Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kościerzyna: Muzeum Kolejnictwa ma 20 lat. Urodzinowe atrakcje na majówkę

Joanna Surażyńska
Co roku kościerski skansen odwiedza ponad 30 tysięcy osób, w tym również turyści z zagranicyW muzeum na atrakcje mogą liczyć także najmłodsi
Co roku kościerski skansen odwiedza ponad 30 tysięcy osób, w tym również turyści z zagranicyW muzeum na atrakcje mogą liczyć także najmłodsi Joanna Surażyńska
Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie kończy 20 lat. Podczas majówki turyści mogą się spodziewać urodzinowych atrakcji. Jedną z nich jest nowa wystawa "Wzdłuż 18 południka". Dyrekcja stara się o unijne dofinansowanie. Jeśli się uda, w planach jest m.in. budowa multimedialnej sali, w której będzie można odbyć podróż koleją w 3D.

W kościerskim muzeum znajduje się 45 zabytków ciężkich, czyli parowozów, lokomotyw i wagonów. Na razie pozyskiwanie kolejnych jest niemożliwe ze względu na brak miejsca. Sytuacja może się jednak zmienić, jeśli dyrekcji muzeum uda się zdobyć unijne dofinansowanie projektu "Rewitalizacja Parowozowni".

- Pieniądze pozwoliłyby na dokończenie ogrodzenia, co zwiększyłoby obszar muzeum, a także całkowity remont hali parowozowej i części administracyjnej - mówi Jan Recław. - Wówczas będzie można pomyśleć o nowych eksponatach. Naszym marzeniem jest także organizowanie przejażdżek zabytkowymi parowozami na terenie muzeum.

W ramach rewitalizacji ma powstać ekspozycja muzealna na miarę XXI wieku. W wyremontowanych pomieszczeniach, w oparciu o najnowsze sposoby prezentacji (infokioski, telewizory, ekrany dotykowe, projektory), przedstawiona zostanie historia kolejnictwa.

Czytaj też: Do PGE Areny z centrum Gdańska dojedziemy koleją w 6 minut. Tory do letnicy gotowe

Sporą atrakcją dla zwiedzających, zwłaszcza tych najmłodszych, będą wielkie makiety kolejowe. Ma także powstać sala projekcyjna wyposażona w 85-calowy telewizor 3D. Przebywający w niej widzowie będą mogli odbyć podróż koleją z perspektywy maszynisty.

Kościerski skansen co roku odwiedza ponad 30 tysięcy osób. Nic w tym dziwnego, skoro to jedyne takie miejsce na Pomorzu. Znajduje się tu kilka perełek. Są to parowozy, które już w Polsce nie występują. Najstarszym zabytkiem jest Ok1-112 z 1915 roku.

Można tu zobaczyć także najdłuższy wykonany w Polsce Pu29-3. To jedyny zachowany egzemplarz tego parowozu.
Natomiast najmłodszym eksponatem jest parowóz TKb -2845 z 1925 roku. Najoryginalniejszy jest z pewnością wagon kolei linowo-terenowej z zakopiańskiej Gubałówki.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki