Kierowcy i turyści narzekają na korki w Kościerzynie [ROZMOWA]

Joanna Surażyńska-Bączkowska
Kierowcom przejeżdżającym przez Kościerzynę mocno dają się we znaki korki. Są one częściowo związane z utrudnieniami na drogach spowodowanymi budową obwodnicy. Prace przebiegają zgodnie z planem.

- Miasto zawsze jest zakorkowane, ale w te wakacje sytuacja jest jeszcze gorsza - mówi Karol z Kościerzyny. - Ogromne korki są na ul. Szopińskiego, Wojska Polskiego, na drodze w kierunku Zblewa. Oczywiście, że ma to związek z budową obwodnicy. Nie wiem, jak mieszkańcy wytrzymają, bo do zakończenia budowy jeszcze dużo czasu. Najgorzej pewnie jest teraz, latem, kiedy do Kościerzyny dodatkowo przyjeżdżają turyści.

Inwestycja jest realizowana przez firmę Strabag. Droga będzie miała 7,6 km. Warto dodać, że powstaje w systemie „Zaprojektuj i buduj”. Kontrakt opiewa na kwotę 165 mln złotych.

Najważniejszym zadaniem obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum miasta. Obwodnica powstaje w ciągu drogi krajowej nr 20. W ramach kontraktu firma buduje również cztery węzły drogowe łączące trasę główną z innymi drogami. Będą to: węzeł Kościerzyna Zachód (droga powiatowa Kościerzyna-Wdzydze), Kościerzyna Południe (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 214), Kościerzyna Wschód (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 221), Wierzyca (skrzyżowanie z obecną drogą krajową nr 20). Początek odcinka obwodnicy leży około 1 km od miasta Kościerzyna, koniec jej sięga miejscowości Kościerska Huta.

Przebieg trasy wyznaczony został na gruntach ornych. Prace budowlane przebiegają na terenie morenowym w sąsiedztwie trzech jezior: Wierzysko, Dobrogoszcz, Bibrowskie oraz licznie występujących na nim oczek wodnych. Początkowy odcinek o długości 1120 metrów przecina kompleks leśny Nadleśnictwa Kościerzyna. Prace mają się zakończyć we wrześniu 2017 r.

Rozmowa z Agnieszką Uzdowską, specjalistą w Wydziale Realizacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku

Co udało się już zrobić przy budowie obwodnicy Kościerzyny?
Na bieżąco są wykonywane roboty we wszystkich zakresach, zarówno drogowe, mostowe i branżowe. Prowadzone są na różnych frontach. Poniższe dane wskazują na spore zaawansowanie inwestycji - ogólnie wynosi ono 40 proc. w stosunku do całości kontraktu. Jest to zgodne z harmonogramem, ponieważ roboty zaczęły się w październiku 2015 roku i od tego momentu wykonawca realizuje budowę. Na dzień dzisiejszy zaawansowanie robót wynosi: roboty drogowe: roboty ziemne - 75 proc., odwodnienie korpusu drogowego - 31 proc., podbudowy pod nawierzchnie - 10 proc., nawierzchnie bitumiczne - 2 proc. Jeśli chodzi o roboty mostowe to wykonano już 35 proc. prac. Kanalizacja deszczowa - 33 proc., - energetyka - 85 proc., telekomunikacja - 88 proc., natomiast przebudowa urządzeń sanitarnych - 91 procent.

Jakie są plany na najbliższy czas związane z budową?
W planach jest kontynuacja wyżej wymienionych robót. Zgodnie z planem zakończenie roboty powinno nastąpić we wrześniu 2017 roku, więc do tego czasu wykonawca systematycznie wykonuje kolejne elementy kontraktu.

Czy jak dotąd prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, czy były jakieś „niespodzianki”?
Prace wykonywane są zgodnie z założonym harmonogramem. Sytuacją, która nie była przewidziana, był większy zakres badań archeologicznych. Jednak nie jest to zaskakujące, ponieważ przed rozpoczęciem badań trudno określić co dodatkowo zostanie odkryte w trakcie prowadzenia robót. Ponieważ taka sytuacja ma miejsce na wielu budowach, więc byliśmy na nią przygotowani i nie spowodowało to żadnych opóźnień. W poprzednim miesiącu nadmierne opady deszczu spowodowały powstanie rozmyć skarp, które zostały już w większości naprawione.

Z jakimi utrudnieniami na drogach muszą liczyć się kierowcy?
Budowa zawsze wiąże się z pewnymi utrudnieniami. Jednak należy pamiętać, że po zakończeniu robót efekt zawsze jest korzystny dla kierowców i obwodnice budujemy właśnie po to, by jeździło się lepiej. W chwili obecnej na wykonanych objazdach tymczasowych, na których zostało wprowadzone ograniczenie prędkości (zawężenie jezdni), kierowcy muszą liczyć się z gorszymi warunkami przejazdu.

Czy sprawa wywłaszczeń jest już zamknięta, czy wypłacono odszkodowania? Ilu właścicieli straciło nieruchomości?
Sprawa wywłaszczeń jest zamknięta - wszystkie nieruchomości niezbędne pod budowę drogi zostały na mocy decyzji ZRID przejęte z mocy prawa na własność Skarbu Państwa . Postępowania administracyjne mające na celu ustalenia odszkodowań prowadzi wojewoda pomorski. Wszystkie sporawy dotyczące odszkodowań za nieruchomości zabudowane budynkami są już dawno zakończone i odszkodowania zapłacone. Pozostałe poza nielicznymi zakończonymi ugodami się toczą - czekamy na decyzję wojewody.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie