Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejne w tym roku cięcia połączeń komunikacji miejskiej w Gdyni. Ofiarą padły wieczorne połączenia w weekendy. W tle bunt kierowców

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
To kolejne w tym roku cięcia kursów w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Jak tłumaczą się urzędnicy, trudna sytuacja finansowa Gdyni oraz wzrost cen oleju napędowego i energii elektrycznej zmusiły miasto do zmniejszenia częstotliwości kursów wieczorami w weekendy. Rośnie również zdenerwowanie wśród kierowców, jak słyszymy, w lipcu może dojść do czasowego zatrzymania połączeń w ramach strajku i walki o podwyżkę wynagrodzeń.

Kolejne cięcia kursów komunikacji miejskiej w Gdyni. Już drugi raz w tym roku

Przypomnijmy, że wraz z początkiem lutego Gdynia ograniczyła ofertę przewozową komunikacji miejskiej. Autobusy i trolejbusy z każdej części miasta, kursują w większych odstępach czasu. To były największe od lat cięcia w kursach. Gdynia szuka oszczędności, co widać doskonale w tegorocznym budżecie miasta, gdzie wydatki na transport zbiorowy są niższe o ok. 20 proc. w porównaniu do 2021 r. Urzędnicy tłumaczyli wtedy, że oferta przewozowa musi być ograniczona m.in. ze względu na ogromne spadki liczby pasażerów i trudną sytuację finansową miasta.

Które linie dotknie nowa zmiana? Miasto wprowadza:

  • 30-minutową częstotliwość kursowania na wybranych liniach autobusowych (R, S, 109, 133, 147, 150, 152, 190, 194 i 282) oraz trolejbusowych (22, 23+33, 24, 25, 26, 27, 28, 29) w soboty, niedziele i święta po godz. 19.00;
  • oraz obniża częstotliwości na linii 197 w sobotę po godz. 19 oraz w niedziele i święta do 60 minut;

Dodatkowe zmiany:

  • umożliwienie łatwiejszych przesiadek z linii S na R na przystankach Wzgórze Św. Maksymiliana SKM w soboty, niedziele i święta po godz. 19;
  • wprowadzenie korekt godzin odjazdów autobusów na liniach 121 i 180 w dni powszednie w godzinach porannych;
  • uruchomienie nowej pary przystanków - Sucharskiego – przy ul. Kwiatkowskiego w Gdyni. Nowe przystanki obowiązywać będą jako warunkowe (na żądanie) dla linii zwykłych;
  • zmiana charakteru przystanku Czwartaków ze stałego na warunkowy
  • zmiana nazwy przystanku Gruszkowa na Meksykańska.

- Opisane wyżej zmniejszenia częstotliwości kursów wieczorami w weekendy uwarunkowane są koniecznością zrównoważenia budżetu gdyńskiej komunikacji miejskiej – niezbędną w warunkach dynamicznego wzrostu cen oleju napędowego i energii elektrycznej, a w szczególności sprężonego gazu ziemnego (CNG), którym zasilane są 32 autobusy. Na podstawie analiz wyników badań marketingowych do zmniejszeń wytypowano pory, w których wciąż występują największe rezerwy zdolności przewozowej i w których nie ma zatorów drogowych, skutkujących ewentualnymi opóźnieniami – szczególnie dotkliwymi przy niższych częstotliwościach - czytamy w komunikacie władz.

Warto przypomnieć, że obecnie w Gdyni obowiązuje wakacyjny rozkład jazdy.

Z dniem 25 czerwca 2022 r., w związku z rozpoczęciem letnich wakacji szkolnych, uruchomionych zostanie sześć linii sezonowych: G, M, 309, 326, 365 oraz Orłowski Meleks. Ponadto na liniach 320 i N65 rozszerzony zostanie zakres obsługi: Linia Orłowski Meleks funkcjonować będzie codziennie na trasie: Orłowo CH Klif – Orłowo SKM – Orłowska – Orłowo Molo. Jest to linia bezpłatna, obsługiwana pojazdami typu meleks. Linia pospieszna G funkcjonować będzie w soboty, niedziele i święto na trasie: Pogórze Górne – Obłuże – Śródmieście – Orłowo – Sopot – Gdańsk Oliwa ZOO. Linia pospieszna M funkcjonować będzie codziennie na trasie: Rumia Dworzec PKP – Rumia Janowo – Kazimierz – Dębogórze – Kosakowo – Mosty – Rewa. Linia 309 zapewni codziennie dojazd z Obłuża do plaży w Babich Dołach. Linia trolejbusowa 320 przez 7 dni w tygodniu umożliwi dojazd do plaży w Śródmieściu, bulwaru nadmorskiego oraz do Przystani Żeglugi, z Dworca Gł. PKP w Gdyni i ul. 10 Lutego. Linia 365 zapewni weekendowe połączenie z Obłuża, przez Pogórze Dolne, Pogórze Górne, Kosakowo i Mosty do plaży w Rewie. Linia nocna N65 łącząca Pogórze Górne z Rewą, funkcjonować będzie we wszystkie noce w tygodniu.

W sezonie letnim, na ulice Gdyni powrócą także trolejbusy zabytkowe. Linia 326 funkcjonować będzie w niedziele i święto na trasie: Grabówek SKM – Śródmieście – Orłowo SKM – Klif. Na linii 326 kursować będą rotacyjnie następujące pojazdy:

  • Saurer ST4IILM z roku 1957,
  • Škoda 9Tr z roku 1975,
  • ZiU 682B z roku 1984,
  • Jelcz 120 MTE z roku 1994.

Wraz z początkiem wakacji nie będą funkcjonować linie szkolne 244 i 265 oraz nie będą uruchamiane kursy szkolne oznaczone w rozkładach jazdy literą „s” (kurs wykonywany w dni nauki szkolnej) lub „x” (kurs wykonywany poza okresem letnich wakacji szkolnych). Powyższe zmiany obowiązywać będą do 31 sierpnia 2022 r.

Widmo strajku kierowców w Gdyni

Ciężką sytuację finansową miasta odczuwają również kierowcy gdyńskiej komunikacji miejskiej. Związkowcy alarmują, że już w lipcu może dojść do strajku gdyńskich kierowców. Od początku roku z pracy, według wyliczeń związkowców, odeszło nawet kilkudziesięciu kierowców. Poprawić sytuację ma tylko radykalna podwyżka.

- Widzimy pogłębiające się zdenerwowanie wśród gdyńskich kierowców. Od początku roku z pracy odeszło ich przeszło 50, kolejni składają wypowiedzenia. Apeluję do gdyńskich władz, w tym do odpowiedzialnej za komunikację miejską wiceprezydent Katarzyny Gruszeckiej Spychały o jak najszybsze podjęcie z nami rozmów. Pani prezydent zawsze podkreślała, że jest zwolenniczką działań a nie biurokracji, teraz jest na to idealny moment! W przeciwnym razie może nam grozić całkowite zatrzymanie gdyńskiej komunikacji miejskiej - alarmuje Stanisław Taube z komisji współdziałania organizacji związkowych, reprezentującej pracowników gdyńskiej komunikacji miejskiej.

Przypomnijmy, że w listopadzie ubiegłego roku, po wielu miesiącach negocjacji, zostało zawarte porozumienie między reprezentantami związków zawodowych komunalnych spółek komunikacyjnych a przedstawicielami tych przedsiębiorstw i władzami miasta. Była to pierwsza podwyżka od 2018 roku. Jego postanowienia obowiązują do 2023 roku. Od stycznia br. podniesiono kierowcom stawkę godzinową o złotówkę, a od lipca będzie to kolejna złotówka za godzinę pracy. Miasto przekazało już do ZKM w Gdyni środki potrzebne na ten cel.

– Samorządy w całej Polsce borykają się z gigantyczną falą odejść pracowników. Dotyczy to zarówno urzędników, jak i pracowników zatrudnionych w wielu jednostkach samorządowych – nie tylko kierowców, ale też np. nauczycieli. Spowodowane jest to niskimi pensjami, których samorządy nie mogą podnieść, pomimo że by chciały. Miejskie budżety zostały zrujnowane przez Polski Ład, a po chwili musiały przyjąć kolejny wielki cios, wynikający z szalejącej inflacji. Kolejną kwestią są też wysokie ceny paliw i energii związane z trwającą na Ukrainie wojną. W tej sytuacji to, co dzieje się w spółkach przewozowych, nie jest niczym wyjątkowym. Martwi nas to, ale dokładnie tak samo wygląda to we wszystkich innych branżach. Niestety żaden samorząd w Polsce nie jest w stanie rozwiązać tego problemu systemowo, a zatem za pomocą podwyżek, dopóki rząd nie naprawi sytuacji finansów samorządowych – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki