Paweł Konieczny i Piotr Martyniak, twórcy aplikacji „CoSieStao”, zdobyli Grand Prix II edycji konkursu Business Intelligence Hackathon API (BIHAPI). Nagrodzony projekt umożliwia użytkownikom dostęp do informacji i aktywny udział w wydarzeniach w mieście, dzielnicy czy osiedlu. Uroczystość uhonorowania laureatów odbyła się 29 stycznia podczas gali w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku.

Nagrodzono jeszcze cztery inne aplikacje społecznie użyteczne. Pomysł o nazwie "Via CRM the first passenger relationship management in the world”, autorstwa Michała Sędzielewskiego‚ Pawła Rychlika i Tomasza Pindela umożliwia zarządzanie relacjami z pasażerem. Podróżni mogą łatwo kontaktować się z przewoźnikiem, wyrażać swoje opinie - poprzez stronę internetową, aplikację mobilną, SMS, telefon, czy media społecznościowe.

Konstrukcja pt.

„Poczytaj mi” opracowana przez Łukasza Krajewskiego to sposób dystrybucji ilustrowanych bajek dla dzieci w powiązaniu z nową, innowacyjną technologią komunikacji. Rodzic przebywający z dala od domu może czytać bajkę dziecku - za pośrednictwem telefonu lub komputera - jednocześnie widząc na ekranie reakcję dziecka dzięki połączeniu wideo.

Duże zainteresowanie uczestników gali wywołał też „Stacz kolejkowy” stworzony przez Pawła Bielskiego, Mateusza Klimka, Andrzeja Jędrzejewskiego i Rafała Czapiewskiego. Przydałby się on w dawnych czasach. Umożliwia bowiem sprawdzanie stan kolejki w wybranych punktach, bez konieczności wychodzenia z domu.

Aplikacja „IfCity” Pawła Borowca pozwala lepiej poznać miasto, szybko odszukać interesujące użytkownika obiekty. Doradzi jak znaleźć najkrótszą drogę, hotel lub inne dowolne miejsce, uwzględniając osobiste preferencje. Umożliwia też zrozumienie skomplikowanej struktury aglomeracji.

Organizatorem konkursu BIHAPI (Business Intelligence Hackathon API) jest Orange Polska. - Konkurs łączy trzy niezależne obszary: otwarte dane udostępniane przez samorządy, Internet, oraz API (Aplikacyjne Interfejsy Programistyczne) ICT. Domeny te stanową unikatowe, niewyczerpane źródła informacji, a połączenie ich na płaszczyźnie społecznej otwiera nowy rozdział w dziedzinie komunikacji – informują organizatorzy.

- Celem tej rywalizacji jest tworzenie i promowanie innowacyjnych rozwiązań informatycznych rozwiązujących problemy lokalnych społeczności i pozwalających im zmieniać na lepsze środowisko, w którym żyją. To praktyczna realizacja idei Inteligentnych miast (smart cities). Konkurs wspierają samorządy Warszawy, Gdańska i Poznania oraz uczelnie wyższe, firmy informatyczne i organizacje pozarządowe dowiadujemy się od Marii Piechockiej z Biura Prasowego Orange Polska.

To była druga edycja konkursu BIHAPI, organizowana przez Centrum Badawczo Rozwojowe Orange Polska. BIHAPI to konkurs na stworzenie nowych, innowacyjnych aplikacji, programów, czy platform przy wykorzystaniu miejskich danych. Przykładem takich aplikacji mogą być rozwiązania służące zwiększeniu bezpieczeństwa osób starszych, czy ochronie dzieci przed dostępem do nieodpowiednich treści w Internecie, a także aplikacje społecznościowe, przydatne w turystyce i rekreacji.