W czwartek delegacja z Gdańska odwiedziła plac budowy, na którym powstała maszyna drążąca TBM (tunnel boring machine). Symbolicznego odbioru urządzenia w fabryce firmy Herrenknecht AG w niemieckim Schwanau dokonał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
- Maszyna robi niesamowite wrażenie. Dopiero stając obok niej, widać jaka to olbrzymia inwestycja i z jaką zaawansowaną technologią mamy do czynienia - podkreśla prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Zobacz ZDJĘCIA maszyny
Tunel pod Martwą Wisłą, będzie pierwszym tunelem w Polsce wykonanym metodą TBM. Jego długość to ponad 1378 m. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły.
Tarcza wiercąca TBM (której średnica wynosi ponad 12 metrów) wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu). Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Czas produkcji maszyny trwał około rok.
Tunel pod Martwą Wisłą jest integralną częścią IV zadania budowy Trasy Słowackiego - odc. Węzeł "Marynarki Polskiej" - Węzeł "Ku Ujściu". Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum OHL, a inwestorem zastępczym spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Zadanie IV polega na budowie Trasy Słowackiego o długości ok. 2,4 km wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na odcinku od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu. Obejmuje budowę dwujezdniowego odcinka drogi o długości około 2,4 km, poprowadzonego nowym śladem, w tym odcinka tunelowego o długości około 1378 m, poprowadzonego pod dnem koryta rzeki Martwej Wisły.
Na budowę zadania IV składają się następujące odcinki:
154,6m - droga poza obiektami inżynierskimi,
630,4m - rampa dojazdowa w wykopie otwartym,
112,5 - tunel monolityczny wykonywany w wykopie otwartym,
1072,5m - tunel wykonywany metodą drążoną,
192,5m - tunel monolityczny wykonywany w wykopie otwartym,
147,5m - rampa dojazdowa w wykopie otwartym,
50,0m - droga poza obiektami inżynierskimi.
Koszt budowy Trasy Słowackiego - 1,4 mld zł
Koszt budowy IV zadania Trasy Słowackiego - 885,6 mln zł
Trasa ma być gotowa w październiku 2014 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?