Cappella Gedanensis odkryła dla trójmiejskich melomanów nowe miejsce koncertowe - XIX-wieczny zbór menonitów na Biskupiej Górce. Kościół jest wprawdzie niewielki, ale posiada odpowiednią akustykę, a do tego jest bardzo dobrze ogrzewany! Dwugodzinny koncert inauguracyjny, który odbył się 1 grudnia, był więc słuchany i grany z przyjemnością, w naprawdę komfortowych warunkach.
Koncert ten otwiera cykl wydarzeń muzycznych mających na celu promowanie mało znanej twórczości polskich, a także gdańskich kompozytorów. Cappella wyszukuje ich dzieła w zbiorach Biblioteki PAN oraz w zasobach amerykańskich i niemieckich uniwersytetów, i z powodzeniem je popularyzuje.
Muszę przyznać, że są to często prawdziwe perły, jak choćby kompozycja XVII-wiecznego kapelmistrza kościoła Mariackiego w Gdańsku Johanna Valentina Medera: "Jubilate Deo" na bas solo, skrzypce, trąbkę i basso continuo, którą Adam Okrój - bas wykonał z towarzyszeniem zespołu muzyków grających na instrumentach barokowych: skrzypaczki Katarzyny Kowacz, trębacza Pawła Hulisza, Alicji Lach-Owsiany na wiolonczeli oraz Elżbiety Kulińskiej grającej na pozytywie. Wykonanie było naprawdę dobre, sama kompozycja bardzo piękna, a jednocześnie trudna technicznie, wirtuozowska.
Dzięki temu, że Cappella czas jakiś temu kupiła instrumenty barokowe, ma szansę otworzyć się nowy rozdział w dziejach tego zespołu. Wykonawstwo muzyki dawnej na historycznych instrumentach jest jedynym dobrym rozwiązaniem i środkiem do tego, by zbliżyć się do prawdziwego brzmienia i oryginalnej koncepcji dawnych kompozytorów.
Z drugiej strony pojawia się wyzwanie stworzenia z Cappelli zespołu uniwersalnego, który jeśli zaistnieje taka potrzeba, zagra również muzykę romantyczną. Dlatego właśnie podczas koncertu mogliśmy także usłyszeć kompozycje wielkiego wirtuoza skrzypiec przełomu XVIII i XIX wieku Karola Lipińskiego, w wykonaniu Konstantego Andrzeja Kulki z towarzyszeniem muzyków Cappelli, ale grających już na współczesnych instrumentach. W repertuarze znalazła się także muzyka wokalna Stanisława Moniuszki w wykonaniu sopranistki Eweliny Wojciechowskiej oraz mało znana kompozycja Antoniego Solpe: "Credo" na sopran, alt, tenor, baryton solo, chór oraz kwintet smyczkowy.
Jestem pełen obaw, czy próba stworzenia takiego uniwersalnego zespołu, który gra zarówno na nowych, jak i na dawnych instrumentach, jest dobrym pomysłem. W "okresie przejściowym" ma to może sens, jednak w przyszłości zespół będzie musiał się jednoznacznie określić i wyspecjalizować.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?