Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów
5 z 17
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
Istotą zadania jest rozpoznanie przez maturzystów zasady...

Matura język polski ROZSZERZENIE 2021. Arkusz pytań CKE i odpowiedzi. Sprawdź rozwiązania zadań 10.05.2021

ROZWIĄZANIE ZADANIA 2

Istotą zadania jest rozpoznanie przez maturzystów zasady zestawienia dwóch XX-wiecznych tekstów: wiersza K. K. Baczyńskiego z utworem W. Szymborskiej. Odczytanie powinno zostać pogłębione przez funkcjonalne konteksty interpretacyjne, co w przypadku tych tekstów powinno być stosunkowo łatwym zadaniem dla zdających (np.: kontekst literacki: archetypiczny charakter motywu labiryntu w kulturze europejskiej, kontekst historyczny: poeci należący do dwóch różnych pokoleń literackich w kontekście własnych doświadczeń biograficznych w odmienny sposób definiują los człowieka).
Interpretacja wierszy powinna merytorycznie zestawiać różne aspekty analizowanych tekstów, wśród których najważniejsze są: kreacja podmiotu lirycznego (Baczyński: liryka bezpośrednia ukazująca doświadczenia z perspektywy podmiotu - Szymborska: liryka pośrednia dążąca do ujęcia tematu w sposób bardziej uogólniony, uniwersalny), przestrzeń i jej funkcje (Baczyński: ujęcie motywu labiryntu w kontekście przestrzeni miasta kryjącego w sobie ślady wojennej katastrofy - Szymborska: motyw labiryntu jako figura egzystencjalna, ukazująca życie człowieka od narodzin do śmierci); relacja między człowiekiem a przestrzenią labiryntu (Baczyński: ambiwalentny stosunek człowieka wobec przestrzeni, która po części jest mu bliska a po części staje się “wroga” - Szymborska: oswajanie tajemnicy życia za pomocą figury labiryntu); obraz ludzkiego życia (Baczyński: losy podmiotu jako odzwierciedlenie tragicznych losów pokolenia Kolumbów - Szymborska: postrzeganie życia jako wędrówki po labiryncie od narodzin do śmierci, eksponowanie przypadkowości ludzkiego losu w kontekście wędrówki / błądzenia); język (Baczyński: poetyckość refleksji zbudowana za pomocą rozwiązań typowych dla doświadczeń awangardy lat 30. XX w. - Szymborska: ascetyzm środków językowych skupionych na wydobywaniu poetyckich sensów z języka zbliżonego na mowy potocznej).
Zdający ma prawo zauważać podobieństwa jak i różnice w interpretowanych tekstach, najważniejsze jest, aby zestawienie tekstów było funkcjonalne i rzeczowo ujmowało wyraźnie wyodrębnione obszary badanych tekstów.

Zobacz również

Oceniamy piłkarzy Cracovii za mecz z Górnikiem Zabrze

Oceniamy piłkarzy Cracovii za mecz z Górnikiem Zabrze

Ruch pokonał Lecha! "Tłuste koty" z Poznania wypisują się z walki o Majstra

Ruch pokonał Lecha! "Tłuste koty" z Poznania wypisują się z walki o Majstra

Polecamy

Wszystko, co musisz wiedzieć o sadzeniu dalii. Sprawdź!

Wszystko, co musisz wiedzieć o sadzeniu dalii. Sprawdź!

Wyciekły dane z popularnej platformy sprzedażowej. Jest zawiadomienie do prokuratury

Wyciekły dane z popularnej platformy sprzedażowej. Jest zawiadomienie do prokuratury

Jesteś przygotowany do matury z polskiego 2024? Rozwiąż quiz i sprawdź, co powtórzyć

Jesteś przygotowany do matury z polskiego 2024? Rozwiąż quiz i sprawdź, co powtórzyć