Kolej bije rekordy popularności

Materiał informacyjny PKP Intercity
Narodowy przewoźnik kolejowy PKP Intercity od stycznia do kwietnia tego roku przewiózł prawie 19 mln pasażerów. Jak do tej pory jest to najlepszy wynik w ponad 20-letniej historii firmy.

W ubiegłym roku przez cztery pierwsze miesiące spółka przewiozła prawie 14,9 mln osób. Ten sam okres w 2019 roku, przed pandemią koronawirusa, został zakończony wynikiem na poziomie blisko 14,5 mln pasażerów. Taki wzrost zainteresowania przewozami jest efektem modernizacji taboru i wprowadzania do ruchu nowego, rozwoju siatki połączeń, a także konkurencyjności wobec innych środków transportu.

- Wysoka inflacja i skokowy wzrost cen paliw sprawił, że Polacy zostawili samochody w garażach i wybrali kolej, będącą tańszym środkiem transportu. Wpływ na to miała także nasza nowa oferta biletowa „Taniej z bliskimi”, dzięki której podróżując w grupie nawet dwóch osób, możemy nabyć bilety tańsze o 30 proc. Kolejnym czynnikiem jest oddawanie do użytku kolejnych zmodernizowanych linii kolejowych, dzięki czemu czas przejazdu na poszczególnych trasach jest krótszy — stwierdza Tomasz Gontarz, wiceprezes Zarządu PKP Intercity S.A.

Porównując wyniki przewozowe między 2023, a 2022 rokiem trzeba podkreślić, że na początku ubiegłego roku wciąż jeszcze obowiązywały pandemiczne obostrzenia, a sporą część przejazdów w kwietniu stanowiły podróże uchodźców z Ukrainy, którzy uciekali przed rosyjską agresją.

od 16 lat

Graficzna rezerwacja miejsc we wszystkich pociągach PKP Intercity

Od lutego tego roku graficzna rezerwacja miejsc działa już w wybranych pociągach kategorii EIC, a pod koniec marca ruszyła ona w części połączeń kategorii IC. Wcześniej tego typu rozwiązanie funkcjonowało tylko jeśli pociąg był prowadzony elektrycznym zespołem trakcyjnym, tj. Pendolino, Flirt czy Dart.

- Graficzna rezerwacja miejsc będzie dostępna dla wszystkich składów PKP Intercity z końcem tego roku. Większość pociągów jakie uruchamiamy to składy wagonowe z lokomotywą na czele, gdzie wprowadzenie tego systemu jest bardziej problematyczne, m.in. ze względu na dodawanie dodatkowych wagonów w wakacje, czy przed świętami, gdy jest większe zainteresowanie przejazdami pociągiem – tłumaczy Tomasz Gontarz.

Problemem do rozwiązania przy wdrażaniu graficznej rezerwacji miejsc jest także fakt eksploatowania przez przewoźnika odmiennych typów wagonów, których wnętrza różnią się układem i liczbą miejsc siedzących.

Więcej kanałów sprzedaży

Większość biletów PKP Intercity jest obecnie sprzedawane przez Internet za pośrednictwem strony intercity.pl lub aplikacji PKP Intercity. Sprzedaż odbywa się także poprzez klasyczne

kasy biletowe na terenie całego kraju, w Centrach Obsługi Klienta na głównych dworcach, w automatach biletowych oraz wideomatach.

- Aktualnie sprzedajemy 72 proc. naszych biletów właśnie przez te kanały. Dla porównania tuż przed pandemią w roku 2019 sprzedaż zdalna była na poziomie około 60 proc. więc widać ten skokowy wzrost — zauważa Tomasz Gontarz.

Wymienia przy tym trzy działania podjęte przez przewoźnika, służące rozwijaniu sieci sprzedaży. Z początkiem stycznia premierę miała aplikacja mobilna PKP Intercity, za której pośrednictwem sprzedano już blisko pół miliona biletów. Przewoźnik rozpoczął współpracę z zewnętrznymi firmami zajmującymi się sprzedażą biletów w aplikacjach mobilnych, na przykład Koleo, Skycash, mPay czy e-Podróżnik, co wygenerowało sprzedaż biletów za pośrednictwem zewnętrznych kanałów na kwotę ponad 100 mln zł. Uwolniona zostanie także sprzedaż stacjonarna.

- Oferujemy podmiotom, które mają sklepy spożywcze, kawiarnie, czy kioski możliwość sprzedawania naszych biletów. Będzie to znakomite uzupełnienie naszej sieci sprzedaży, gdyż sprzedajemy stacjonarnie bilety przez kasy biletowe, ale nie jest ich tak dużo, jakbyśmy chcieli. Dzięki temu będziemy mogli uzupełnić naszą sieć sprzedaży o dodatkowe punkty i tym samym być bliżej pasażera — mówi Tomasz Gontarz.

Aplikacja mobilna PKP Intercity

Aplikacja PKP Intercity zastąpiła dotychczasową – IC Mobile Navigator. Oferuje ona wiele komfortowych dla użytkownika rozwiązań, oszczędzających czas podróżnych. Umożliwia m.in. zakup biletów „Tam i Powrót” w ramach jednej transakcji, a same połączenia szybko i łatwo znaleźć można dzięki szerokiemu wyborowi filtrów w wyszukiwarce. W ramach jednej transakcji podróżni zakupią też bilety na przejazd z jedną przesiadką oraz bilety na przewóz roweru, dodatkowego bagażu czy czworonogiego towarzysza podróży.

Można także zapisywać własne profile zakupowe, co umożliwi zakup biletu osobom, które mają stałe preferencje co do kupowanych przez siebie biletów. Bezpieczeństwo zapewnia możliwość ograniczenie dostępu za pomocą kodu PIN, odcisku palca, czy FaceID. Dzięki funkcji metastacja nie trzeba już znać dokładnej nazwy stacji. Wystarczy wpisać wyłącznie nazwę miejsca, gdzie rozpoczyna się i kończy podróż. System pokaże wszystkie połączenia dostępne z danego miasta czy miejscowości. Już wkrótce aplikacja zostanie wzbogacona o kolejne funkcje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Kolej bije rekordy popularności - Portal i.pl

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki