Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2013 fizyka. CKE przekonuje, że w arkuszu z fizyki nie ma błędu! [OPINIE EKSPERTÓW]

red.
Czy matura z fizyki na poziomie podstawowym zawiera błąd? Takie informacje pojawiły się w sieci i komentarzach maturzystów. CKE wyjaśnia, że błędu nie ma i powołuje się na opinie ekspertów. Ci mówią m.in. : "Przedstawiony na wykresie i w tekście schemat ewolucji gwiazdy jest dużym uproszczeniem, ale nie fałszuje zasadniczego jej przebiegu."

Centralna Komisja Egzaminacyjna stoi na stanowisku, że w zadaniu 6.1 matury z fizyki na poziomie rozszerzonym, błędu nie ma.

"Tekst wprowadzający do zadania ma formę hipotetyczną - rozpoczyna się frazą: Przypuszcza się, że Słońce … . Zadanie nie sprawdza wiadomości dotyczących etapów ewolucji gwiazd. Celem zadania jest sprawdzenie umiejętności odczytywania i analizowania informacji przedstawionej w formie tekstu zgodnie ze standardem II wymagań egzaminacyjnych: Zdający wykorzystuje i przetwarza informacje; odczytuje i analizuje informacje podane w formie tekstu o tematyce fizycznej lub astronomicznej."

Eksperci zwracają uwagę na fakt, że Słońce nigdy nie będzie brązowym karłem. Zacznie zmieniać się w białego karła, później będzie stygnąć, oddając ciepło i nie produkując nowej energii, aż stanie się hipotetycznym obiektem nazywanym czarnym karłem.

CKE zapewnia jednak maturzystów, że zgodnie ze schematem oceniania abiturient otrzyma maksymalną liczbę punktów "niezależnie od tego, czy udzieli odpowiedzi jedynie na podstawie zamieszczonego tekstu, czy też wykaże się dodatkową wiedzą."

Komisja powołuje się także na opinie ekspertów, którzy recenzowali arkusz maturalny z fizyki.

Podajemy za CKE:
Opinia 1. - prof. dr hab. A. Zagórski (Wydział Fizyki Politechniki Warszawskiej)

OPINIA nt. zadania 6.1 z arkusza egzaminacyjnego z fizyki na poziomie rozszerzonym
w 2013 r.

Zadanie 6.1 sformułowane jest w dużej mierze w konwencji fikcji naukowej (podobnie jak osławiony problem braci bliźniaków, ilustrujący teorię względności). Jego zadaniem nie było wyprowadzenie wniosków naukowych, lecz jedynie sprawdzenie umiejętności w posługiwaniu się pojęciami zaczerpniętymi ze współczesnej astronomii. Z tego punktu widzenia kilka nieścisłości, jakie można dostrzec przy dosłownym potraktowaniu tekstu zadania, nie powinny rzutować na jego ocenę. Poza tym wszelkie przewidywania dotyczące odległej przyszłości słońca zawsze mają tylko hipotetyczny charakter.
A. Zagórski
Wydział Fizyki PW

Opinia 2. - prof. dr hab. Jan Mostowski (Instytut Fizyki PAN) i prof. dr hab. Jerzy Jasiński (Wydział Fizyki Politechniki Warszawskiej)

Celem zadania 6.1 oraz wprowadzającego fragmentu było sprawdzenie umiejętności rozumienia tekstu o charakterze popularno-naukowym i wyciągnięcie z niego wniosków. Celem natomiast nie było sprawdzenie najnowszej wiedzy w zakresie przebiegu ewolucji gwiazd. Wszystkie informacje potrzebne do odpowiedzi na pytanie 6.1 zawarte są w poprzedzającym tekście - należało je tylko uporządkować. Przedstawiony na wykresie i w tekście schemat ewolucji gwiazdy jest dużym uproszczeniem, ale nie fałszuje zasadniczego jej przebiegu. Niewłaściwe użycie terminu "brązowy karzeł" nie wpływa na
zrozumienie pytania, ani na ocenę odpowiedzi. Całe zadanie 6. we wszystkich częściach dobrze sprawdza szeroki wachlarz wymaganych od absolwenta umiejętności i wiedzy.
Jan Mostowski
Jerzy Jasiński


Źródło: CKE

MATURA 2013 Terminy, porady, pytania, odpowiedzi
Zobacz ARKUSZE testów maturalnych i ODPOWIEDZI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki