Koncepcyjne modele Hondy na mediolańskim Tygodniu Designu

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
Panele powstają są z żywic akrylowych, pochodzących z recyklingu zużytych elementów tylnego oświetlenia wycofanych z eksploatacji pojazdów. Dzięki temu panele zewnętrzne nie wymagają lakierowania.
Panele powstają są z żywic akrylowych, pochodzących z recyklingu zużytych elementów tylnego oświetlenia wycofanych z eksploatacji pojazdów. Dzięki temu panele zewnętrzne nie wymagają lakierowania. FOT: Honda
W przepięknych okolicznościach przyrody i pięknej architekturze odbył się pokaz Hondy w Mediolanie. Japońska firma przedstawiła swoje koncepcyjne modele, które pokazują, w jakim kierunku może pójść motoryzacja.

Modele Hondy SUSTAINA-C Concept i Pocket Concept dołączają do seryjnego modelu skutera SH125i „Vetro”, demonstrując ewolucję podejścia firmy do bardziej zrównoważonego projektowania produktów. Nowo zastosowane materiały i unikatowe bezbarwne wykończenia powstają przy obniżonej emisji CO2 i wyróżniają się atrakcyjną estetyką.

Neutralność pod względem emisji CO2

Modele demonstrują strategię "Triple Action to Zero" Hondy, która zakłada osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich produktach i działaniach korporacyjnych do 2050 roku W nietypowym miejscu, bo w mediolańskim Museo Diocesano celebrowano wzornictwo, innowacje i zrównoważony rozwój.

Wśród wystawiających była Honda, która podczas Milan Design Week, po raz pierwszy w Europie, przedstawiła zelektryfikowane pojazdy miejskie – samochód koncepcyjny SUSTAINA-C i motocykl Pocket Concept.

Firma zaprezentowała ewolucję swojego podejścia do uzyskania bardziej zrównoważonego procesu projektowania produktów. Oba modele, obok skutera SH125i "Vetro", demonstrowały zastosowane w ich projektach innowacyjne materiały i wyjątkową estetykę wzorniczą, które umożliwiają obniżenie emisji CO2 w procesie produkcyjnym w fabryce Honda Italia Industriale we włoskiej Atessie.

Uwolnić się od surowcowych ograniczeń

Model koncepcyjny SUSTAINA-C, zaprezentowano po raz pierwszy podczas Japan Mobility Show 2024. Pokazuje, jak możemy się uwolnić od ograniczeń związanych z kurczącymi się zapasami surowców. Model ten sparowano z koncepcyjnym kompaktowym jednośladem Pocket Concept, który można umieścić w bagażniku i umożliwia przemieszczanie się na krótkich trasach.

Panele powstają z żywic akrylowych, pochodzących z recyklingu zużytych elementów tylnego oświetlenia wycofanych z eksploatacji pojazdów. Dzięki temu panele zewnętrzne nie wymagają lakierowania.

Powstało przez to niepowtarzalne, nielakierowane wykończenie, którego nie można uzyskać używając tradycyjnych materiałów. Wykorzystanie takich materiałów i zrezygnowanie z lakierowania, które odpowiada za emisję nawet 80% CO2 z zakładów motoryzacyjnych, może zmniejszyć emisję zanieczyszczeń na etapie produkcji o 45% .

Wrażenie czarnego i białego marmuru

Model pokazany w Mediolanie robił wrażenie czarnego i białego marmuru, co osiągnięto poprzez mieszanie kolorów o różnych temperaturach topnienia przy formowania paneli.

Nie tylko o wygląd chodzi. Takie panele są odporne na pęknięcia i wykazują się zdolnością do powrotu do pierwotnego kształtu po niewielkich kolizjach.

Znakomita przezroczystość żywicy akrylowej pozwoliła uformować tylną klapę SUSTAINA-C Concept z pojedynczego panelu, który działa jak ekran smartfona. To tworzywo akrylowe pokazuje, jak będziemy w przyszłości wykorzystywali materiały do produkcji.
Opracowany we współpracy z Mitsubishi Chemical materiał pochodzący z kloszy świateł aut wycofanych z eksploatacji, jest mielony, poddawany obróbce i formowany w panele wykorzystane w modelu SUSTAINA-C Concept. Tak będziemy ograniczali wydobycie surowców i jest to kolejny etap poszukiwań bardziej energooszczędnych, niskoemisyjnych i efektywnych kosztowo zaawansowanych technologii recyklingu.

Myśleć w sposób zrównoważony

„SUSTAINA-C jest przykładem na to, jakie możliwości mamy do dyspozycji, gdy myślimy w sposób bardziej zrównoważony. Dotyczy to nie tylko paneli, ale także tych elementów, które nie są widoczne z zewnątrz. Niezależnie od tego czy chodzi o pozyskiwanie stali do produkcji podwozia, która powstaje w bardziej ekologicznym procesie, czy też materiałów pochodzących z recyklingu, istnieje wiele sposobów, dzięki którym możemy zacząć zmieniać nasze metody produkcji pojazdów. Wykorzystanie nowych materiałów dla stworzenia niepowtarzalnej estetyki i podniesienia wartości, którą oferujemy naszym klientom, nie musi odbywać się kosztem atrakcyjnego wyglądu naszych produktów.” – powiedział Kento Ishii, rzecznik projektu SUSTAINA-C.

Honda już teraz opracowuje metody ograniczania emisji CO2 przy produkcji swoich produktów w Europie, czego przykładem jest "Vetro" popularny skuter SH125i produkowany w zakładzie Honda Italia Industriale.

"Vetro" to specjalna edycja modelu z półprzezroczystymi panelami owiewek, pozbawionymi zielonej powłoki lakierniczej. Proces zastosowany przy ich produkcji w Atessie o 9,5 procent redukuje emisję CO2 w porównaniu z wytwarzaniem standardowo lakierowanych owiewek.

Atrakcyjny wygląd SH125i Vetro idzie w parze z walorami praktycznymi modelu i jego wydajnością – jest to pierwszy model Hondy zbudowany w Atessie, który spełnia nowe normy emisji EURO5+, które do końca 2024 roku będą stanowiły wymóg dla wszystkich nowych modeli.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl