- Wszyscy widzimy, co dzisiaj dzieje się w sklepach. Ludziom udziela się panika, tracą zdrowy rozsądek, robią zapasy, jak na wojnę. Dlatego za niezbędne uważamy ustalenie jednolitych dla całego kraju, i wiążących dla pracodawców, procedur – mówi Alfred Bujara, szef handlowej Solidarności.
Związkowcy apelują m.in. o zobligowanie pracodawców do wyposażenia sklepów w pojemniki z żelem dezynfekcyjnym, które byłyby dostępne dla pracowników i klientów oraz zapewnienia swoim załogom stałego dostępu do rękawiczek jednorazowych.
- Kasjerka w sklepie ma codziennie styczność z setkami klientów. Pracownicy handlu są grupą szczególnie narażoną na zakażenie. Ludzie się po prostu boją i nie można mieć do nich o to pretensji – mówi dalej Alfred Bujara. - Zaapelowaliśmy też o wprowadzenie przepisów przyznających pracownikom sklepów prawo do krótkich przerw na umycie rąk przynajmniej raz w ciągu godziny pracy. Obecnie, gdy ruch w sklepach jest spotęgowany, a dodatkowo w związku z zamknięciem szkół część pracowników jest w domu z dziećmi, ci którzy są w pracy, nie mają nawet chwili, aby umyć ręce czy skorzystać z toalety.
Zdaniem Solidarności, w sklepach, gdzie w związku z zamknięciem szkół i przedszkoli pojawiły się poważne braki kadrowe, godziny otwarcia powinny zostać skrócone.
„Niestety, mimo apeli organizacji związkowych NSZZ Solidarność, działających w poszczególnych sieciach handlowych, pracodawcy do dnia dzisiejszego nie wprowadzili odpowiednich procedur bezpieczeństwa. W tej sytuacji niezbędna jest interwencja administracji rządowej” - czytamy w piśmie, skierowanym przez Alfreda Bujarę do minister rozwoju, Jadwigi Emilewicz.
Wytyczne dla pracowników sklepów podczas epidemii koronawirusa
W odpowiedzi, resort opublikował na swojej oficjalnej stronie wytyczne, do których powinny stosować się w związku z rozprzestrzeniającą się epidemią, placówki handlowe i usługowe, w szczególności sklepy spożywcze. Główne zalecenia dotyczą mycia rąk przez pracowników wodą z mydłem lub ich dezynfekcji środkiem na bazie alkoholu, zwłaszcza przed kontaktem z żywnością, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, po obróbce lub kontakcie z żywnością surową, nieprzetworzoną, po zakończeniu procedur czyszczenia/dezynfekcji, po kontakcie z pieniędzmi.
- Powierzchnie dotykowe, takie jak: kasy samoobsługowe, blaty, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wózki i koszyki muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem – czytamy w zaleceniach Ministerstwa Rozwoju. - Wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.
Sprawdziliśmy, czy do wytycznych stosują się już największe sieci handlowe.
- W każdym naszym sklepie i biurze Lidl Polska dostępne są środki do odkażania, płyny antybakteryjne oraz instrukcje prawidłowego mycia rąk. W sklepach emitowane są komunikaty głosowe zachęcające do płatności bezgotówkowych. Dla części naszych pracowników, którzy odpowiedzialni są za kwestie personalne firmy oraz wspieranie innych, zorganizowaliśmy szkolenia psychologiczne – informuje Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska.
Sieć prowadzi również wewnętrzną kampanię informacyjną, skoncentrowaną na profilaktyce.
- Przypominamy wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego m.in. o zachowaniu bezpiecznej odległości między ludźmi, stosowaniu zasad ochrony podczas kichania oraz kaszlu czy dokładnego mycia rąk – mówi Aleksandra Robaszkiewicz. - Nieustannie pracujemy nad kolejnymi rozwiązaniami, które wpłyną na podniesienie komfortu pracy, w tym np. nad przezroczystymi osłonami pleksi, ochraniającymi pracowników w strefie kas czy wyznaczeniu na podłodze linii kas miejsca obsługi klienta z zachowaniem bezpiecznej odległości.
W sklepach sieci Biedronka pojawiły się z kolei plakaty, informujące pracowników o najnowszych zaleceniach służb i organów administracji publicznej.
- Pracownikom zapewniamy też żele dezynfekujące, a na zapleczach placówek od dawna są certyfikowane mydła mające właściwości dezynfekujące. Dla komfortu pracowników do sklepów wysyłamy również m.in. rękawiczki jednorazowe. Na bieżąco monitorujemy sytuację i dostosowujemy organizację pracy do aktualnych warunków – zapewnia Justyna Rysiak, menedżer ds. relacji zewnętrznych w sieci Biedronka.
W związku z rozprzestrzeniającą się epidemią, dodatkowe środki ostrożności wprowadził w swoich placówkach także Kaufland.
- Pracownicy wszystkich sklepów zostali poinformowani, jak powinni postępować na wypadek wystąpienia różnych scenariuszy oraz na bieżąco otrzymują informacje o aktualnej sytuacji. W sklepach zintensyfikowano dodatkowo regularne działania dotyczące czystości i dezynfekcji – informuje biuro prasowe sieci Kaufland.
Najnowsze informacje z regionu o zagrożeniu koronawirusem!
Jak uchronić się przed wirusem?
Niezbędne informacje

Śpimy krócej i coraz gorzej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?