Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejne inwestycje PERN w rozbudowę baz paliw ukończone. Zwiększą bezpieczeństwo energetyczne kraju

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Państwowa spółka PERN zakończyła kolejny etap rozbudowy swoich baz paliw. Przy jednym z nowych zbiorników w Dębogórzu koło Gdyni odbyło się dziś symboliczne przecięcie wstęgi.

Pojawili się nie tylko przedstawiciele zarządu PERN S.A., ale także m.in. reprezentanci rządu, Portu Gdynia, straży pożarnej i wykonawcy nowych zbiorników, konsorcjum Mostostalu Warszawa i Mostostalu Płock. Wojewoda pomorski Dariusz Drelich podkreślał, że tego typu inwestycje i możliwość magazynowania paliw nie tylko zwiększają bezpieczeństwo Polski, ale także uchronić mogą kraj przed ewentualnymi spekulacjami na rynku, jakich spodziewać należy się w związku z wojną na Ukrainie i kryzysem energetycznym.

Dlatego też przedstawiciele rządu zainteresowani są, aby kolejne, zaplanowane etapy zakrojonego na szeroką skalę i szacowanego na 1,4 miliarda złotych programu inwestycyjnego PERN realizowane były jak najszybciej. Wojewoda Dariusz Drelich zadeklarował, że w przypadku tych na Pomorzu, w bazie w Dębogórzu i Naftoporcie w Gdańsku, podlegli mu urzędnicy zadbają, aby pozwolenia na budowę wydawane były w możliwe najkrótszym terminie.

Póki co, w ramach zakończonego właśnie etapu rozbudowy, powstało siedem nowych zbiorników magazynowych w trzech różnych lokalizacjach: Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej i jeden w Dębogórzu. Każdy z nich pomieścić może 32 tysiące metrów sześciennych paliwa. Łącznie odpowiada to pojemności ponad czterech milionów przeciętnych baków samochodowych. Dzięki ukończonym inwestycjom PERN dysponuje obecnie w dziewiętnastu bazach w całym kraju możliwością magazynowania około 2,4 mln metrów sześciennych produktów naftowych oraz czterema bazami ropy naftowej o łącznej pojemności ponad 4,1 mln metrów sześciennych. Zwiększa to znacząco możliwości gromadzenia zapasów interwencyjnych, a tym samym wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski.

- Infrastrukturalnie jesteśmy przygotowani na dzień wprowadzenia embarga na rosyjski surowiec i produkty naftowe - deklaruje Igor Wasilewski, prezes PERN S.A. - Nasze inwestycje w zbiorniki na ropę naftową nad Bałtykiem, możliwości Naftoportu, jak również rozwój w obszarze paliw sprawiają, że jesteśmy po bezpiecznej stronie tej energetycznej układanki. Embargo będzie dla nas wyzwaniem, bo będziemy musieli na nowo ułożyć operacje logistyczne z kluczową rolą Naftoportu. Jednak poradzimy sobie i z tym zadaniem.

W ciągu ostatnich lat inwestycje PERN w rozwój baz paliw wyniosły około 700 milionów złotych. Jednocześnie pod koniec czerwca tego roku ruszyła budowa kolejnych ośmiu magazynów, w tym dwóch w bazie w Dębogórzu. Zgodnie z planem trafią one do eksploatacji pod koniec przyszłego roku.

Docelowo w bazie w Dębogórzu na Pomorzu PERN chce posiadać do dyspozycji pięć zbiorników. Każdy z nich będzie miał pojemność 32 tysięcy metrów sześciennych.

- Nowe zbiorniki to jedynie część szerszego projektu dla Dębogórza - mówi Mateusz Radecki, wiceprezes PERN. - Za sprawą rozbudowy pojemności wzrosły o 50 procent, a dzięki nim oraz inwestycji w kolej również o połowę zwiększyła się przepustowość. Dało to możliwość dodatkowego importu paliwa o wartości ponad 1 mln metrów sześciennych. To istotne już nie tylko dla samej Polski, ale szerzej, dla całego regionu.

Oprócz nowych zbiorników w Dębogórzu PERN modernizuje też w tej bazie bocznicę kolejową. Pozwoli to na zwiększenie możliwości dystrybucji paliwa w głąb kraju. Docelowo z bazy będzie mogło wyjechać co najmniej sześć składów kolejowych dziennie, każdy po trzydzieści cystern. Odpowiadało to będzie objętości około dwóch tysięcy metrów sześciennych paliw.

Dopełnieniem tych działań mają być inwestycje Portu Gdynia, w tym pogłębienie toru podejściowego oraz modernizacja stanowiska przeładunku paliw płynnych. Według obecnych szacunków pozwoli to w przyszłości obsługiwać w Gdyni większe, niż dziś tankowce, z ładunkiem dochodzącym nawet do stu tysięcy ton paliwa.

Inwestycjom zarówno PERN, jak i Portu Gdynia, kibicuje Mateusz Berger, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej. Podobnie, jak wojewoda pomorski Dariusz Drelich, jest on zdania, że zwiększają one bezpieczeństwo energetyczne Polski.

- Nasz kontynent znalazł się w przełomowym momencie - mówi Mateusz Berger. - Wojna na Ukrainie radykalnie zmieniła rynek energetyczny i postawiła przed nami zupełnie nowe wyzwania. Dlatego tak ważny jest program inwestycyjny, realizowany przez PERN, który pozwala nam na skuteczną dywersyfikację dostaw surowca do Polski. Nowe zbiorniki na paliwa umacniają zaś nasze bezpieczeństwo w obszarze gotowych produktów naftowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki