W Gdyni kupiono 30 nowych trolejbusów, z czego 16 to pojazdy przegubowe. Zakupiono również 21 nowych baterii litowo-jonowych. Nowe baterie zostaną zainstalowane w starszych trolejbusach. Pozwoli to na pokonanie części trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej.
Przetarg na zakup autobusów został unieważniony i będzie powtórzony.
- Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy zawalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury ni tracąc dotacji. Dbamy jednak o komfort pasażerów, a także o czyste powietrze w mieście. W pierwszej kolejności kupujemy trolejbusy, które zastąpią 20 wysłużonych, przerobionych z autobusów Mercedes 0 405N, z lat 1993-1998. Tym samym, pomimo trudności ekologiczna flota trolejbusów w naszym mieście znacząco odmłodnieje – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Czytaj również: Nowe trolejbusy i autobusy w Gdyni. Trasy zostaną wydłużone
Nowe trolejbusy w Gdyni. Jedyna oferta od firmy Solaris
W przetargu na dostawę trolejbusów i baterii jedyną ofertę złożyła firma Solaris, na kwotę 77 297 700 zł netto. Jest ona wyższa o 1 997 700 zł netto od tej, jaką przeznaczyło miasto. biorąc pod uwagę sytuację na rynku, władze Gdyni uznały, że decyzja o uzupełnieniu brakujących środków jest bardziej racjonalna, niż przeprowadzanie całej procedury przetargowej na nowo, bez gwarancji uzyskania lepszej ceny.
Firma dostarczy 14 trolejbusów standardowych o długości 12 m, szesnaście przegubowych o długości 18 m i 21 zestawów nowych baterii trakcyjnych wraz z montażem. Pierwsze z nich powinniśmy zobaczyć na gdyńskich ulicach we wrześniu 2018 roku.
Zakupione trolejbusy będą w części zastępowały autobusy na trasach, na których w większości jest trakcja. Mówi się między innymi o trasie autobusu 181, gdzie tylko odcinek leśny nie posiada trakcji.
Nowe trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację, będą dostępne dla osób z dysfunkcjami ruchu, a dzięki dużym i wyraźnym wyświetlaczom i wewnętrznym kamerom, zwiększy się bezpieczeństwo pasażerów.
Trolejbusy przegubowe mają wrócić na gdyńskie ulice. Takie pojazdy jeździły po mieście w latach 90. Ostatni przegubowy trolejbus Ikarus 280E został wycofany z użytku pod koniec 2002 roku.
Przetarg na zakup 55 autobusów unieważniony
Przetarg na zakup 55 autobusów został unieważniony. Jedyna oferta firmy MAN Trucks&Bus Polska przekroczyła zakładany budżet prawie o 13 mln zł netto. Firma zaoferowała zakup pojazdów za 75 359 760 zł netto, przy zakładanej przez miasto kwocie 62 260 000 netto.
- Miasto nie zdecydowało się na zakup na takich warunkach, zwłaszcza że w porównaniu do ofert uzyskanych przez inne polskie samorządy, kwota ta była bardzo wysoka – mówi Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy urzędu miasta. - Ponowny przetarg zostanie ogłoszony w lutym. Nie zostaną zmienione parametry techniczne pojazdów, bo jakość pozostaje priorytetem. Nadal będzie to wymóg ekologicznych silników diesla, spełniających kryteria emisji spalin Euro 6, wymóg posiadania klimatyzacji, udogodnień dla osób z dysfunkcjami ruchu i systemu monitoringu – wymienia.
Zakup autobusów, trolejbusów i baterii zyskał dofinansowanie unijne. Unia Europejska pokrywa 75 procent szacowanej kwoty zakupu.
Zobacz też: Wielofunkcyjny trolejbus od Solarisa: To nowość na skalę światową, na pokładzie mała elektrownia
[Agencja TVN]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?