Kontenerowiec Port Gdynia dla Pol-Euro

Jacek Sieński
Kontenerowiec B 178 wyposażany w stoczni Gryfia
Kontenerowiec B 178 wyposażany w stoczni Gryfia Pol-Euro
Udostępnij:
Port Gdynia - taką nazwę ma nosić statek kontenerowy, którego wyposażanie kończy Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia SA. Będzie go eksploatować firma Pol-Euro Linie Żeglugowe SA w Gdyni, należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Częściowo wyposażony kontenerowiec został przejęty na drodze przewłaszczenia przez ARP za wierzytelności upadłej Stoczni Szczecińskiej Nowa.

Kontenerowiec B 178 - I / 23 zwodowano pod koniec 2008 roku. Z powodu przedłużania przez stocznię terminu zadania statku, armator, jakim była cypryjska firma żeglugowa Neromar Shipping Company Ltd. w Limassol, zrezygnował z jego odbioru. ARP, po przejęciu kontenerowca, utworzyła spółkę celową Aranda i powierzyła jej w maju 2009 roku dokończenie budowy statku B 178 - I / 23. Sposób sfinansowania prac wyposażeniowych został opracowany w oparciu o warunki określone przez stocznię Gryfia, wybraną na drodze przetargu na ich wykonawcę. Aranda podpisała umowy kredytowe z bankami, co umożliwiło rozpoczęcie w lipcu ubiegłego roku robót stoczniowych.

- Nowy kontenerowiec mamy przejąć ze stoczni Gryfia w drugiej połowie maja - mówi Anna Połomska, prezes Pol-Euro. - Sprawujemy nadzór armatorski nad jego budową. W Szczecinie obecny już jest kapitan, który będzie nim dowodził. Wstępnie ustaliliśmy z Januszem Jarosińskim, prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia, że statek zostanie nazwany Port Gdynia. Będzie on pierwszym od 20 lat nowym statkiem handlowym zbudowanym w polskich stoczniach dla polskiego armatora. Po uroczystym odebraniu kontenerowiec wypłynie ze Szczecina i od razu rozpocznie przewozy ładunków.

Mamy już podpisany kontrakt gwarantujący mu zatrudnienie przez dwa lata. Obecnie eksploatujemy trzy własne statki. Są to stosunkowo nowe, uniwersalne drobnicowce Sider Capri i Sider Lipari oraz statek ro-ro Włocławek. Mimo trudnej sytuacji na rynku przewozów morskich, a szczególnie - na Morzu Śródziemnym, udaje się nam zawierać długoterminowe kontrakty na transportowanie ładunków drobnicowcami. Natomiast Włocławek zostanie skierowany do Ameryki Środkowej.

Prezes Połomska nie ukrywa, że strategia rozwoju Pol-Euro, uzgodniona z ARP, przewiduje rozszerzenie działalności, zwiększenie w najbliższych latach liczby własnych statków do 8. Wśród nich ma być drugi kontenerowiec. Spółka zatrudnia około 100 polskich marynarzy i oficerów. Po przejęciu nowego kontenerowca na statkach przybędzie ponad 20 miejsc pracy.

Kontenerowiec uniwersalny typu B 178 jest jednym z serii 25 podobnych statków zbudowanych w SSN dla zagranicznych armatorów. Statek ma długość 220 m i szerokość 32,2 m. Jego pojemność wynosi 3091 TEU, czyli kontenerów 20-stopowych.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Pol-Euro Linie Żeglugowe została utworzona w grudniu 2009 roku w wyniku restrukturyzacji Grupy Polskich Linii Oceanicznych SA w Gdyni. W 2009 roku firma została przekształcona w spółkę akcyjną. Właścicielem 100 proc. akcji gdyńskiego armatora jest ARP SA. Zajmuje się on działalnością żeglugową i logistyczną.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie