Na czym polega joga? Joga to system technik filozofii indyjskiej, którego celem jest utrzymanie zewnętrznego i wewnętrznego ciała w czystości. Dzięki jodze pozostawiamy umysł samemu sobie, dążymy w niej do treningu ciała i ducha. Samo słowo joga oznacza zjednoczenie. Na czym polega joga? Jak zacząć ćwiczyć jogę w domu i po jakim czasie spodziewać się pierwszych efektów? Co wspólnego ma joga z medytacją? Tego dowiesz się z poniższego tekstu.

Na czym polega joga?

Dzięki jodze pozostawiamy umysł samemu sobie, dążymy w niej do treningu ciała i ducha.

Samo słowo joga oznacza zjednoczenie. To możliwie najprostsze przedstawienie tego zagadnienia, bo podejść do jogi jest tylu, ile ją uprawiających.

Niektórzy chcą schudnąć, inni poprawić swoje ogólne samopoczucie, jeszcze inni w uprawianiu jogi szukają ogólnej harmonii między ciałem i duszą. Nie da się tego osiągnąć łatwo – joga oznacza też ścieżkę samodoskonalenia. Dlatego, jeśli widzimy reklamy w stylu "Joga Poznań – schudniesz w dwa tygodnie" czy "Joga Kraków – efekty widoczne po tygodniu" lepiej nie brać ich na poważnie.

Joga dla początkujących. Gdzie i w czym ćwiczyć jogę? Jak ćwiczyć jogę w domu? pixabay.com

Niestety, w Polsce mnożą się także szkoły pseudojogi, które z tą sztuką nie mają nic wspólnego.
- Dlatego warto szukać małych kameralnych szkół jogi, a wcześniej zasięgać o nich opinii. Lepiej jest nie ćwiczyć w ogóle niż ćwiczyć źle – uważa Joanna, adeptka jogi od kilku lat.

Uważać powinniśmy też na porady w sieci. Wiele z nich nie opiera się na faktycznej wiedzy, ale jest zlepkiem różnych informacji, często mylnych, zafałszowanych.
- Dlatego, tak jak nie da się przygotować do ultramaratonu w 30 dni, tak nie da się osiągnąć szybkich efektów w jodze, nie przykładając do niej odpowiedniej wagi – mówi Joanna. - Mnie osobiście joga dała zastrzyk pozytywnej energii i poczucie spełnienia. Nie ograniczam jej tylko do prostych ćwiczeń rozciągających. To można zrobić w każdym klubie fitness.

Joga dla początkujących. Gdzie i w czym ćwiczyć jogę? Jak ćwiczyć jogę w domu? pixabay.com

W czym pomaga joga?

Joga uspokaja nasze myśli, dodaje nam więcej energii. Pozwala połączyć nasz umysł z ciałem. Decydując się na jogę obieramy drogę, która wymaga samodyscypliny w dążeniu do celu. W jodze bardzo ważna jest systematyczność.

Popularną odmianą jogi jest joga twarzy

Joga twarzy to ćwiczenia polegające na gimnastyce, które eliminują toksyny, poprawiają jędrność i napięcie skóry, wygładzają zmarszczki. Codzienny trening jogi twarzy jest podobny do ćwiczeń oddechowych. Uspokaja nas i niweluje nasze niedoskonałości. Joga twarzy dla pań to znakomita alternatywa dla wizyt u kosmetyczki, które drenują portfel. Jak zaznaczają fachowcy, joga twarzy to pierwszy krok do naturalnego piękna. Dlatego joga twarzy jest tak popularna wśród gwiazd Hollywood – przynajmniej wiele z nich deklaruje jej uprawianie.

JOGA TWARZY. 5 NIEZAWODNYCH TRIKÓW, ABY NIE MIEĆ ZMARSZCZEK

Joga. Po jakim czasie efekty?

Joga dla początkujących uczy nas pokory i cierpliwości. Pamiętajmy, że ćwiczymy nie tylko ciało, ale i umysł. Pierwsze efekty jogi są dla nas zauważalne po pierwszych zajęciach. Dzięki regularnemu treningowi otrzymujemy nowe spojrzenie na prace, która wymaga systematyczności. Jedną z zalet jogi dla początkujących jest to, że możemy ją praktykować każdego dnia. Joga rozciąga mięśnie, poprawia naszą mobilność oraz uspokaja umysł. Uczy nas także poprawnie oddychać. Po kilku zajęciach uczymy się synchronizować nasz oddech nasz oddech z poszczególnymi pozycjami. Poprawia się również pojemność naszych płuc i pomaga nam w problemach z kręgosłupem.

Joga dla początkujących. Gdzie i w czym ćwiczyć jogę? Jak ćwiczyć jogę w domu? pixabay.com

Joga w domu - od czego zacząć

Joga dla początkujących w domu powinna się skupiać na najprostszych ćwiczeniach. Nie powinniśmy narażać się na ćwiczenia powodujące kontuzję. Joga dla początkujących nie powinna być skomplikowana technicznie, dzięki czemu będzie bezpieczna i przyjemna.

Która joga dla początkujących jest najlepsza? Czy ta samotna w domu, czy z instruktorem? Joga w domu z pewnością jest lepsza dla osób, które lubią ćwiczyć same lub prowadzą urozmaicony tryb życia, przez co nie mają czasu na codziennie treningi w szkole. Pamiętajmy jednak, że profesjonalni instruktorzy mogą nam pomóc poprawić naszą pozycję, a w domu musimy sami o nie dbać. Powinniśmy się zaopatrzyć w matę do jogi, choć na początek wystarczy też zwykły koc.

Joga - ile kalorii spadamy ćwicząc?

Jednym z najczęstszych pytań jakie są zadawane przez początkujących jest: “czy dzięki jodze spalę kalorie?”. Jest to możliwe, jednak odchudzanie dzięki jodze wygląda inaczej niż w przypadku chociażby siłowni.

Joga dla początkujących przebiega w sposób statyczny. Pozycje jogi wykonuje się powoli i utrzymuje przez jakiś czas w bezruchu. Nasz wysiłek ma rodzaj siłowo-wytrzymałościowy, natomiast w przypadku ćwiczeń na siłowni jest on aerobowy, czyli spalający. Joga uaktywnia mięśnie w naszym ciele, których do tej pory nie używaliśmy. Przez ich eksploracje części do tej pory owinięte tkanką tłuszczową zaczynają rosnąć, a tkanka znika.

Dzięki jodze nasze mięśnie wydłużają się. Nie powiększamy ich obwodu jak w przypadku ćwiczeń na siłowni. Jednym ze sposobów na utratę wagi dzięki ćwiczeniu jogi jest hatha joga. Jest to jeden z rodzajów jogi, która kładzie duży nacisk na ćwiczenia wymagające siły. Polega na ciągłym ruchu. Eliminuje ona m.in. asymetrię ciała i przyśpiesza nasz metabolizm.

Joga dla początkujących. Gdzie i w czym ćwiczyć jogę? Jak ćwiczyć jogę w domu? pixabay.com

Joga a medytacja

Joga skupia się na naszym zewnętrznym ciele, jednocześnie łącząc je z naszym umysłem. Najpopularniejszą pozycją w jodze i jednocześnie jej symbolem jest kwiat lotosu. Idealnie nadaje się do medytacji. Poprawia on nasza elastyczność, nasze ciało się rozluźnia, podobnie jak umysł. Odpowiednio uspokojony oddech pozwala nam dotlenić ciało i odprężyć układ nerwowy.

Joga uczy nas odpowiedniego oddychania, co znacznie ułatwia nam skupienie. Medytacja w jodze jest jedną z najważniejszych jej części. Pozwala nam na osiągnięcie skupienia i relaksu. Ważne jest, żeby medytować codziennie, zaczynając od krótkich piętnastominutowych sesji.

Duże zainteresowanie adeptów jogi wzbudza hatha joga

Hatha joga to bardzo znana i stara tradycja indyjskiej jogi, obejmująca wszystkie jej odmiany ukierunkowane na ćwiczenia fizyczne i oddechowe.

Cechą hatha jogi są jej trzy najważniejsze elementy:

  • asana
  • krija
  • pranajama.

Samo słowo "hatha" oznacza właśnie "siłę" i tym samym wymaga od swoich uczniów surowej dyscypliny. Warto pamiętać, że w tej odmianie jogi, w przeciwieństwie do jogi klasycznej, mniej ważna jest metafizyka, a istotniejsza staje się siła fizyczna. To, co łączy hatha jogę z jogą klasyczną, to między innymi przestrzeganie nakazów i zakazów moralnych oraz osiąganie stanu głębokiej medytacji.

Joga dla początkujących. Gdzie i w czym ćwiczyć jogę? Jak ćwiczyć jogę w domu? pixabay.com

Jak zaznaczają specjaliści, hatha joga wpływa dobroczynnie na cały organizm. Poprawia nie tylko samopoczucie fizyczne, ale i psychiczne. Dobre samopoczucie jest gwarantowane. Hatha joga uprawiana jest chętnie przez zawodowych sportowców – chodzi o uzyskanie takiego stanu organizmu, który sprawia potem, że wysyłek fizyczny nie jest dla niego już tak wielkim obciążeniem.

W czym ćwiczyć jogę?

Jogę najlepiej uprawiać w stroju luźnym. Idealna jest koszulka, dla Pań legginsy, natomiast dla Panów krótkie spodenki bądź spodnie dresowe.

Pamiętajmy, że najważniejsza w jodze dla początkujących jest wygoda. Powinniśmy czuć się w nich swobodnie i komfortowo. Jogę zazwyczaj trenuje się boso, jednak istnieje profesjonalne obuwie, które może pomóc w ćwiczeniach jogi dla początkujących.

Zresztą, w czym ćwiczyć jogę, to najmniejszy problem. Najpierw trzeba zrobić pierwszy krok i zacząć ją uprawiać.

- Joga stanowi propozycję dla osób w każdym wieku. Kondycja fizyczna nie ma znaczenia. Jedyne, o czym trzeba pamiętać, to zabranie ze sobą maty do ćwiczeń i swobodnego, nie krępującego ruchów stroju. Przyda się również butelka wody – zachęcają organizatorzy zajęć jogi w Gdańsku.

Aerial joga. Sprawdziliśmy, czy trening w powietrzu jest lepszy od klasycznej jogi

Źródło:MMOnline

POLECAMY NA STRONIE KOBIET: