Odwiedzający domy gdyńskich emerytów mężczyzna podawał się za pracownika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i w jednym przypadku zaproponował wpłacenie 1,8 tys. zł w zamian za pomoc w wyliczeniu wyższego świadczenia niż to, o którym powiadomił klienta ZUS. W innej sytuacji oszust prosił, by emeryt stawił się wraz z małżonką w placówce ZUS.
- Sposobów działania takich osób jest kilka. Najczęściej pretekstem wizyty jest podwyższenie świadczenia lub wypłata jednorazowego dodatku - podpowiada Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa pomorskiego. - Rzadziej jest to propozycja obniżenia opłacanych składek. Samo oszustwo polega na wyłudzaniu danych osobowych i podpisu, np. przy użyciu fikcyjnych formularzy, które oszuści podsuwają do wypełnienia. Mogą w ten sposób, korzystając z poufnych danych, zaciągać kredyty na konto emeryta. Oszuści wyłudzają także nienależne opłaty za wypełnienie dokumentów czy za załatwienie sprawy - ostrzega rzecznik.
Niektórzy proszą o zebranie dokumentacji, np. decyzji z ZUS, a tymczasem okradają swoją ofiarę. Mogą też chcieć wywabić emerytów z domu, np. pod pretekstem wizyty w inspektoracie. Obserwują wówczas swoje ofiary i podczas nieobecności dokonują włamania.
Kiedy pracownik ZUS może odwiedzić cię w domu?
Trzeba pamiętać, że wizyty pracowników poza siedzibami inspektoratów ZUS odbywają się jedynie w dwóch przypadkach. Pierwszy z nich to kontrola prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich.
- Oznacza to, że pracownik ZUS może przyjść do naszego domu lub innego miejsca wskazanego w zwolnieniu jako miejsce pobytu w czasie choroby i sprawdzić, czy wykonujemy zalecenia lekarskie - przypomina Krzysztof Cieszyński.
Drugim przypadkiem wizyt jest kontrola przeprowadzana u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Prowadzą ją i zawsze wcześniej zapowiadają wyłącznie inspektorzy na podstawie upoważnienia. Każdy pracownik ZUS przeprowadzający kontrolę posiada ponadto odpowiednią legitymację. W razie wątpliwości co do tożsamości takiej osoby, można zadzwonić pod nr tel. 22 560 16 00 i poprosić o pomoc w zweryfikowaniu sprawy i potwierdzenie zasadności wizyty.
ZUS przypomina również, że pocztą elektroniczną przekazuje informacje wyłącznie tym klientom, którzy zdecydowali się na taką formę kontaktu i zawsze e-maile wysyła indywidualny opiekun. Wszystkie inne listy wysyłane pocztą elektroniczną rzekomo w imieniu ZUS, mogą zawierać wirusy i nie należy ich otwierać.
POLECAMY NA DZIENNIKBALTYCKI.PL:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?