Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MATURA 2013 z CKE. Historia muzyki - poziom podstawowy i rozszerzony [ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI]

red.
W środę abiturienci zmierzyli się z egzaminem maturalnym z historii muzyki na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Na naszej stronie publikujemy arkusze testów i przykładowe odpowiedzi.

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI - HISTORIA MUZYKI - POZIOM PODSTAWOWY
ZADANIE 1

A. Starohiszpański taniec w takcie 3/2, w tempie wolnym, z charakterystycznym akcentem na drugiej, słabej części taktu, odznaczający się szlachetną powagą, to: menuet, sarabanda, allemande, polonez, gigue czy courante? Wypisz właściwą spośród podanych nazw. SARABANDA
B. Podaj nazwę formy muzycznej, która może składać się z wymienionych powyżej tańców. SUITA
C. Podaj nazwę epoki, w której forma ta się wykształciła. BAROK

ZADANIE 2
Rozstrzygnij, czy poniższe zdania wyrażają prawdę, czy fałsz. Obok każdego zdania wpisz słowo prawda lub fałsz.

1. Geneza dramatu antycznego związana jest z wykonywaniem dytyrambów, czyli chóralnych pieśni ku czci Dionizosa.PRAWDA
2. W greckim amfiteatrze, w miejscu nazywanym orchestra występowali wyłącznie muzycy grający na instrumentach. FAŁSZ
3. Tylko niektóre części starogreckiego dramatu wykonywano śpiewnym recytatywem - dialogi były mówione. FAŁSZ

ZADANIE 3
Hector Berlioz zapisał w swoim pamiętniku następujące zdanie: Pozwolić królować instrumentowi solowemu, nie wymagając abdykacji orkiestry - taki był zamiar, który Beethoven urzeczywistnił po raz pierwszy.

A. Podaj nazwę gatunku muzycznego, o którym jest mowa w powyższym cytacie. KONCERT
B. Podaj dwa argumenty, które uzasadniają opinię wyrażoną przez Berlioza.
1. Partia orkiestry jest niezwykle rozbudowana.
2. Orkiestra nie tylko pełni rolę akompaniatora, ale jest aktywnym partnerem głosy solowego.
ZADANIE 4
A. Spośród podanych nazwisk wybierz dwóch kompozytorów tworzących symfonie programowe i wpisz je do pierwszej kolumny tabeli: Ferenc Liszt, Franz Schubert, Johannes Brahms, Hector Berlioz, Jean Sibelius
B. Do drugiej kolumny tabeli wpisz po jednym tytule symfonii programowej wybranych przez Ciebie kompozytorów.
1. Ferenc Liszt - Symfonia Dantejska
2. Hector Berlioz - Symfonia Fantastyczna

ZADANIE 5
Uzupełnij tabelę, wpisując obok tytułów utworów nazwiska ich kompozytorów oraz nazwy stylów lub kierunków muzyki XX w., które te dzieła reprezentują.

1. Poemat ekstazy - Skriabin - ekspresjonizm
2. Pulcinella - Strawiński - witalizm
3. Suita scytyjska - Prokofiev - neoklasycyzm

ZADANIE 6
Każdemu z wymienionych w tabeli kompozytorów dawnej muzyki polskiej przyporządkuj tytuł utworu, którego jest autorem. Wybieraj spośród podanych: Kleszczmy rękoma, Tamburetta, Historigraphi aciem, Modlitwa, gdy dziatki spać idą, Magnificat, Audite mortales.

1. Mikołaj Gomółka - Kleszczmy rękoma
2. Mikołaj Zieleński - Magnificat
3. Adam Jarzębski - Tamburetta
4. Bartłomiej Pękiel - Audite mortales
5. Wacław z Szamotuł - Modlitwa, gdy dziatki spać idą

Więcej odpowiedzi z historii muzyki (poziom podstawowy) na gloswielkopolski.pl
PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI - HISTORIA MUZYKI - POZIOM ROZSZERZONY

Część I - test
ZADANIE 1

Sergiusz Prokofiew, opisując jeden z kierunków stylistycznych muzyki XX wieku, wyraził następujący pogląd: Pisać tylko według reguł ustanowionych przez klasyków, to znaczy być uczniem, a nie mistrzem.

A. Podaj nazwę kierunku stylistycznego muzyki XX wieku, do którego odnoszą się słowa wypowiedziane przez Sergiusza Prokofiewa. neoklasycyzm
B. W kontekście założeń stylistycznych wskazanego kierunku wyjaśnij, jak Sergiusz Prokofiew rozumiał pojęcie "mistrza".
Mistrz rozumiany jest tu jako kompozytor, który w twórczy i oryginalny sposób wykorzystuje elementy stylu dawnych epok, uzupełniając je zdobyczami dwudziestowiecznego języka muzycznego.

ZADANIE 2
Z Baletami Rosyjskimi, słynnym zespołem założonym w Paryżu w 1909 r. przez Sergiusza Diagilewa, współpracowało wielu wybitnych artystów. Wymień dwóch kompozytorów różnych narodowości, których utwory wykonywały Balety Rosyjskie.
1. Igor Strawiński
2. Claude Debussy

ZADANIE 3
Wyjaśnij znaczenie terminu dramma giocoso oraz podaj tytuł opery Wolfganga A. Mozarta, określonej przez kompozytora tym terminem.
wyjaśnienie terminu dramma giocoso: wesoły dramat, rodzaj opery łączącej cechy opery, seria i buffa
tytuł opery: Don Giovanni

ZADANIE 4
Niektórzy wykształceni muzycznie synowie Jana Sebastiana Bacha znani są w historii muzyki pod przydomkami utworzonymi od nazw miejscowości, w których działali. Dopasuj do dwóch wymienionych synów Bacha - kompozytorów odpowiednie przydomki, wybrane z podanych: Bach berliński, Bach drezdeński, Bach londyński

Carl Philipp Emanuel Bach, czyli Bach berliński
Johann Christian Bach, czyli Bach londyński

ZADANIE 5
W jednym z listów kompozytora do rodziny, ujętych w formę zabawnej gazetki, w rubryce "Wiadomości zagraniczne", znajduje się przytoczony poniżej fragment:
Dnia 29 sierpnia [1824] J. Pan Pichon przejeżdżając przez Nieszawę usłyszał na płocie siedzącą Catalani, która coś całą gębą śpiewała. Zajęło go to mocno, a lubo usłyszał arią i głos, niekontent jednak z tego, starał się wiersze usłyszeć. Po dwakroć przechodził koło płotu, ale na próżno, bo nic nie zrozumiał; aż na koniec, zdjęty ciekawością, dobył trzech groszy, obiecał je śpiewaczce, byleby mu śpiewkę powtórzyła. Długo się kręciła, krzywiła i wymawiała, lecz zachęcona trzema groszami zdecydowała się i zaczęła śpiewać mazureczka...

A. Wymień imię i nazwisko kompozytora, autora powyższych słów, kryjącego się pod pseudonimem Pichon. Fryderyk Chopin
B. Podaj, jaką nazwą opatrzył kompozytor listy, z których pochodzi cytowany fragment. Kurier Szafarski

ZADANIE 6
Spośród niżej wymienionych terminów wybierz i podkreśl ten, który jest związany z powstaniem dramatu greckiego.
elegia
rapsod
dytyramb
hymn
pean
oda

ZADANIE 7
Zestaw tytuły słynnych koncertów instrumentalnych z pasującymi do nich cechami. W tym celu przyporządkuj cyfrom odpowiednie litery.

1. J. Brahms - II Koncert fortepianowy B-dur - B. czteroczęściowy koncert, cechujący się równorzędną partią solisty i orkiestry
2. N. Paganini - II Koncert skrzypcowy h-moll - C. błyskotliwa, popisowa partia solisty na tle akompaniującej, drugoplanowej partii orkiestry
3. F. Liszt - II Koncert fortepianowy A-dur - A. swobodna, jednoczęściowa budowa zbliżona do poematu symfonicznego
4. J. S. Bach - V Koncert brandenburski D-dur - E. koncert, w którym grupa concertino składa się z fletu, solowych skrzypiec a także koncertującego klawesynu

Więcej odpowiedzi z historii muzyki (poziom rozszerzony) na gloswielkopolski.pl

W środę rano maturzyści napisali EGZAMIN Z MATEMATYKI na poziomie podstawowych (zobacz arkusze i odpowiedzi)

MATURA 2013 Z CKE - zasady, terminy, arkusze, odpowiedzi

MATURA 2013 Terminy, porady, pytania, odpowiedzi
Zobacz ARKUSZE testów maturalnych i ODPOWIEDZI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki