Jaka przyszłość czeka transport? Nikt nie wie dokładnie, a eksperci przedstawiają kilka scenariuszy. Mówi się o potrzebie łączenia mórz nie tylko liniami żeglugowymi, ale tez lądowymi korytarzami przewozów samochodowych, kolejowych, rzecznych, samolotowych. Podczas tegorocznej konferencji Transport Week mówi się też o lądowych koneksjach Bałtyku nie tylko z Adriatykiem, ale również z Morzem Czarnym. Transport lądowy może stać się konkurencyjnym da morskiego, w związku z coraz droższym paliwem do statków.
- Nasze oczekiwania są oczywiste: wydajny, tani, zrównoważony system transportu towarów i ludzi. Nad Bałtykiem ciągle trwa konkurencja między różnymi rodzajami transportu. Duże znaczenie mają tu wprowadzone w ubiegłym roku dyrektywy dotyczące ochrony powietrza - m.in. związane z koniecznością stosowania paliwa statkowego ze znikomą zawartością siarki - mówił Johan Algell - wiceprezes Maritime Operations SSPA Sweden AB o wyzwaniach i szansach portów i transportu morskiego - w odniesieniu do Bałtyku.
Jeden z istotnych poruszanych pierwszego dnia tematów to „Europejskie korytarze transportowe szansą na rozwój polskiej gospodarki i większą integrację z rynkami wschodniej i zachodniej Europy”. Dla wykorzystania tej szansy duże znaczenie ma transport lądowy z portów w głąb kontynentu.
Polskie Koleje Państwowe zapowiadaj kolejne inwestycje, poprawiające łączność polskich portów morskich z ich zapleczem lądowym. Wiosną ruszą przetargi na dokumentację projektową modernizacji układów torowych w portach w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. PKP Polskie Linie Kolejowe SA. rozpoczęły przygotowania do jednej z najważniejszych inwestycji dla przewozów towarowych; w sumie- na modernizację infrastruktury portowej oraz ciągu transportowego Bydgoszcz - Trójmiasto PLK wydadzą 4 mld złotych. Za ponad 304 mln złotych PLK prowadzi prace na linii 226, która stanowi jedyne połączenie kolejowe do Portu Północnego. 13,5-kilometrową linią kolejową od Pruszcza Gdańskiego przez Most na Martwej Wiśle kierowane są pociągi m.in. do gdańskiego terminala kontenerowego i do portu. PLK do września wymieni tory, rozjazdy, sieć trakcyjną oraz zmodernizuje 8 przejazdów kolejowych. Inwestycja, w połączeniu z otwartym w styczniu br. nowym mostem na Martwej Wiśle, pozwoli na szybki i sprawny przewóz towarów - składy pojadą z prędkością 100 km/h.
Za 850 mln złotych na liniach dojazdowych do portu w Gdyni będzie dostosowanie parametrów infrastruktury do standardów sieci bazowej TEN-T (dla ruchu towarowego) poprzez kompleksową przebudowę torów (z możliwością wjazdu cięższych pociągów), możliwością obsługi pociągów o długości 740 m. Dodatkowo inwestycja umożliwi wzrost bezpieczeństwa i efektywności ruchu kolejowego poprzez kompleksową przebudowę systemu sterowania ruchem i budowę Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port.
Uzupełnieniem inwestycji poprawy dostępu do portu Gdynia będą prace obejmujące linie 201 Maksymilianowo - Gdynia Główna oraz linię 203 łączącą stację Tczew ze stacją Kostrzyn. Inwestycja została podzielona na dwa etapy i jest realizowane dla niej studium wykonalności. Planowany koszt prac sięga 1,617 mld zł. Realizację przewiduje się na lata 2018 - 202.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?