Konferencja w UCK w Gdańsku z udziałem ministra zdrowia Adama Niedzielskiego. "Będziemy mierzyć i oceniać szpitale"

Jolanta Gromadzka-Anzelewicz
Jolanta Gromadzka-Anzelewicz
Konferencja w UCK w Gdańsku z udziałem ministra zdrowia Adama Niedzielskiego
Konferencja w UCK w Gdańsku z udziałem ministra zdrowia Adama Niedzielskiego Karolina Misztal
Już nie na „ochotnika”, a od 1 stycznia 2023 roku obowiązkowo, każdy szpital w Polsce będzie poddawany ocenie pod względem jakości leczenia oferowanego pacjentom oraz tego, czy czują się oni w nim bezpiecznie. Do podniesienia poprzeczki zmusi szpitale ustawa o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie, której projekt po szerokich i szczegółowych konsultacjach jest aktualnie finalizowany.

Konferencja w UCK w Gdańsku z udziałem ministra zdrowia Adama Niedzielskiego

— Będziemy mierzyć i oceniać nie tylko parametry kliniczne, czyli jakość leczenia w danej placówce, ale również doświadczenia pacjentów z pobytu w niej (wraz z poziomem satysfakcji) oraz jakość zarządzania, który wpływa na poprawę tego bezpieczeństwa — tłumaczył minister zdrowia Adam Niedzielski. Szpitale, które zostaną ocenione najwyżej, będą nagradzane premią za jakość, mogą też liczyć na lepsze kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Ustawa o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjentów przewiduje też wprowadzenie tzw. systemu non fault, czyli rejestrowania wszelkich zdarzeń niepożądanych a nie „zamiatania ich pod dywan”. Powstanie Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, który ma być utrzymywany przez NFZ (0,036 proc. wpływów ze składek na leczenie – w przyszłym roku ma to być 40 mln zł). Zostaną zlikwidowane wojewódzkie komisje ds. zdarzeń medycznych. Rejestr tych zdarzeń prowadzić będzie Ministerstwo Zdrowia (a nie NFZ, jak planowano w poprzedniej, lipcowej wersji dokumentu)

- Ustawa ta wprowadza zmiany bardzo oczekiwane przez pacjentów – przyznał Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta. - Umożliwi im ona dochodzenie roszczeń w prosty, przyjazny sposób. Pacjent otrzyma finansowe zadośćuczynienie bez potrzeby przeprowadzania postępowania sądowego.

Rozwiązania zaproponowane w tej ustawie już częściowo funkcjonują – póki co w ramach Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych – na początek dotyczących szczepień przeciw COVID-19, a od przyszłego roku wszystkich szczepień obowiązkowych. Do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło już od początku tego roku 800 wniosków o wypłatę zadośćuczynienia od pacjentów, którzy mieli po podaniu tej szczepionki ciężkie objawy niepożądane. Wnioski załatwiane są niemal z marszu. Kilkadziesiąt z nich już zostało zaakceptowanych, wypłaty ruszyły.

Za zdarzenie medyczne mają być uznawane: zakażenie, o ile było ono możliwe do uniknięcia, uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia lub śmierć pacjenta, o ile mogły być następstwem nieprawidłowej lub opóźnionej diagnozy, leczenie niezgodne z aktualną wiedzą medyczną lub bez zachowania staranności oraz uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia lub śmierć, których można było uniknąć dzięki zastosowaniu innej formy terapii.

Wysokość odszkodowania ma wynieść w przypadku zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia od 2 do 200 tys. zł, a w przypadku śmierci – od 20 do 100 tys. zł. Kwota ma być zależna od „rodzaju relacji między osobą najbliższą a zmarłym pacjentem oraz wieku osoby najbliższej i zmarłego”. Decyzję o przyznaniu lub nieprzyznaniu odszkodowania wyda na podstawie opinii powołanego przez siebie zespołu rzecznik praw pacjenta w ciągu trzech miesięcy od złożenia przez poszkodowanego wniosku. W uzasadnieniu do projektu czytamy, że wysokość rekompensat będzie ustalona „na poziomie akceptowalnym społecznie”.

Minister zdrowia Adam Niedzielski wraz z prezesem NFZ Filipem Nowakiem oraz Rzecznikiem Praw Pacjenta Bartłomiejem Chmielowcem wzięli udział w konferencji „Bezpieczeństwo pacjenta”, która odbyła się w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku – szpitalu, który już dawno wprowadził szereg rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo pacjentów.

Konferencja w UCK w Gdańsku z udziałem ministra zdrowia Adama Niedzielskiego

Konferencja w UCK w Gdańsku z udziałem ministra zdrowia Adam...

Poszkodowany pacjent zamiast do sądu idzie do Rzecznika.

- Ustawa o jakości i bezpieczeństwie pacjenta umożliwi pacjentom dochodzenie roszczeń w szybki, niesformalizowany, prosty i przyjazny sposób i uzyskanie uzyskanie należnego zadośćuczynienia bez konieczności długotrwałego procesu sądowego - twierdzi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Ustawa zacznie obowiązywać od początku 2023 roku. A co dzisiaj ma zrobić pacjent, który stał się ofiarą błędu popełnionego w szpitalu w którym się leczył? Czy powinien poskarżyć się w Pana biurze czy w jednej z 16 wojewódzkich komisji ds. zdarzeń niepożądanych, o ile one jeszcze funkcjonują?

Wojewódzkie Komisje ds. Zdarzeń Medycznych jeszcze funkcjonują, natomiast ja w każdej tego typu sytuacji zachęcam do kontaktu z Rzecznikiem Praw Pacjenta. Od tego jesteśmy umiejscowie-ni w systemie ochrony zdrowia, żeby pacjentowi pomagać w każdej sytuacji i pokierować nim pokazując mu różne ścieżki z których może wybrać tę którą chce podążać. W sytuacji o której Pani mówi, pacjent może skierować swój wniosek do wojewódzkiej komisji, może skierować swoje roszczenie na drogę cywilno-prawną, czyli wystąpić do sądu, ale może również skierować wniosek do nas.

Mimo, że ustawa o bezpieczeństwie pacjentów jeszcze nie obowiązuje?

Od początku tego roku Rzecznik Praw Pacjenta też już takie wnioski przyjmuje. My również możemy taką sprawę zgłoszoną przez pacjenta zbadać a jeżeli to badanie wykaże, że doszło do naru-szenia praw pacjenta to jak to zwykle się dzieje - wydajemy zalecenia dla placówki medycznej. Po co są te zalecenia? A no po to, by do takich i podobnych przypadków nie dochodziło w przyszłości. Oczywiście to nigdy nie jest tak, że jak wydamy zalecenia i placówka je wdroży, to już na pewno do takiej sytuacji nie dojdzie, ale jest szansa, że ilość takich zdarzeń ograniczymy. Po drugie mamy możliwość w każdej sytuacji wytoczenia powództwa w imieniu pacjenta i dochodzenia w jego imieniu zadośćuczynienia. Oczywiście pacjent za naszą pomoc nic nie płaci. Nasi pełnomocnicy, wyspecjalizowani radcy prawni, zawsze chętnie służą w takich sprawach pomocą. Jeżeli wytoczymy powództwo na rzecz pacjenta to w zależności kogo pozwiemy, ten będzie musiał wypłacić pacjentowi zadośćuczynienie.

Czy to oznacza, że pacjent musi czekać miesiącami aż znajdziecie winnego?

Winnego szuka się w obecnie obowiązującym systemie i to właśnie chcemy zmienić. Nie będziemy szukać co zrobił konkretny lekarz, co zostało zaniedbane. Będziemy się koncentrować na tym co się stało, co trzeba zrobić by do takich sytuacji nie dochodziło w przyszłości i najważniejsza kwestia szybko i bez uciążliwych formalności wypłacać pacjentom zadośćuczynienie. Na przykładzie szczepień przeciw COVID 19 mogę stwierdzić, że te rozwiązania absolutnie się sprawdzają, pacjenci są zainteresowani, żaden z wniosków nie jest opóźniony, wszystkie decyzje procedowane są w terminie.

Czy wnioski te składały osoby, które ciężko przechorowały się po szczepieniu?

Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych ma za zadanie wypłacić świadczenie kompensa-cyjne osobom, które doznały ciężkiego niepożądanego odczynu poszczepiennego po podaniu szczepionki na COVID -19 a od początku przyszłego roku – po podaniu każdej szczepionki w ramach szczepień obowiązkowym. Do tej pory takie osoby nie miały praktycznie żadnych szans uzyskania świadczenia z przyczyn przepisów prawa.

Botoks 2.0? Naukowcy potwierdzają

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie