Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lębork: Chcą sie pozbyć Józefa Stalina. Sowiecki czołg IS-2 zostanie jednak w parku Chrobrego

Edyta Litwiniuk
Dla części miłośników historii czołg jest symbolem Armii Czerwonej. Dla innych pamiątką po polskich czołgistach
Dla części miłośników historii czołg jest symbolem Armii Czerwonej. Dla innych pamiątką po polskich czołgistach Edyta Litwiniuk
Trafił do Lęborka w 1968 roku i stanął na cokole w parku Chrobrego. Od tamtej pory kilka razy próbowano się go pozbyć. Ostatnia była akcja na Facebooku. Nie podziałało. IS 2 zostaje!

W całym kraju jest ich tylko 11, z czego aż dwa w Lęborku, Mowa o czołgu IS 2 czyli Józef Stalin. Jeden egzemplarz stoi w parku Chrobrego, drugi w lęborskiej jednostce wojskowej. O ile żywot tego drugiego czołgu sunie powoli i bez większych niespodzianek, to Stalin z parku co i rusz jest bohaterem kolejnej akcji pod hasłem: pozbywamy się czołgu. Jak dotąd przetrwał je wszystkie. Ale po kolei. Najpierw dowiemy się skąd się wziął.

Z Uralu do Polski

Wcale niełatwo prześledzić drogę czołgu od jego powstania do momentu, kiedy stanął w Lęborku. Wiadomo, że pierwsze czołgi IS 1, prekursorzy IS 2 - powstały latem 1943 roku w zakładach w Czelabińsku na Uralu. Głównym konstruktorem był N. F. Szaszmurin. Nowy pojazd otrzymał oznaczenie IS-1 (IS - Iosif Stalin) lub IS-85. Czołg był uzbrojony w armatę D-5T kal. 85 mm. Jako, że w tym samym czasie powstał czołg średni T-34-85 uzbrojony w identyczną armatę, zaszła potrzeba wzmocnienia uzbrojenia czołgu ciężkiego. Wdrożono do produkcji czołg uzbrojony w armatę D-25T kalibru 122 mm. Nosił on początkowo oznaczenie "obiekt 240"potem zmieniono je na IS-2.

Przełamanie Wału Pomorskiego

- Czołg jest polski, choć produkcji radzieckiej - mówi Krzysztof Siwka, radny miejski, pasjonat historii, który prześledził losy lęborskiego czołgu. - Historią II Wojny Światowej interesuję się od 30 lat, a historią naszego czołgu od kilku lat. Szczególnie zainspirował mnie kolega z Łodzi pasjonat historii, którego kilka lat temu zaprowadziłem do parku. Stanął jak "wryty" przed czołgiem i powiedział "czy mieszkańcy Lęborka zdają sobie sprawę jaki mają skarb" - wyjaśnia.

- IS 2 służył w Polskim Wojsku, dokładnie w 4 Pomorskim Pułku Czołgów Ciężkich - mówi Siwka. - Warto dodać, że pułk posiadał sprzęt radziecki, amerykański i angielski. Jako ciekawostkę dodam, że barwy tego pułku przywrócili czołgowi kilka miesięcy temu żołnierze z lęborskiej jednostki wojskowej, którzy pomalowali go społecznie. Z informacji, które udało mi się zgromadzić wynika, że IS 2 brał najprawdopodobniej udział m.in. w krwawych bojach naszych chłopców o przełamanie Wału Pomorskiego pod Mirosławcem i w walkach o Kołobrzeg. W sumie szlak bojowy czołgu wiódł od Warszawy przez Pomorze, Odrę aż do Klietz nad Łabą. Krew przelana za Ojczyznę ma jednakową barwę. Za duży wkład w zwycięstwo nad faszyzmem, a głównie za walki o Wał Pomorski otrzymał Krzyż Virtuti Militari.

Przyspawany na stałe

W 1956 roku rozformowano stacjonujący od pięciu lat w Lęborku 4 Pomorski Pułk Czołgów Ciężkich, w którym służyły "isy". W międzyczasie stacjonuje tu 32 Pomorski Batalion Czołgów Ciężkich i Artylerii Pancernej. W 1956-7 roku czołg był gdzieś przewożony, bo w tym czasie w Lęborku powstaje pułk piechoty. - Moja teoria jest taka, że przeniesiono go do Słupska, gdzie stacjonował 9 Pułk Czołgów Średnich. Ten wątek badam w Centralnym Archiwum Wojskowym w Toruniu - mówi Siwka.
- Zwłaszcza, że zanim trafił na cokół w parku Chrobrego przyszedł ze Słupska.
Do parku IS 2 trafił jesienią 1968 roku dla uczczenia XXV rocznicy powstania Ludowego Wojska Polskiego, jako dar wojska dla mieszkańców Lęborka z racji tego, iż rok wcześniej zgodnie z rozkazem ministra obrony narodowej tradycje 4 Pomorskiego Pułku Czołgów Ciężkich kontynuował 4 Pomorski Pułk Desantowy z Lęborka.
Na podwyższenie wprowadzał go Marek Witulski. Podobnie jak drugi IS 2, który stanął w lęborskiej jednostce rok wcześniej. - To ja wjeżdżałem na postument - wspominał Marek Witulski. - Po wygaszeniu silnika do akcji wkroczyli spawacze. Musieli przyspawać koła nośne do gąsienic, żeby czołg nie zsunął się z postumentu. Później pojawili się mechanicy, którzy do końca "rozbroili" czołg. Wyciągnęli z niego silnik, skrzynię biegów.

Co z tym czołgiem...

W 2007 roku dowództwo Wojsk Lądowych zwróciło się do burmistrza miasta z prośbą o bezpłatne przekazanie do Muzeum Broni Pancernej czołgu IS-2, który znajduje się w parku Chrobrego. Protestowała część mieszkańców. Potem sprawa przycichła i czołg został. W 2010 roku z prośbą o przekazanie czołgu zgłosili się przedstawiciele Muzeum Eksploracji w Przeźmierowie koło Poznania. Na to jednak nie zdecydowały się władze miasta.

Dyskusja nad lęborskim czołgiem wybuchła na nowo na Facebooku. Pojawiło się tam wydarzenie pod hasłem "Won z tym złomem z parku Chrobrego". Czytelnicy i redaktorzy z portalu e-Lębork, którzy byli założycielami akcji pisali wtedy: - Intencje osób, które zdecydowały o ustawieniu czołgu w parku Chrobrego, były antypolskie i miały na celu przypominanie mieszkańcom Lęborka o potędze Armii Czerwonej - twierdził Jakub Urbański z portalu e-Lębork. - Dlaczego dzisiaj mamy zgadzać się na taką pamiątkę? Armia Czerwona zaznaczyła swój szlak licznymi przejawami gwałtu i bezprawia, a ziemie polskie stały się przedmiotem rabunku i dewastacji.

- Mówią, żeby czołg stąd zabrać. Ja uważam na odwrót, że jeśliby czołgu nie było w Lęborku to trzeba by go było tutaj sprowadzić - przekonuje Siwka. - To jest jego dom. Tutaj stacjonował 4 Pomorski Pułk Czołgów Ciężkich, w którym służył czołg do czasu rozformowania, kolejne lęborskie jednostki wojskowe od 1967r. do dzisiaj kontynuują tradycję m. in. 4 Pomorskiego Pułku Czołgów Ciężkich i dlatego Lębork ma prawo do eksponowania tych niezwykle rzadkich na świecie czołgów.

Siwka zaproponował na ostatniej sesji rady miasta zamontowanie przy czołgu tabliczki z głównymi informacjami na jego temat i szlakiem bojowym 4 Pomorskiego Pułku Czołgów Ciężkich, informacją o stacjonowaniu pułku w Lęborku i kontynuowaniu tradycji 4 ppczc przez kolejne lęborskie jednostki wojskowe.

Akcja na Facebooku przycichła. Zaplanowana na 11 listopada nie miała widocznego finału. Udział w niej zadeklarowało 172 osoby, 95 było niezdecydowanych. Zaproszenia w sumie wysłano do 1203 osób.

Potężny IS 2

Dane taktyczno-techniczne lęborskiego czołgu IS-2:
- Rok produkcji: 1944, załoga: 4 osoby, masa: 46 ton, długość całkowita - 983 cm.
- Napęd: silnik wysokoprężny, 4-suwowy o mocy 520 KM. Prędkość maksymalna: 37 km/h. Zużycie paliwa: 300-350 litrów oleju napędowego na 100 km.
- Uzbrojenie: armata 122 mm, obrót wieży elektryczny i ręczny, 3 karabiny maszynowe 7,62 mm, często stosowano też 1 przeciwlotniczy wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm montowany na wieży. Pancerz: spawany z elementów odlewanych i walcowanych o grubości: kadłub - przód 100-120 mm, boki 90 mm, tył 60 mm, dno i góra 20-30 mm; wieża - przód 100 mm.
- Pokonywane przeszkody: pochyłość 36 stopni, rowy szerokości 250 cm, ściany wysokości 100 cm, brody o głębokości 130 cm.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki