Kontenerowiec Port Gdynia dla Pol-Euro

Jacek Sieński
Kontenerowiec B 178 wyposażany w stoczni Gryfia
Kontenerowiec B 178 wyposażany w stoczni Gryfia Pol-Euro
Port Gdynia - taką nazwę ma nosić statek kontenerowy, którego wyposażanie kończy Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia SA. Będzie go eksploatować firma Pol-Euro Linie Żeglugowe SA w Gdyni, należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu SA. Częściowo wyposażony kontenerowiec został przejęty na drodze przewłaszczenia przez ARP za wierzytelności upadłej Stoczni Szczecińskiej Nowa.

Kontenerowiec B 178 - I / 23 zwodowano pod koniec 2008 roku. Z powodu przedłużania przez stocznię terminu zadania statku, armator, jakim była cypryjska firma żeglugowa Neromar Shipping Company Ltd. w Limassol, zrezygnował z jego odbioru. ARP, po przejęciu kontenerowca, utworzyła spółkę celową Aranda i powierzyła jej w maju 2009 roku dokończenie budowy statku B 178 - I / 23. Sposób sfinansowania prac wyposażeniowych został opracowany w oparciu o warunki określone przez stocznię Gryfia, wybraną na drodze przetargu na ich wykonawcę. Aranda podpisała umowy kredytowe z bankami, co umożliwiło rozpoczęcie w lipcu ubiegłego roku robót stoczniowych.

- Nowy kontenerowiec mamy przejąć ze stoczni Gryfia w drugiej połowie maja - mówi Anna Połomska, prezes Pol-Euro. - Sprawujemy nadzór armatorski nad jego budową. W Szczecinie obecny już jest kapitan, który będzie nim dowodził. Wstępnie ustaliliśmy z Januszem Jarosińskim, prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia, że statek zostanie nazwany Port Gdynia. Będzie on pierwszym od 20 lat nowym statkiem handlowym zbudowanym w polskich stoczniach dla polskiego armatora. Po uroczystym odebraniu kontenerowiec wypłynie ze Szczecina i od razu rozpocznie przewozy ładunków.

Mamy już podpisany kontrakt gwarantujący mu zatrudnienie przez dwa lata. Obecnie eksploatujemy trzy własne statki. Są to stosunkowo nowe, uniwersalne drobnicowce Sider Capri i Sider Lipari oraz statek ro-ro Włocławek. Mimo trudnej sytuacji na rynku przewozów morskich, a szczególnie - na Morzu Śródziemnym, udaje się nam zawierać długoterminowe kontrakty na transportowanie ładunków drobnicowcami. Natomiast Włocławek zostanie skierowany do Ameryki Środkowej.

Prezes Połomska nie ukrywa, że strategia rozwoju Pol-Euro, uzgodniona z ARP, przewiduje rozszerzenie działalności, zwiększenie w najbliższych latach liczby własnych statków do 8. Wśród nich ma być drugi kontenerowiec. Spółka zatrudnia około 100 polskich marynarzy i oficerów. Po przejęciu nowego kontenerowca na statkach przybędzie ponad 20 miejsc pracy.

Kontenerowiec uniwersalny typu B 178 jest jednym z serii 25 podobnych statków zbudowanych w SSN dla zagranicznych armatorów. Statek ma długość 220 m i szerokość 32,2 m. Jego pojemność wynosi 3091 TEU, czyli kontenerów 20-stopowych.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Pol-Euro Linie Żeglugowe została utworzona w grudniu 2009 roku w wyniku restrukturyzacji Grupy Polskich Linii Oceanicznych SA w Gdyni. W 2009 roku firma została przekształcona w spółkę akcyjną. Właścicielem 100 proc. akcji gdyńskiego armatora jest ARP SA. Zajmuje się on działalnością żeglugową i logistyczną.

Tak wygląda pierwszy, polski samochód elektryczny, Izera

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie