reklama

Kraków Balice - jedyne lotnisko z pociągami

Paweł RydzyńskiZaktualizowano 
Fot. PAWEŁ RYDZYŃSKI
Projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest wielowątkowy. Zakłada rozwój komunikacji szynowej wewnątrz aglomeracji trójmiejskiej (wiele osób nazywa połączenie Wrzeszcz - Rębiechowo - Gdynia "drugą linią SKM"), doprowadzenie kolei do lotniska w Rębiechowie, jak i połączenie stolicy województwa z "regionem": Kartuzami, Kościerzyną, Bytowem...

Oto, jak systemy kolei aglomeracyjnych funkcjonują w innych miastach w Polsce. Każde z nich jest inne, każde ma swoją specyfikę.

Warszawa

Stolica ma najlepiej rozwiniętą kolejową komunikację podmiejską w kraju. Linie rozchodzą się promieniście, w ośmiu kierunkach. Siedem z nich spotyka się na tzw. linii średnicowej, pomiędzy stacjami Warszawa Wschodnia i Zachodnia. Kolejki na tej trasie w godzinach szczytu kursują co 5 min. Dzięki integracji biletowej pociągów z tramwajami, autobusami i metrem, a także dość tanim biletom na komunikację miejską, w ostatnich latach gwałtownie wzrasta liczba podróży z centrum Warszawy do Pruszkowa czy Sulejówka, jak i wzrost zainteresowania podróżowaniem pociągami w obrębie samej stolicy. W ciągu kilku tygodni ma się rozpocząć budowa II linii metra (I linię budowano... 22 lata) i być może także budowa 1,5-kilometrowej łącznicy, dzięki której pociągi pasażerskie będą mogły dojeżdżać (tunelem) do lotniska Okęcie. Trwają prace studialne związane z budową linii kolejowej do lotniska w Modlinie.

Kraków

Podwawelski gród jako jedyny w Polsce posiada połączenie kolejowe z lotniskiem. I choć 3,5 roku po uruchomieniu pociągów do Balic ten projekt dalej nosi znamiona prowizorki (tymczasowy peron zbudowany jest na terenie jednostki wojskowej, ostatnie kilkaset metrów do lotniska podróżni pokonują bezpłatnym autobusem), to pociągi cieszą się dużą frekwencją i przez cały dzień kursują co pół godziny (łączą lotnisko z centrum, nie zatrzymują się po drodze, mimo iż przejeżdżają 12 km). Woj. małopolskie posiada kilka nowoczesnych, krótkich pociągów elektrycznych (wielkości 1,5 wagonu SKM), dzięki którym możliwe jest uruchamianie co godzinę pociągów Wieliczka - Kraków - Oświęcim. Kraków jako jedyne miasto w Polsce posiada też tramwaj w tunelu - pod ziemią zlokalizowane są trzy przystanki, w tym jeden pod dworcem Kraków Gł.

Łódź

Mimo położenia w centrum kraju i niedawnemu remontowi linii do Warszawy, Łódź pozostaje kolejową prowincją, zarówno jeśli chodzi o ruch dalekobieżny, jak i podmiejski. Łódź ma ubogą siatkę linii kolejowych, natomiast bardzo bogatą - tramwajowych. Ruch do Zgierza, Pabianic czy nawet Ozorkowa (34 km!) odbywa się przede wszystkim tramwajami. Zrealizowany w ub.r. projekt o nazwie Łódzki Tramwaj Regionalny (modernizacja jednej z głównych linii w mieście oraz torów w Zgierzu i Pabianicach, zakup nowego taboru) kosztował prawie 450 mln zł.

Górny Śląsk

Tramwaje - sieć linii jest najbardziej rozbudowana w Polsce (obejmuje 13 miast!), ale też przechodzi kryzys. Samorządowcy uznają tramwaje za zbyt kosztowne - we wrześniu wycofano je z Gliwic, wcześniej rozebrano linię łączącą Chorzów z Siemianowicami. Krok do przodu zrobili natomiast kolejarze. Pod projektem "Śląska Kolej Regionalna" kryje się reaktywacja, w grudniu ub.r., pociągów wjeżdżających do centrum Tychów. Przystanek Tychy Miasto został ponownie otwarty po kilku latach, do obsługi połączenia Tychów z Katowicami skierowano najbardziej nowoczesny podmiejski tabor w Polsce (równie nowoczesne składy posiadają jeszcze tylko Koleje Mazowieckie - obsługują one ruch na trasach z Warszawy do Radomia i Siedlec). Są plany budowy linii do lotniska w Pyrzowicach. Istnieją nawet założenia, mówiące, żeby przez Pyrzowice (zamiast przez Sosnowiec) skierować ekspresy łączące Warszawę ze Śląskiem.

Wrocław

We wrześniu, po 18 latach i kapitalnym remoncie linii, przywrócono ruch pociągów Wrocław - Trzebnica. Podobne plany samorządowcy mają wobec linii Wrocław - Świdnica. Gdy zostanie otwarta, liczba linii wychodzących z Wrocławia wyniesie równe dziesięć. Projekt "Dolnośląskie Koleje Dojazdowe" zakłada stworzenie w ciągu kilku lat na wszystkich tych liniach cyklicznych rozkładów jazdy (z częstotliwością 30-60 min) oraz integrację biletową pociągów z komunikacją miejską - i tu uwaga, nie tylko we Wrocławiu, ale też w Wałbrzychu czy Legnicy.

Rząd robi poduszkę na ewentualne spowolnienie gospodarcze

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie