Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koniec OLT Express? Co dalej z Amber Gold?

Jacek Klein, JS
Tomasz Bołt
Z informacji przedstawicieli firmy OLT Express wynika, że powodem niespodziewanego zawieszenia wszystkich regularnych lotów krajowych jest brak płynności finansowej i pieniędzy na bieżącą działalność. W piątek złożony został wniosek o ogłoszenie upadłości OLT Express Regional, spółki realizującej regularne rejsy krajowe. Jej zobowiązania wobec kontrahentów wynoszą ok. 30 mln zł.

W piątek Urząd Lotnictwa Cywilnego bezterminowo zawiesił tej spółce koncesję. - Oznacza to, że firma nie może już wykonywać działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego. Powodem zawieszenia jest m.in. brak sprawozdania finansowego potwierdzonego przez biegłego rewidenta - głosi komunikat ULC.

Inna spółka z grupy, OLT Express Poland, nadal będzie działać. Zgodnie z koncesją realizować będzie jednak jedynie zagraniczne loty czarterowe.

Skąd taka nagła zapaść taniego przewoźnika? - Wieczorem w czwartek okazało się, że nie otrzymamy pieniędzy od niemieckiej firmy rozliczającej transakcje płatnicze za bilety - powiedział Jarosław Frankowski, dyrektor zarządzający OLT Express. - Nie spodziewaliśmy się tego. Środki, które zostały wpłacone przez klientów, nie zostaną przelane na nasze konto.
Niemiecka firma rozliczająca płatności od pasażerów oceniła, że ryzyko współpracy z przewoźnikiem jest coraz większe i systematycznie podnosiła depozyty będące gwarancją. W czwartek wzrosły one z 17 do 25 mln zł. Niemiecka firma ma do tego prawo.

Jak stwierdził Frankowski, kłopoty przewoźnika zaczęły się kilka tygodni temu, kiedy pojawiły się ataki na spółkę Amber Gold, finansującą przewoźnika. Ta, jak informuje, do tej pory zainwestowała w OLT Express ok. 30 milionów złotych z wypracowanego zysku. Łącznie nakłady inwestycyjne poczynione do uruchomienia linii wyniosły ok. 63 mln dolarów, z czego znaczna część to uzyskane leasingi samolotów. W piątek ogłosiła, że wycofuje się z inwestowania w linie.

- W związku z niemożliwością uzyskania dostępu do 7 mln złotych z bieżącej sprzedaży biletów, które zostały nagle zablokowane przez operatora płatności, Amber Gold stanął przed wyborem: albo dofinansować linie lotnicze kwotą 10 milionów złotych z zysków własnych, przeznaczonych na rozwój spółki Amber Gold, lub wycofać się z dalszego finansowania inwestycji - głosi komunikat. - Amber Gold jest spółką o bardzo dobrej kondycji finansowej, co zostanie wkrótce potwierdzone w audycie przeprowadzanym aktualnie przez zewnętrznego biegłego rewidenta.

Loty zostały zawieszone. Co z linią autobusową? Obsługują ją autobusy firmy Gryf.
- Przewozy Autobusowe Gryf od czerwca uruchomiły nową linię lotniskową oznaczoną numerem 888 - mówi Marian Kotecki, właściciel Gryfa. - Podpisałem umowę z firmą Amber Gold, właścicielem OLT Express. Z powodu zawieszenia lotów OLT Express straci i lotnisko, i pasażerowie. Tych na pewno będzie mniej, więc spodziewam się zmian w kursowaniu autobusów. W poniedziałek mają zapaść w tej sprawie decyzje.

OLT Express przekonywał, że regularne loty krajowe zostały zawieszone tymczasowo. Na ich wznowienie są jednak nikłe szanse. Nie ma nowego inwestora. Rozmowy z jedną z niemieckich firm zostały przerwane.

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij, zarejestruj się i korzystaj za darmo: www.dziennikbaltycki.pl/piano

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki