reklama

Listopad pełen awarii i opóźnień gdańskich tramwajów. W tym miesiącu było ich już grubo ponad pół setki

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
Zaktualizowano 
Przemysław Świderski
Tylko w okresie od 1 do 10 listopada doszło do 56 awarii gdańskich tramwajów, a zima dopiero przed nami. W ostatnim czasie na tory wyjechały co prawda dwie nowe Pesy, ale na resztę pojazdów z zeszłorocznego zamówienia przyjdzie jeszcze poczekać wiele miesięcy. Nastroje wśród pasażerów pogorszyła też zapowiedź możliwej podwyżki cen biletów w nowym roku.

Poniedziałkowy poranek, 18 listopada - stają „dziesiątka” na pętli Siedlce i „siódemka” na węźle Kliniczna. Czwartek, 14 listopada, na przystanku „Pohulanka” psuje się „szóstka” powodując tramwajowy korek, uruchamiana jest zastępcza komunikacja autobusowa. To przykłady awarii gdańskich tramwajów tylko z ostatnich kilku dni. Od początku miesiąca, na co zwracają nam uwagę Czytelnicy i o czym na bieżąco informujemy w naszym Raporcie Drogowym, pasażerowie praktycznie codziennie muszą się zmagać z opóźnieniami. Swojej frustracji dają też wyraz choćby na mającym ponad 17 tys. „fanów” nieco prześmiewczym profilu facebook’owym "Czy w Gdańsku zepsuł się tramwaj?"

Spółka GAiT nie podziela jednak spostrzeżeń pasażerów, broniąc się szczegółowymi liczbami.

Niezawodność taboru zwiększa się i będzie zwiększać

- Niezawodność taboru zwiększa się i będzie zwiększać. To wynik zakupu nowych pojazdów i systematycznej modernizacji tramwajów typu N8C. Średnia zjazdów za trzy kwartały 2018 roku wynosiła 2,69 zjazdów/10000 km. W analogicznym okresie tego roku wskaźnik ten wynosi już 1,91 zjazdu/10000 km. Awarie dotyczą głównie najstarszych pojazdów we 105Na oraz niezmodernizowanych jeszcze N8C. Wskaźnik zjazdów „105” za trzeci kwartał 2019 r. wyniósł 4,34/10000 km, dla porównania wskaźnik zjazdów Pesa Swing – w tym okresie to 0,66/10 000 km. Pomimo chwilowych wyłączeń z ruchu, procent kilometrów wykonanych wynikających z rozkładu jazdy na dzień 10.11.2019 wyniósł 99,5 proc. - odpowiada Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy przewozowej spółki.

Czytaj także

Przypominamy jednak, że wymiana taboru idzie dużo wolniej niż zakładano. Pierwsze pięć zakupionych w zeszłym roku Jazzów Duo od Pesy pierwotnie miało się w Gdańsku pojawić w styczniu 2019. Ostatecznie dwa pierwsze z tych pojazdów na tory wyjechały dopiero na przełomie października i listopada. Dwa kolejne pojawić się mają do końca tego roku, a pozostała 11-stka partiami do końca 2020 r. W następnym, 2021 roku, na gdańskich torach ma się pojawić kolejnych 15 Jazzów z rozszerzenia zamówienia i w sumie ta 30-stka zastąpić ma najstarsze „stopiątki”.

Zgodnie z zaprezentowanym w zeszłym tygodniu budżetem miasta na 2020 r. wydatki na komunikację miejską wzrosną o ok. 40 mln zł. Zdaniem wiceprezydenta Piotra Borawskiego to i tak zbyt mało. Więcej czytaj TUTAJ

- Podwyżki płacy minimalnej, ceny energii, to wpływa na jeszcze wyższe koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej; decyzje o ewentualnych podwyżkach cen biletów będą konsultowane z pozostałymi miastami naszej aglomeracji, bo przygotowujemy się także do wprowadzenia wspólnego biletu - mówił przy prezentacji budżetu.

Konkrety w tej kwestii biletów mają pojawić się w styczniu.

Nowe tramwaje PESA Jazz Duo już w Gdańsku. W czwartek 31.10....

Żłobki tylko dla szczepionych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krowa
21 listopada, 7:00, WKURZONY:

co wy sie dziwicie przecierz tam swzfuje LISICKI tak bylo z kamienicamy on podnosil czynsze a remontow do dzisiaj nie ma tak samo z trawajamy aultobusy niekture wypadaja z kursow przyklad kokoszki WYWALIC TEGO LISICKIEGO NA ZBYTY PYSK CO PLATFORMA WEZNIE DO LAPY WSZYSTKO WALI SIE

A ty kup sobie słownik pędzle.

D
Dejv
20 listopada, 16:52, Mieszkaniec:

Za jakość tramwaju odpowiada producent, awarie tramwajów tego samego producenta to już tradycja, dlaczego władze miasta tolerują to zjawisko?

Awarie są były i będą. Kwestia dobrych mechaników na zajezdni czy mają w ogóle jakieś pojęcie :)

W
WKURZONY

co wy sie dziwicie przecierz tam swzfuje LISICKI tak bylo z kamienicamy on podnosil czynsze a remontow do dzisiaj nie ma tak samo z trawajamy aultobusy niekture wypadaja z kursow przyklad kokoszki WYWALIC TEGO LISICKIEGO NA ZBYTY PYSK CO PLATFORMA WEZNIE DO LAPY WSZYSTKO WALI SIE

M
Michal

Pytanie ile tramwajów w ogóle nie wyjechało w trasę? Które by się w trasie rozkraczyly...i czy takim trikiem nie poprawia sobie gait statystyk?

P
Polihistor

Dziwne pytanie - no, przecież to rządzony przez Platformę Gdańsk. To jak niby miałoby tu być? :-)

M
Mieszkaniec

Za jakość tramwaju odpowiada producent, awarie tramwajów tego samego producenta to już tradycja, dlaczego władze miasta tolerują to zjawisko?

Dodaj ogłoszenie