Lotniska regionalne w Polsce: nowe inwestycje są konieczne. Unia Europejska pomoże? Analizę zlecił Związek Regionalnych Portów Lotniczych

DNZaktualizowano 
Nowe terminale, płyty postojowe, większe bezpieczeństwo. Lotniska w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Modlinie, Olsztynie, Poznaniu, Wrocławiu i Rzeszowie chcą wspólnie walczyć o pieniądze na inwestycje. Zleciły analizę możliwości dofinansowania z Unii Europejskiej. Porty regionalne w Polsce: inwestycje.

Z 40 mln pasażerów wszystkich lotnisk w Polsce, niemal 25 mln skorzystało z lotnisk regionalnych, jak Katowice, Gdańsk czy Kraków. Prognozy mówią, że rynek lotniczy wciąż będzie się szybko rozwijać, ale lotniska potrzebują inwestycji. Pomóc mogłyby dofinansowania z Unii, lecz dziś porty regionalne nie mogą pozyskać dofinasowania projektów infrastrukturalnych ze źródeł Unii. Postanowiły więc działać razem.

PRZEPIĘKNE NOCNE ZDJĘCIA ROBERTA NEUMANNA LOTNISKA KATOWICE AIRPORT W PYRZOWICACH

Tak, to lotnisko w Pyrzowicach. Zachwycające nocne zdjęcia z...

Na razie Związek Regionalnych Portów Lotniczych zlecił firmie doradczej BBF Sp. z o.o. wykonanie analiz i przeprowadzenie działań, które pomogą w pozyskaniu wsparcia ze środków Unii Europejskiej dla inwestycji planowanych przez zrzeszone w organizacji porty. W projekcie biorą udział lotniska w: Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Modlinie, Olsztynie, Poznaniu, Wrocławiu i Rzeszowie - informuje ZRPL.

Chodzi o zidentyfikowanie potrzeb inwestycyjnych na lotniskach regionalnych, a potem ich przyporządkowanie do dwóch potencjalnych źródeł finansowania, dostępnych dla zarządzających lotniskami w ramach członkostwa Polski w Unii Europejskiej.

NAJŁADNIEJSZE LOTNISKA W POLSCE. RANKING

Pierwszym źródłem finansowania jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2014-2020. Konkretnie mowa tu o działaniu 3.1 „Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T”. W jego ramach istnieje potencjalna możliwość pozyskania dofinansowania inwestycji poprawiających bezpieczeństwo.

Drugie źródło finansowania to budżet Unii Europejskiej na lata 2021-2027. W tym obszarze porty regionalne będą dążyć do uzyskania możliwości dofinansowania inwestycji wspierających rozwój infrastruktury liniowej (płyty postojowe, drogi kołowania, drogi startowe) i kubaturowej (terminale).

Jak informuje ZRPL, aktualnie polskie porty regionalne nie mają możliwości pozyskania dofinansowania projektów infrastrukturalnych ze źródeł Unii Europejskiej. Jest to sytuacja o tyle trudna, że potrzeby inwestycyjne są ciągle bardzo duże. Wynika to m.in. z faktu, że w szybkim tempie zbliżamy się do granicy przepustowości portów w regionach, która szacowana jest na poziomie 32 mln pasażerów rocznie. W zeszłym roku pasażerów było ponad 24 mln.

REKORDY BIJE TEŻ LOTNISKO W PYRZOWICACH. W LIPCU 2018 MIELI NIEMAL 700 TYS. PASAŻERÓW. HITOWE TRASY: LINK

- Prognozujemy, że w 2018 roku w regionach obsłużonych zostanie około 28 mln osób. Każdego roku ponad 60 proc. podróżnych obsługiwanych na polskich lotniskach korzysta z siatki połączeń portów regionalnych, co potwierdza ich istotną rolę w systemie transportowym Polski i pozytywny wpływ na zrównoważonym rozwój kraju. – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

W efekcie inicjatywy ZRPL powstanie kompleksowy dokument obrazujący potrzeby polskich lotnisk regionalnych w zakresie inwestycji, które muszą być zrealizowane po to, żeby zapewnić optymalny rozwój branży w ciągu najbliższych lat. W dokumencie znajdą się także wskazania na możliwości pozyskania dofinansowania planowanych projektów inwestycyjnych ze źródeł Unii Europejskiej. BBF w trakcie prac nad dokumentem będzie konsultował się z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wsparcie dla projektu zadeklarowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Wnioski z przeprowadzonych prac ZRPL zaprezentuje w pierwszym półroczu 2019 roku.

W 2017 roku w polskich portach regionalnych obsłużono ponad 24,3 mln pasażerów, o prawie 3 mln więcej w porównaniu z rokiem 2016. Udział lotnisk w regionach w całości ruchu pasażerskiego obsłużonego w Polsce (40,09 mln pasażerów) w minionym roku wyniósł 61 proc., pozostałe 39 proc. (ok. 15,75 mln pasażerów) skorzystało z siatki połączeń Lotniska Chopina w Warszawie. Aktualnie ZRPL zakłada, że w 2018 roku w regionalnych portach lotniczych może zostać obsłużonych prawie 28 mln pasażerów, czyli o około 3,7 mln więcej niż przed rokiem.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Zobacz najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w programie TyDZień

Piknik w Parku Śląskim pod hasłem "Łączymy pokolenia"

Wideo

Materiał oryginalny: Lotniska regionalne w Polsce: nowe inwestycje są konieczne. Unia Europejska pomoże? Analizę zlecił Związek Regionalnych Portów Lotniczych - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lol

No Krakow sie juz zapycha a rozbudowy na port lotniczy 20 mln pasazerow jak nie byko tak nie ma. Gdzie jest rzad PIS potrzebny lacznik kolejowy na Katowice, nowa droga startowa, nowe terminale, itd.

M
Malkontent

Jaki sens jest modernizowanie lotniska w LBN skoro ubywa połączeń a "Lubelskie" biura podróży które organizują wycieczki albo wczasy nie oferują wylotów ze Świdnika a jak już to opcja taka cenowo nie jest atrakcyjna

G
Gość

Wybory ich oderwą od koryta

Dodaj ogłoszenie