Koniec OLT Express? Co dalej z Amber Gold?

Jacek Klein, JS
Tomasz Bołt
Z informacji przedstawicieli firmy OLT Express wynika, że powodem niespodziewanego zawieszenia wszystkich regularnych lotów krajowych jest brak płynności finansowej i pieniędzy na bieżącą działalność. W piątek złożony został wniosek o ogłoszenie upadłości OLT Express Regional, spółki realizującej regularne rejsy krajowe. Jej zobowiązania wobec kontrahentów wynoszą ok. 30 mln zł.

W piątek Urząd Lotnictwa Cywilnego bezterminowo zawiesił tej spółce koncesję. - Oznacza to, że firma nie może już wykonywać działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego. Powodem zawieszenia jest m.in. brak sprawozdania finansowego potwierdzonego przez biegłego rewidenta - głosi komunikat ULC.

Inna spółka z grupy, OLT Express Poland, nadal będzie działać. Zgodnie z koncesją realizować będzie jednak jedynie zagraniczne loty czarterowe.

Skąd taka nagła zapaść taniego przewoźnika? - Wieczorem w czwartek okazało się, że nie otrzymamy pieniędzy od niemieckiej firmy rozliczającej transakcje płatnicze za bilety - powiedział Jarosław Frankowski, dyrektor zarządzający OLT Express. - Nie spodziewaliśmy się tego. Środki, które zostały wpłacone przez klientów, nie zostaną przelane na nasze konto.
Niemiecka firma rozliczająca płatności od pasażerów oceniła, że ryzyko współpracy z przewoźnikiem jest coraz większe i systematycznie podnosiła depozyty będące gwarancją. W czwartek wzrosły one z 17 do 25 mln zł. Niemiecka firma ma do tego prawo.

Jak stwierdził Frankowski, kłopoty przewoźnika zaczęły się kilka tygodni temu, kiedy pojawiły się ataki na spółkę Amber Gold, finansującą przewoźnika. Ta, jak informuje, do tej pory zainwestowała w OLT Express ok. 30 milionów złotych z wypracowanego zysku. Łącznie nakłady inwestycyjne poczynione do uruchomienia linii wyniosły ok. 63 mln dolarów, z czego znaczna część to uzyskane leasingi samolotów. W piątek ogłosiła, że wycofuje się z inwestowania w linie.

- W związku z niemożliwością uzyskania dostępu do 7 mln złotych z bieżącej sprzedaży biletów, które zostały nagle zablokowane przez operatora płatności, Amber Gold stanął przed wyborem: albo dofinansować linie lotnicze kwotą 10 milionów złotych z zysków własnych, przeznaczonych na rozwój spółki Amber Gold, lub wycofać się z dalszego finansowania inwestycji - głosi komunikat. - Amber Gold jest spółką o bardzo dobrej kondycji finansowej, co zostanie wkrótce potwierdzone w audycie przeprowadzanym aktualnie przez zewnętrznego biegłego rewidenta.

Loty zostały zawieszone. Co z linią autobusową? Obsługują ją autobusy firmy Gryf.
- Przewozy Autobusowe Gryf od czerwca uruchomiły nową linię lotniskową oznaczoną numerem 888 - mówi Marian Kotecki, właściciel Gryfa. - Podpisałem umowę z firmą Amber Gold, właścicielem OLT Express. Z powodu zawieszenia lotów OLT Express straci i lotnisko, i pasażerowie. Tych na pewno będzie mniej, więc spodziewam się zmian w kursowaniu autobusów. W poniedziałek mają zapaść w tej sprawie decyzje.

OLT Express przekonywał, że regularne loty krajowe zostały zawieszone tymczasowo. Na ich wznowienie są jednak nikłe szanse. Nie ma nowego inwestora. Rozmowy z jedną z niemieckich firm zostały przerwane.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij, zarejestruj się i korzystaj za darmo: www.dziennikbaltycki.pl/piano

Słyszałeś o tych sposobach na walkę z koronawirusem? To bzdury!

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
chair

"Każdy już się domyśla że OLT był finansowany częściowo z wpłat klientów Amber Gold, a częściowo z tego że nie płacili dostawcom za leasing za wynajem itd. Gdybym ja kupił samochód luksusowy z salonu, to skarbówka za tydzień już by wzięła mnie na przesłuchanie. A jak się robi taki przekręt to co najwyżej KNF podskakuje z mizernymi efektami... " a ja dopiszę,że jakby klientami AmberGold byli takie osoby jak p.Krzywonos i tym podobnie-jak to było z odwołaniem lotów przez OLTExpress to MOŻE KTOSBY SIE ZAINTERESOWAŁ ! a TAK, to tylko...to nie są ludzie z PO.to nimi po co sie interesować???

z
zwyczajny

Jak widzę komentują sami fachowcy, ekonomiści, specjaliści od zarządzania takimi firmami.. Aż chce się czytać :D Polskie "nie wiem nic, ale.. i tak wiem najlepiej to skomentuję". Ogarnijcie się z tymi rasistowskimi tekstami, z pluciem jadem, z wyzwiskami wobec ludzi inwestujących w złoto. @interbrok, @trzeźwy: coście tacy troskliwi, że ktoś straci i że dobrze mu tak? Jak się tak troszczycie o innych ludzi, to moze byście przemyśleli wolontariat w hospicjum?

G
Gostek

[...dofinansować linie lotnicze kwotą 10 milionów złotych z zysków własnych.... Amber Gold jest spółką o bardzo dobrej kondycji finansowej, co zostanie wkrótce potwierdzone w audycie przeprowadzanym aktualnie przez zewnętrznego biegłego rewidenta...]
Przecież to ewidentne granie na czas. Czemu niewiadomo co to za biegły rewident? Taką superdochodową spółkę co z niczego robi setki milionów z pewnością stać na znanych audytorów. Każdy już się domyśla że OLT był finansowany częściowo z wpłat klientów Amber Gold, a częściowo z tego że nie płacili dostawcom za leasing za wynajem itd. Gdybym ja kupił samochód luksusowy z salonu, to skarbówka za tydzień już by wzięła mnie na przesłuchanie. A jak się robi taki przekręt to co najwyżej KNF podskakuje z mizernymi efektami...

n
ne

Czy to jest polski Nepotyzm spolek z parti rzadzacej......

Dodaj ogłoszenie