Kolej metropolitalna: Mieszkańcy boją się korków przed szlabanami

Janina Stefanowska
Ponad 200 osób przyszło na ostatnie w lutym spotkanie w Baninie nt. kolei metropolitalnej
Ponad 200 osób przyszło na ostatnie w lutym spotkanie w Baninie nt. kolei metropolitalnej Janina Stefanowska
Udostępnij:
Pomorska Kolej Metropolitalna nabiera kształtów. Po spotkaniach z mieszkańcami terenów, przez które ma przebiegać, do dalszej obróbki projektowej wybrano jeden z 16 proponowanych szlaków kolejowych. - Budowa nowej linii nie skomplikuje wam życia - zapewniano mieszkańców m.in. Rębiechowa podczas spotkania w Baninie.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to najważniejszy element koncepcji komunikacji kolejowej województwa pomorskiego. Towarzyszą jej projekty modernizacji kolei regionalnych na Hel oraz na trasie Gdynia - Kościerzyna.

Wytyczenie nowej trasy pociągnie za sobą wyburzenia domostw i gospodarstw. - Trzy gospodarstwa rolne w Rębiechowie, dziewięć domostw na Firodze i pięć obiektów w Matarni - wylicza Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM. - Jedno z gospodarstw przewidziane jest pod parking, przez dwa pozostałe poprowadzone będą tory kolejowe. Będą też wykupy gruntów. Już rozmawiamy z właścicielami ziem, które konieczne są do budowy.

Zebranych poruszyła informacja o częstotliwości przejazdu pociągów co 15 minut.
- Drugi raz poruszamy sprawę przejazdu kolejowego w Nowym Świecie - mówiła Izabela Malinowska z tej miejscowości. - Dotarcie do przystanków PKM będzie wymagało pokonania przejazdu kolejowego, a już w tej chwili przed godziną ósmą rano po obu stronach przejazdu stoi po kilkanaście pojazdów. Gdy co kwadrans szlaban będzie zamykał nam przejazd, tworzyć się będą spore korki. Jeśli teraz nie wywalczymy dla siebie lepszego rozwiązania, zginiemy jako osada, która powstała tu zaledwie kilkanaście lat temu.

Tomasz Konopacki przypomniał, że przejazd znajduje się na linii kolejowej 201 z Kościerzyny do Gdyni, która jest w trakcie modernizacji.
- To do właściciela linii powinny trafić państwa uwagi, a nie do nas, ponieważ linia PKM włącza się do linii 201 około pół kilometra wcześniej - wyjaśniał Konopacki. - Ale wasze wnioski przekażemy PKP Polskim Liniom Kolejowym.

Rolnicy z Barniewic zaniepokojeni byli zmianami dojazdu do swoich pól. Jak zapewniał rzecznik PKM, inwestor sfinansuje budowę nowego układu komunikacyjnego.
- W Rębiechowie, obok istniejącego wiaduktu kolejowego, wykonamy przejście dla pieszych przez kolejowy nasyp - zapewniał. - Po rozmowach z samorządem Żukowa zdecydowaliśmy, że wydłużymy drogę serwisową w okolicy lotniska, by stworzyć lokalny szlak, który będzie się włączał do nowej ul. Słowackiego od północy.

PKM ma zapewnione finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W pierwszym etapie, znanym pod tytułem "rewitalizacji kolei kokoszkowskiej", utworzy ją 20 km linii kolejowych, 8 węzłów integracyjnych, 2 przystanki oraz 8 obiektów inżynierskich.

Harmonogram
04. 2011 - wybór projektanta budowlanego
05. 2011 - decyzja środowiskowa, złożenie wniosku o dofinansowanie z UE
10. 2011 - rozpoczęcie prac na odcinku od lotniska do linii kolejowej 201 w kierunku Gdyni
05.-06. 2012 - oddanie do użytku pierwszego odcinka z tymczasowym przystankiem przy lotnisku
11. 2012 - rozpoczęcie prac budowlanych na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy
I kwartał 2015 - oddanie do użytku całej linii PKM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie