Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto powinien pokrywać koszty usuwania z dróg skutków kolizji i wypadków? Protest pod siedzibą Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia

Ewa Andruszkiewicz
Ewa Andruszkiewicz
- Do tej pory nasze działania były pokrywane z tytułu polisy OC. W lipcu część ubezpieczycieli przestało wypłacać środki, przez co nie tylko grozi nam utrata płynności finansowej, ale przede wszystkim zagrożone jest bezpieczeństwo na drogach - mówią przedstawiciele firm, zajmujących się usuwaniem skutków kolizji i wypadków, organizatorzy czwartkowego protestu pod siedzibą Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia. Spółka zarzuty odpiera.

Jak wynika z relacji przedstawicieli firm, zajmujących się przywracaniem dróg do stanu sprzed kolizji czy wypadku, problem po raz pierwszy pojawił się w lipcu br.

- Ustawa o (...) Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych mówi wyraźnie o tym, że „z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przysługuje odszkodowanie (...) za wyrządzoną w związku z ruchem tego pojazdu szkodę (...)”. W tej chwili niektóre firmy ubezpieczeniowe, m.in. ERGO Hestia, zaprzestały wypłacania nam środków, twierdząc, że to Zarządy Dróg powołane są do tego, żeby utrzymywać drogi - tłumaczy Krzysztof Stasiak, prezes Zarządu firmy Eurosistra Polska. - Trzeba jednak zaznaczyć, że bieżące utrzymanie drogi, takie jak odśnieżanie czy naprawa nawierzchni, która uległa uszkodzeniu w wyniku naturalnego zużycia, to jest coś zupełnie innego niż likwidacja skutków wypadków drogowych. Nasze działania polegają nie tylko na sprzątaniu szkła czy zbieraniu wylanych płynów eksploatacyjnych, choć już samo to nie jest proste, bo mamy do czynienia z odpadami niebezpiecznymi. Trzeba mieć do tego odpowiedni sprzęt i pozwolenie na przewiezienie ich do utylizacji. Zajmujemy się też przywracaniem stanu drogi, np. gdy pospadają na nią przewożone ładunki.

Firma Eurosistra Polska zapewnia dalej, że przepisy nie uległy w ostatnim czasie żadnym zmianom. Ich zdaniem to „prawnicy Towarzystw Ubezpieczeniowych zmienili sobie teraz ich interpretację”.

- Firmy, które w ostatnim czasie przestały nam płacić, stanowią 60 proc. rynku. Firmy te chcą, żeby koszty usuwania skutków kolizji i wypadków były pokrywane albo przez zarządców dróg, albo żebyśmy to my dochodzili tych pieniędzy od sprawców wypadków. A przecież oni zapłacili już polisę OC, więc jakim prawem mieliby płacić drugi raz? - pyta Krzysztof Stasiak.

Protest w tej sprawie odbył się w czwartek, 3 października, w pobliżu siedziby Ergo Hestii w Sopocie.

- Chcemy po prostu zwrócić uwagę opinii publicznej na problem, z którym się od lipca zmagamy. Obawiamy się nie tylko upadku naszych firm. Celem naszych działań jest to, żebyśmy wszyscy mogli się poruszać bezpiecznie po polskich drogach - mówią organizatorzy.

O komentarz poprosiliśmy przedstawicieli ERGO Hestii.

- Naszym zdaniem, i zdaniem innych zakładów ubezpieczeń, obowiązek utrzymania dróg w należytym stanie - w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ich użytkowników, należy do zarządców dróg - w ramach ich działalności statutowej, regulowanej obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Środki na te cele pochodzą ze środków publicznych. W przypadku zlecenia przez zarządcę drogi odpłatnego sprzątania dróg po wypadkach czy kolizjach drogowych przedsiębiorcy zewnętrznemu, zarządca zobowiązany jest przecież stosować się do przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, regulującej wydatkowanie środków publicznych - informuje nas Biuro Komunikacji ERGO Hestii.

Jego przedstawiciele podkreślają dalej, że „ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych nie pokrywa kosztów uprzątnięcia drogi po kolizji czy wypadku”. - Słuszność tej interpretacji potwierdza wiele wyroków sądów. Co istotne, Eego Hestia jeszcze nigdy nie została pozwana w tego typu sprawie, pomimo prezentowanego stanowiska - podaje biuro i podsumowuje: - Rozwiązania problemu interpretacji przepisów powinniśmy szukać w sądzie, a nie poprzez wywieranie nacisków na ubezpieczyciela - np. poprzez organizowanie protestów przed jego siedzibą.

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki