Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Maszyna, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą, jest już gotowa. Wkrótce wyruszy do Gdańska

oprac. m
materiały promocyjne
"Kret", którego zadaniem będzie drążenie tunelu pod Martwą Wisłą jest już gotowy i wkrótce, zarówno drogą lądową, jak i morską, trafi z niemieckiego Schwanau do Gdańska. Maszyna pracę rozpocznie na przełomie 2012/2013 roku, po zmontowaniu i przejściu testów.

W czwartek delegacja z Gdańska odwiedziła plac budowy, na którym powstała maszyna drążąca TBM (tunnel boring machine). Symbolicznego odbioru urządzenia w fabryce firmy Herrenknecht AG w niemieckim Schwanau dokonał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

- Maszyna robi niesamowite wrażenie. Dopiero stając obok niej, widać jaka to olbrzymia inwestycja i z jaką zaawansowaną technologią mamy do czynienia - podkreśla prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Zobacz ZDJĘCIA maszyny

Tunel pod Martwą Wisłą, będzie pierwszym tunelem w Polsce wykonanym metodą TBM. Jego długość to ponad 1378 m. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły.

Tarcza wiercąca TBM (której średnica wynosi ponad 12 metrów) wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu). Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Czas produkcji maszyny trwał około rok.

Tunel pod Martwą Wisłą jest integralną częścią IV zadania budowy Trasy Słowackiego - odc. Węzeł "Marynarki Polskiej" - Węzeł "Ku Ujściu". Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum OHL, a inwestorem zastępczym spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Zadanie IV polega na budowie Trasy Słowackiego o długości ok. 2,4 km wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na odcinku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu. Obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi o długości około 2,4 km, poprowadzonego nowym śladem, w tym odcinka tunelowego o długości około 1378 m, poprowadzonego pod dnem koryta rzeki Martwej Wisły.

Na budowę zadania IV składają się następujące odcinki:

  • 154,6m - droga poza obiektami inżynierskimi,

  • 630,4m - rampa dojazdowa w wykopie otwartym,

  • 112,5 - tunel monolityczny wykonywany w wykopie otwartym,

  • 1072,5m - tunel wykonywany metodą drążoną,

  • 192,5m - tunel monolityczny wykonywany w wykopie otwartym,

  • 147,5m - rampa dojazdowa w wykopie otwartym,

  • 50,0m - droga poza obiektami inżynierskimi.

  • Koszt budowy Trasy Słowackiego - 1,4 mld zł

  • Koszt budowy IV zadania Trasy Słowackiego - 885,6 mln zł

  • Trasa ma być gotowa w październiku 2014 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki