3/18
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
W pierwszej części pracy zdający powinien się zmierzyć z...

ROZWIĄZANIE ZADANIA 1

W pierwszej części pracy zdający powinien się zmierzyć z problematyką tekstu współczesnego humanisty. Jan Błoński koncentrując się na opisaniu fenomenu “przestrzeni dramatu”, ukazuje jej odmienność w stosunku do przestrzeni wykreowanych w epice i liryce. Autor opisując swoistość przestrzeni stworzonej w tekście dramatycznym, operuje sformułowaniem “przestrzeni widowiska”, twierdząc w kontekście III cz. Dziadów A. Mickiewicza, że z jednej strony jest ona “niezmieniona”, z drugiej zaś strony jest ona “niedookreślona”. Błoński zauważa, że paradoks przestrzeni dramatu polega na tym, że łączy ona perspektywę “jednorazowego zobaczenia” z pojemnym uniwersum odsyłającym widza bądź czytelnika do makrokosmosu świata. Autor sytuuje swoje rozpoznania, odwołując się do słów rozmaitych badaczy (O. Zich, E. Souriau czy R. Ingarden), zauważa, że każdy tekst dramatyczny stanowi syntezę świata “możliwego do zobaczenia” ze światem “domyślnym” (istniejącym poza sceną “tu i teraz”). Błoński osadza swoją refleksję w skrótowym kontekście literackim (np.: dramat antyczny, dramat mieszczański 2 poł. XIX w.) i zauważa, że istotą kreacji “przestrzeni dramatu” zawsze była technika milieu. Wypowiedź Błońskiego zamyka wyraźnie sformułowana teza, która sugeruje, że relacje przestrzenne “ukazują rozumienie prawdy o świecie”.
W drugiej części pracy zdający powinien twórczo i merytorycznie odnieść się do tez i argumentacji Jana Błońskiego. W tym celu powinien przywołać rozmaite rozwiązania przestrzenne w znanych mu dramatach (np.: mikrokosmos przestrzeni dramatów antycznych na przykładzie “Króla Edypa” Sofoklesa; przestrzenie dramatów W. Shakespeare’a jako odzwierciedlenie złożonej prawdy o człowieku i świecie; mieszczańska przestrzeń salonu w komediach Moliera jako przykład XVII-wiecznego rozumienia milieu; specyficzne konstruowanie przestrzeni dramatu w tekstach romantycznych A. Mickiewicza i J. Słowackiego; modernistyczny symbolizm jako trop interpretacyjny przestrzeni wykreowanych i przywołanych w “Weselu” S. Wyspiańskiego; mieszczańskie milieu salonu w komedii początku XX w.; przestrzeń dramatu jako znak katastroficznej wizji świata w dramatach S. I. Witkiewicza; “mikro- i makrokosmos” przestrzeni scenicznej “Tanga” S. Mrożka).

Zobacz również

Zderzenie tramwajów w Poznaniu. Rannych kilkadziesiąt osób! [ZOBACZ WIDEO]

Zderzenie tramwajów w Poznaniu. Rannych kilkadziesiąt osób! [ZOBACZ WIDEO]

Piosenkarka Rihanna została miliarderką. Swojej fortuny nie zdobyła śpiewając

Piosenkarka Rihanna została miliarderką. Swojej fortuny nie zdobyła śpiewając

Polecamy

Używany Citroen C1 II (2014 - obecnie). Wady, zalety, typowe usterki, rynek

Używany Citroen C1 II (2014 - obecnie). Wady, zalety, typowe usterki, rynek

Możesz powiedzieć, że o Igrzyskach wiesz wszystko? [QUIZ]

Możesz powiedzieć, że o Igrzyskach wiesz wszystko? [QUIZ]

Antyszczepionkowcy wtargnęli do domu dziecka, by "ratować dzieci"

Antyszczepionkowcy wtargnęli do domu dziecka, by "ratować dzieci"

Dodaj ogłoszenie