Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy zawodowi żądają jazdy do 70 km/h przez małe miejscowości oraz osobnej tabeli punktów karnych

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
Pexels
Likwidacja "obszarów zabudowanych" na drogach krajowych i wojewódzkich. Zwiększenie ograniczenia prędkości do 70 km/h przez małe miejscowości. Wprowadzenie osobnej tabeli punktów karnych - to tylko kilka z wybranych postulatów zawodowych kierowców, które zostały wysłane do Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie. Czy takie zmiany to początek większej liczby wypadków?

Postulaty do Ministerstwa Infrastruktury

25.10.2022 r. kierowcy zawodowi umieścili na profilu FB pod nazwą „Polska Partia Kierowcy Zawodowi” listę postulatów skierowaną do Ministerstwa Infrastruktury. Kierowcy ciężarówek żądają likwidacji obszarów "teren zabudowany" na drogach krajowych i wojewódzkich przebiegających przez małe miejscowości i zastąpienie ich znakiem B-33 z wyjątkiem miejscowości i miast o ścisłym centrum. Oznacza to, że mogliby się poruszać do 70 km/h zamiast do 50 km/h jak dotychczas.

Według "Mapy ryzyka Polaków" opublikowanej w 2021 roku przez Polską Izbę Ubezpieczeń 30% Polaków dopuszcza się przekraczania prędkości w obszarze zabudowanym o 20 km/h. Ponadto kierowcy zawodowi chcą podwyższenia ograniczeń prędkości dla pojazdów ciężarowych na Drogach Ekspresowych i Autostradach z 80 km/h do 90 km/h. Jazda z większą prędkością od dopuszczalnej często staje się dla kierowców rutyną. Czy zwiększenie prędkości nie przyczyniłoby się też do zwiększenia przekraczania "nowej" dozwolonej prędkości? Jedno co na pewno mogłoby się zwiększyć, to statystyki dotyczące wypadków drogowych.

Zawodowi kierowcy również często jeżdżą po kilkanaście godzin z przerwami. Jak zmęczenie wpływa na reakcję kierowcy?

Psycholog transportu (Zakład Psychologii Transportu i Fizjologii Instytutu Transportu Samochodowego), dr Ewa Tokarczyk w swojej publikacji na temat zmęczenia kierowców powołała się na ekipę magazynu "Argus", która chciała zweryfikować, czy zalecenia dotyczące zachowania się podczas jazdy są wystarczające. Podczas badania kierowca prowadził samochód z Nicei do Paryża, czyli musiał pokonać 930 km.

W tym czasie był podłączony do 15 elektrod, które mierzyły najmniejsze czynności i gesty oraz różne stany kierowcy. Okazało się, że odkryto u kierowcy 8 etapów zaśnięcia. Trwały one od 30 sekund do 2,5 minuty. Oznacza to, że kierowca zasnął na 11 minut - przez ten czas przejechał 24 kilometry z prędkością 130 km/h. Co więcej, nawet nie zdawał sobie z tego sprawy.

W piśmie do MI możemy również przeczytać, że kierowcy zawodowi chcą wprowadzenia osobnej tabeli punktów karnych dla kierowców zawodowych kat. C, CE, D i DE oraz zniesienia zakazów świątecznych i wakacyjnych dla pojazdów ciężarowych. Dodatkowo kierowcy ciężarówek żądają braku naliczania wyższych składek OC w prywatnym ubezpieczeniu po kolizji autem pracodawcy. Natomiast sygnalizacja świetlna miałaby zostać zaprogramowana tak, żeby zielone światło mrugało przed zmianą światła na czerwone.

Z pozostałymi postulatami można zapoznać się poniżej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki