Korki na A1 - to ostatnie wakacje z problemami? System poboru opłat utrudnia życie kierowcom. "Wszyscy płacimy za podnoszenie bramek"

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
Zaktualizowano 
Korki na A1 - to ostatnie takie wakacje z problemami? System poboru opłat utrudnia życie kierowcom. "Wszyscy płacimy za podnoszenie bramek" Przemyslaw Swiderski
To ostatnie lato z korkami na A1? W kończące się powoli wakacje bramki na autostradzie Amber One podnoszone były już ponad 60 razy. Zatorów na głównej drodze nad morze w tym sezonie nie zmniejszyła jeszcze jakoś istotnie aplikacja AmberGo, ale eksperci podkreślają żeby ocenić jej efekty w dłuższej perspektywie.
Trwa głosowanie...

Czy opłaty na A1 powinny być zniesione?

dziennikbaltycki.pl

Otwarcie bramek na A1. Ile razy w tym sezonie letnim?

Jak poinformowała w ostatnich dniach spółka Gdańsk Transport Company (GTC), koncesjonariusz autostrady AmberOne w okresie od 19 czerwca 2019 do 18 sierpnia 2019 bramki szły na niej w górę 61 razy. To działanie jest, oczywiście, lekiem na udrożnienie trasy w momentach, kiedy oczekiwanie na wjazd jest zbyt długie.

Kierowców stojących w zatorze takie rozwiązanie zawsze cieszy, warto jednak pamiętać, że podnoszenie bramek kosztuje nas wszystkich, podatników, i to nie mało. Za rezygnację z opłat koncesjonariuszom odcinków autostrad płaci bowiem Ministerstwo Infrastruktury. Za całe zeszłoroczne wakacje koszt podnoszenia bramek (takich przypadków było 76) wyniósł 5 mln zł.

Czytaj także

Debiut aplikacji do płatności za autostradę A1

Te wakacje były także debiutem dla aplikacji AmberGo, czyli kolejnego narzędzia które miało pomóc w jak najlepszych rozładowywaniu ewentualnych korków. Jest to system płatności oparty na automatycznym rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych, wymagający tylko jednorazowego zainstalowania aplikacji mobilnej w telefonie. Kierowcy mogą wtedy korzystać z bramek autostradowych oznaczonych AmberGO

Jak podaje GTC, korzysta z niej na razie 10 proc. kierowców korzystających z pomorskiego odcinka A1.

- To dużo, biorąc pod uwagę liczbę kierowców korzystających z autostrady. To jednak jeszcze za mało, by istotnie poprawić przepustowość - według szacunków, aby tak się stało z aplikacji musiałoby korzystać ok. 30 proc. użytkowników - mówi nam Elżbieta Pałys z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR - Trzeba zauważyć , że aplikacja w pełnej funkcjonalności działa stosunkowo krótko. Do tego w okresie szczytów komunikacyjnych wielu kierowców korzystających z A1 to ci, którzy jeżdżą tą trasą okazjonalnie, np. kilka razy w roku i z tego powodu być może mają mniejszą motywację do instalowania aplikacji.

Sami kierowcy co do funkcjonowania AmberGo mają sporo uwag. Krytyka dotyczy przede wszystkim oznaczenia pasów dojazdowych do bramek przeznaczonych wyłączenie dla użytkowników aplikacji. Wiele osób wjeżdża na nie myśląc, że zapłacą inkasentowi, a potem w popłochu się wycofują.

- Przydałby się większe napisy nad dedykowanymi dla AmberGo bramkami i jaskarwożółte pasy na jezdni wyznaczające dojazd do nich - mówi pan Jakub Wojciechowski, kierowca z Gdańska, który korzystał z AmberGo w miniony weekend.

Zarządca A1 zapewnia, że oznaczenia będzie systematycznie poprawiał.

Autostrady w Polsce: Ile mają kilometrów? [MAPY, WIZUALIZACJ...

Kiedy poprawi się przepustowość na bramkach na A1?

Czy gdy aplikacja zyska odpowiednią popularność problem regularnych letnich korków na naszej autostradzie wreszcie zniknie?

- Tak naprawdę na razie możemy mówić jedynie o poprawianiu przepustowości, rozwiązanie problemu raczej musi poczekać na bezbramkowy system płatności wspólny dla wszystkich dróg w Polsce. Przy czym musi on być na tyle atrakcyjny, by, zakładając, że taka inicjatywa wyjdzie ze strony publicznej, prywatni zarządcy autostrad chcieli z niego skorzystać - dodaje E. Pałys.

Przypominamy, że w ostatnich dniach w sprawie koncesjonowanych odcinków autostrad wypowiedziała się też Najwyższa Izba Kontroli. Uznała ona, że opłaty na nich są zbyt wysokie, a dokładniej znacznie wyższe niż obowiązujące na odcinkach w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pomorscy kierowcy i tak, jak wynika z wyliczeń Izby nie mają najgorzej. Za przejechanie 1 kilometra „naszą” autostradą Amber One płacimy 20 groszy. Taniej jest tylko na odcinku nr II autostrady A2 Świecko-Nowy Tomyśl (17 gr). Na jej odcinku pierwszym, czyli Nowy Tomyśl-Konin oraz na A4 (Katowice-Kraków) wspomniany wskaźnik wynosi odpowiednio 40 i 33 groszy.

O tym się mówi:

Wjechał pod prąd na autostradę A1, odpowie jak za zabójstwo....

polecane: FLESZ: Parkowanie drożeje. Znamy nowe stawki.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Aaa

Wczoraj przy zjeździe, na bramce dla AmberGo, czekałem 3x dłużej niż reszta samochodów!!! Na 5 stojących samochodów, 2 musiały się wycofać! Oznaczenie jest tragiczne.

K
Kk
26 sierpnia, ‎09‎:‎10, Gość:

,..,., Natalia lat 23, zgrabna i seksowna studentka, szukam faceta na gorące spotkania u mnie w domu lub w samochodzie moje nagie zdjęcia i kontakt do mnie na stronie: sexdom,pl a mój nik to: Natala23...

26 sierpnia, 11:09, Gość:

s.p.i.e.r.d.a.l.a.j. dziwko

Prostytutka, ladacznica a fe

M
Michal

Za sposob zorganizowania bramki dla uzytkownikow aplikacji zarzadcy A1 nalezy sie antynagroda roku. Poczatkowo trabilem na "sieroty" wjezdzajace i wycofujace sie z tej bramki ale po jakims czasie zdalem sobie sprawe, ze trzeba byc Duchem Swietym zeby jednorazowo przejezdzajac a1 polapac sie, ze jedna zlokalizowana po srodku bramka sluzy do automatycznej platnosci. Zero oznaczen wczesniej, zero naprowadzen. W efekcie bramka ta albo dziala jak kazda inna - z inkasentem, albo czeka sie przed nia 2x dluzej. Do tego zadnej mozliwosci wycofania auta bez aplikacji, pozostale auta musza sie cofac co powoduje ryzyko stluczki. Wstyd, tyle czasu bylo na testy!

G
Gość

Winieta najlepsza ale pobrcy mają z bramek większy zysk więc się nie zgodzą..... przykład przejazd A2 tam i z powrotem kosztuje więcej niż roczna winieta w Szwajcarii......

G
Gość
26 sierpnia, ‎09‎:‎10, Gość:

,..,., Natalia lat 23, zgrabna i seksowna studentka, szukam faceta na gorące spotkania u mnie w domu lub w samochodzie moje nagie zdjęcia i kontakt do mnie na stronie: sexdom,pl a mój nik to: Natala23...

s.p.i.e.r.d.a.l.a.j. dziwko

G
Gość

Winiety szanowni Państwo. Tylko winiety!

Dodaj ogłoszenie