Na tle Polski wypadamy całkiem dobrze - prawie 35 godz. w ciągu roku w korkach tracą Warszawiacy, niewiele mniej mieszkańcy Krakowa. Częściej zatory denerwują też kierowców w Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu. Lepiej w badaniu Inrix od Gdańska wypadły z kolei Katowice i Łódź. Firma w swojej metodologii podobnie jak w poprzednich latach przyjęła, że opóźnienie powstaje wówczas, gdy prędkość przejazdu spadnie poniżej 65 proc. swobodnego przepływu ruchu drogowego. Co ważne wzięto pod uwagę typowe średnie prędkości przejazdu, które zwykle poza godzinami szczytu bywają nieco wyższe od obowiązujących limitów.
2017 rok mocno dał się we znaki kierowcom w Gdańsku
O ile wiadomość o tym, że Gdańsk nie jest w ścisłej krajowej czołówce najbardziej zakorkowanych miast jest pozytywna, to z drugiej strony sytuacja w 2017 roku w porównaniu do 2016 się pogorszyła - w korkach straciliśmy ponad trzy godziny więcej. Głównego powodu tego stanu rzeczy należy doszukiwać się w trwającej budowie ogromnego kompleksu Forum Gdańsk w centrum miasta oraz od dawna mocno przeciążonej Obwodnicy Trójmiasta. Ta wciąż nie może się doczekać ani dodatkowego pasa ruchu ani alternatywy w postaci Obwodnicy Metropolitalnej.
Czytaj też: Budowa Forum Gdańsk. Rozpoczał się remont przejścia podziemnego przy budynku LOT-u [zdjęcia]
Wkrótce ma być luźniej, szczególnie w centrum miasta
Wspomniane Forum diametralnie zmieni układ drogowy w sercu Gdańska. Wiele wskazuje na to, że towarzyszące jej inwestycje infrastrukturalne powinny rozładować zatory w ruchu, szczególnie w rejonie Huciska. Wszystko dzięki ulicy Nowe Podwale Grodzkie, która w części przebiegać będzie w tunelu pod Forum. NPG zaczynać się będzie tuż za hotelem Central. Pod ziemię kierowcy będą zjeżdżać na wysokości wiaduktu Hucisko. Wyjazd z tunelu ulokowany jest na wysokości stacji SKM Śródmieście. Kierowcy którzy wybiorą tą trasę ominą aż trzy pary świateł. Przypominamy, że Forum Gdańsk i nowy układ drogowy ma zostać otwarte wiosną tego roku.
- Po starcie Forum Gdański i ulicy Nowe Podwale Grodzkie szykujemy się też do wytyczenia na „starym” Podwalu buspasa. Zaczynał by się on na węźle Solidarności - dodaje Tomasz Wawrzonek z Zarządu Dróg i Zieleni.
To rozwiązanie, dzięki Nowemu Podwalu, nie powinno zwiększyć korków dla samochodów osobowych, a w zatorach nie będą dzięki niemu tkwić autobusy.
Zobacz: Remont dworca Gdańsk Główny. Wyburzanie tunelu pod Dworcem Głównym w Gdańsku [zdjęcia]
Rozwój transportu publicznego najlepszym lekiem na korki
Rosnąca z roku na rok liczba pasażerów gdańskiej komunikacji pokazuje, że coraz więcej kierowców decyduje się na przesiadkę na autobus czy tramwaj. Korki w południowych dzielnicach w najbliższych latach ma szansę zmniejszyć ulica Nowa Bulońska Północna z linią tramwajową, której budowa zacznie się w drugiej połowie tego roku. Do zamiany poruszania się autem na rzecz komunikacji publicznej mają zachęcić też najbliższe zakupy taborowe - 15 nowoczesnych tramwajów oraz 46 autobusów.
POLECAMY POMORSKIE MOTOFAKTY:
Uwaga! Tutaj sprzedają „chrzczone" paliwo [lista stacji]
Egzamin na prawo jazdy 2018 - zmiany
Bulwersująca kontrola biletów w Gdańsku
Nieoznakowane radiowozy marki BMW dla pomorskiej policji
Refleks kierowcy autobusu uratował 2 osoby!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?