunikacie MEN, „matematyka nadal będzie przedmiotem obowiązkowym na egzaminie maturalnym, tak jak w większości krajów europejskich".

- Postulowane przez NIK „zawieszenie” obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki byłoby powtórką fatalnej decyzji podjętej w 1982 r., bez żadnego uzasadnienia naukowego. Nowa podstawa programowa, będąca efektem reformy edukacji podkreśla rozwijanie kompetencji innowacyjnych uczniów, m.in. przez stosowanie innowacyjnych metod nauczania, jak np. metoda projektu, a także wykorzystywanie w szkole nowych technologii - podaje MEN.

W dalszym uzasadnieniu czytamy, że „wyłączenie, choćby czasowe, egzaminu z matematyki z części obowiązkowej egzaminu maturalnego zniszczyłoby obiektywne i porównywalne w skali kraju narzędzie rekrutacyjne polskich szkół wyższych. O obecny kształt tego narzędzia, z obowiązkowym egzaminem z matematyki, polskie środowisko akademickie, zarówno przedstawiciele nauk ścisłych, jak i humanistycznych, zabiegało przez wiele lat".

- Należy podkreślić, że postulowana przez NIK zmiana zawiera wewnętrzną sprzeczność. NIK wysnuwa wnioski o skuteczności na podstawie przede wszystkim wyników matury z matematyki, której „zawieszenie” Izba proponuje - pisze MEN. - Egzaminy gimnazjalny i ósmoklasisty z matematyki oraz egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym to jedyne, rzetelne narzędzia służące weryfikacji poziomu wiadomości, a także umiejętności uczniów, m.in. w zakresie kompetencji matematycznych. Bez tych narzędzi nie będzie żadnej możliwości wyciągnięcia jakichkolwiek wniosków służących kształceniu. Wymagania wszystkich egzaminów zewnętrznych, o których wcześniej wspomnieliśmy odzwierciedlają wymagania ustalone w podstawie programowej.

Matura z matematyki: Gdzie leży problem?

NIK podaje, że główną przyczyną niepowodzeń polskich uczniów są wady procesu nauczania matematyki. Zarówno kontrola przeprowadzona w 20 szkołach, jak i badania kwestionariuszowe potwierdzają, że pomimo iż uczniowie posiadają zróżnicowaną wiedzę i umiejętności, zdecydowana większość szkół nie dzieli klas na grupy w zależności od umiejętności matematycznych. A tak już się dzieje w przypadku nauki języków obcych.

- Tymczasem do podstawowych barier przy realizacji wymaganego programu, uczestniczący w badaniu kwestionariuszowym NIK nauczyciele matematyki zaliczyli właśnie zróżnicowany poziom wiedzy uczniów w klasie. Zapytani o czynniki mogące usprawnić nauczanie matematyki wskazywali m.in. konieczność podziału klas na grupy w zależności od zaawansowania wiedzy i umiejętności matematycznych uczniów. Wymieniali także zmniejszenie liczby uczniów w klasach - podaje.

Matura 2019: Terminy CKE. Tak wygląda harmonogram egzaminów maturalnych 2019?

Bolączką polskich szkół ma być także to, że nauczyciele nie dostosowują zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów. Deklarują to ankietowani przez NIK uczniowie. Ponad połowa z nich oceniała, że tempo pracy na lekcjach matematyki jest nieodpowiednie i nie nadążają ze zrozumieniem materiału. Tymczasem z ankiet przeprowadzonych wśród rodziców wynikało, że znaczna część dzieci - bo aż 57 proc. - zgłaszała rodzicom problemy ze zrozumieniem matematyki.

„Mając na uwadze istotne wady procesu nauczania matematyki w szkołach i związany z nimi wzrost odsetka uczniów z ocenami dopuszczającymi z tego przedmiotu na kolejnych etapach edukacyjnych, Najwyższa Izba Kontroli wnosi również o rozważenie możliwości zawieszenia egzaminu maturalnego z matematyki jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów do czasu poprawy skuteczności nauczania tego przedmiotu w szkołach" - ten komunikat mówi sam za siebie.

10 dobrze płatnych zawodów, do których nie potrzeba studiów ...

TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

07.03.2019, 07:01

Masakra,nie wiem kto bardziej jest niekompetentny,ten kto pisał ten artykuł, czy MEN?Matury z matematyki były przez lata 80-te,zniesiono je raczej w 1992.Trzeba by napisać, Boże chron
ten kraj od takiej władzy i wiedzy.

05.03.2019, 18:19

I jeszcze jedno,skoro idziemy w kierunku zachodnich państw członkowskich UE, wprowadzamy niedziele bez handlu,rozwijamy politykę prorodzinną,inwestujemy w rozwój gospodarczy to powinniśmy iść śladem Francji,która wycofała Matematykęjako przedmiot obowiązkowy z matury, byśmy byli jeszcze bardziej nowocześni.

05.03.2019, 18:16

Moim zdaniem matura jest egzaminem dojrzałości i powinien należeć wybór do absolwenta, a nie państwo narzuca człowiekowi przedmioty, które musi zdawać,i tak naprawdę egzamin nie sprawdza potrzebnych umiejętności w życiu oraz na uczelniach podczas studiów. Do matury idealnie pasuje określenie zakuj i zapomnij. Jednym słowem matura stanowi tyło przepustkę na studia.Powinny być egzaminy wstępne na studiach z potrzebnych przedmiotów na danym kierunku.Proces nauczania w Polsce leży,jest jedynie zasada przerobić materiał i Pa,a żeby coś to nam dało owocnego w życiu to nie.Matura powinna być przeprowadzana w sposób mniej rygorystyczny i bardziej zrozumiały.

05.03.2019, 12:54

Jeśli chcą usunąć matematykę z matury to ja wnioskuję o usunięcie całej matury :) Matma to akurat jedyny przedmiot z którym radzę sobie z zamkniętymi oczami :) Skoro matma jest niepotrzebna to tymbardziej po co nam polski bądź język obcy? :)

05.03.2019, 10:12

Matematyka ma pozostac obowiazkowym przedmiotem w szkole. To co sie dzieje to poprostu lenistwo ludzi, bo po co marnowac czas na nauke jak przeciez facebook, instagram i inne tego typu smieci sa wazniejsze plus bezstresowe wychowanie robi swoje. Pozwalajcie na wiecej a przyszlosc bedzie gorsza niz wasze koszmary...

05.03.2019, 08:30

Pół tekstu się powtarza, lol

05.03.2019, 07:37

Sam sobie walcz, Maturzysto, ja mam dość debili w naszym pokoleniu xd

05.03.2019, 06:52

Od lat nauczyciele nie potrafią uczyć matematyki, ale nie tylko polski i angielski są tak samo nudne i żenujące. Matematyka nie powinna być obowiązkowa, a nauczyciele powinni być bardziej naciskani przez dyrekcję, a nie ciągle strajkować, bo mało zarabiają, sorry, ale jak im nie pasuję to zawszem mogą się zwolnić

05.03.2019, 06:48

Obecny próg zdania matury z matematyki to smiech na sali, wszystkie potrzene wzory podane i kalkulator do tego. Układy równań, nie są wykozystywanie? Pisanie, bez zastanowienia chyba, lub zrozumienia co to tak naprawdę jest. Mam znajomych którzy nie znając tabliczki mnozenia(jakos nigdy nie chcialo im sie jej nauczyc), zdali mature na +50%, a wiec swiadzczy to o tym jak niski poziom trzeba prezentować aby go nie zdać. Matura nie jest obowiązkowa i powinna odsiewać tych co na wyższe wykształcenie się, nie nadają, nawet humanista tyle umieć powinien. Bez wzorów, bez kalkulatora rok po ukończeniu technikum, bez problemu maturę podstawową piszę na 70-90%. Bo trochę niektórych zagadnien nie pamiętam już, w klasie maturalnej 100% nie bylo wyczynem z podstawy. Ale widze, ze ludzie nie umieją podstawowych operacji na pierwiastkach, ulamkach, kolejności działań to jak mają zdać?

04.03.2019, 20:41

Niestety, jeżeli z podstawówek się wypycha dzieci na siłę, na "dwójach", to czemu się dziwimy, że maturzysta nie potrafi dodać dwóch ułamków... Problem leży w podstawach. Żona zaczęła studia wychowania wczesnoszkolnego - zrezygnowała, bo nie wytrzymała tępoty przyszłych nauczycielek, które nie wiedziały czym jest system dziesiętny pozycyjny. Jak takie osoby mogą czegoś nauczyć? Wiec nauka zaczyna się od klasy 4, gdzie matematyki jest o godzinę mniej niż było kilka lat temu, za to mamy plastyki, muzyki i inne dziadostwa, nazywam to z premedytacją, bo kiedyśo tym wszystkim mówiło się przy okazji na polskim i historii.
A potem bieda, bo nie potrafi podatku policzyć...

04.03.2019, 15:34

Artykuł wszystko o niczym

04.03.2019, 14:54

Nie kazdy jest ścisłowcem ale tez nie każdy humanistą, wiec czemu mam zdawac mature z polskiego skoro ten przedmiot sprawia mi problem? Takie durne myslenie, jak ktoś naprawde chce to tej podstawy sie nauczy, serio podstawa z matematyki to tylko czytanie ze zrozumieniem i korzystanie z kart wzorow, faktycznie stresujące...

04.03.2019, 14:25

Oceny też nie są wyznacznikiem tego, czy ktoś potrafi dany materiał czy nie. Ja sam co prawda miałem dopuszczający z matematyki przez wszystkie lata gimnazjum(raz nawet zagrożenie), natomiast koleżanka, która chodziła do tego samego gimnazjum i miała innego nauczyciela na koniec miała 4. Kiedy poszliśmy do tej samej klasy w technikum byliśmy na różnych poziomach umiejętności, tylko niestety to ja umiałem więcej niż ona. Także uważam, że w dużej mierze oceny zależą od nauczycieli i tego jak potrafią przekazać wiedzę i czego wymagają.

04.03.2019, 11:48

Ja nie wnikam, ale taki logiczny umysł a nie posiadł podstawowej wiedzy z podstawówki. Proszę tego nie brać do siebie, ale powinno być napisane j.polski. Co do znajomości lektur to np. po to, żeby czerpać wiedzę, uczyć się wrażliwości na otaczający nas świat, zresztą co ja będę panu tłumaczyła niech pan lepiej nie zagłębia się bezsensowne lektury, które otwierają oczy na coś więcej niż prosty wynik matematyczny.

04.03.2019, 11:26

Nie neguję matematyki na maturach. Nieraz zastanawiam się czy powinna być obowiązkowa. Ja mogłam zdawać ale nie musiałam. Jestem humanistą a zdawałam.
Uważam, że każdy powinien mieć prawo wybory że względu na swoje zdolności. Nie każdy uczeń ma umysl ścisły, a ma humanistyczny. I to dopiero stanowi stres-zdawać coś czego nie rozumiem.

04.03.2019, 10:16

NAUIK- teraz takie wszystko inteligentne a, nie u mieją napisać NIK

04.03.2019, 08:55

To zabierzcie jeszcze więcej matematyki ...lepiej dać religię wf muzykę? Więcej godzin matematyki w podstawówce i szkole średniej i korepetycje nie potrzebne.

03.03.2019, 22:22

Francuzi to tępe masy teraz są według mnie powinno być do wyboru j. Polski( który według mnie) jest bezużyteczny lub matematyka jako przedmiot

03.03.2019, 15:33

widać jak nauczyciele ich uczą, że ogromna rzesza uczni ma złą ocenę

28.02.2019, 15:49

A we Francji już matematyka będzie nieobowiązkowa nawet jako przedmiot. Tak strasznie pani Minister Edukacji mówiła, że nie likwidujemy nigdy matematyki na maturze bo trzeba brać przykład z innych europejskich krajów. Właśnie teraz widać jakie PiS sieje zacofanie społeczne.

26.02.2019, 13:19

Jako osoba wykształcona popieram likwidację matematyki na maturze. Ogólnie im więcej durni tym lepiej dla mnie!

26.02.2019, 12:50

Po co matamatyka na kasie w biedronce? To ja się zapytam też po co język polski, przecież wystarczy "dzień dobry" "kasa zakmknięta" i "do widzenia"

26.02.2019, 07:12

No w sumie nawet nie musisz umieć liczyć na kasie. Przecież maszynka za ciebie to zrobi. Świat nie schodzi na psy. Już zszedł. Roszczeniowe pokolenie kretynów, którzy zamiast się przyłożyć do nauki, to wolą być "gender" i "trendy". W ogóle nie idźcie do szkół, bo po co? Na forach widać poziom języka polskiego, matematyki nie chcecie, o przedmiotach ścisłych na pewno też nie śnicie po nocach.
Pokolenie lemingów - nic więcej.

25.02.2019, 20:11

Wieprzek "tumanista" nigdy słowikiem nie zostanie,
choćby kwiczał matematycznymi wzorami.

25.02.2019, 18:54

Na języku polskim jest schemat amebo powyżej.Wystarczy znać lektury i zdasz na pewno. Na matematyce co inna matura to inne typy zadań. Nie da się matematyki nauczyć na pamięć. Trzeba ją rozumieć.Jako rodzic córki maturzystki jestem za tym, żeby matematyka na maturze była nie obowiązkowa.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3