Badanie IBE trwało trzy lata i objęło 4,7 tys. uczniów. Choć cała analiza zostanie opublikowana w 2015 r., wstępne wnioski już budzą niepokój.
- Z wypowiedzi uczniów wynika, że lekcje są dość rutynowe. Polegają głównie na wykonywaniu ćwiczeń, w większości pisemnych - informuje Weronika Janda z IBE. - Co najmniej połowa gimnazjalistów twierdzi, że uczniowie w ich grupie starają się mówić po angielsku podczas zajęć. Jednak co szósty uważa, że nie ma ku temu wielu okazji. Zdaniem co czwartego gimnazjalisty, nauczyciel na lekcji angielskiego mówi głównie po polsku.
Co innego deklarują pedagodzy. Do prowadzenia zajęć po polsku przyznaje się co 10 z nich.
Małgorzata Zauliczna, nauczyciel z gdańskiego Gimnazjum nr 29, zastrzega, że dużo zależy od klasy, z jaką się pracuje. - Zdarzają się zespoły, w których uczniowie spontanicznie po prostu nie chcą mówić po angielsku - przyznaje. - Wstydzą się lub robią to na znak buntu. Przekonanie ich bywa trudne.
Posługiwanie się polskim na lekcjach języka obcego to niejedyny kłopot. Badacze IBE stwierdzili, że szkoły rzadko uczestniczą w międzynarodowych projektach edukacyjnych, że nauczyciele przerabiają program "pod testy"...
Zobacz również:
Wielki Test Języka Angielskiego w Gdyni. Rozwiąż test! [TOEFL Junior, ARKUSZ, ODPOWIEDZI]
Wielki Test Języka Angielskiego w Gdyni. Sprawdź się. Rozwiąż test! [TOEIC, ARKUSZE, ODPOWIEDZI]
Nie zgadzają się z tym nauczyciele. Jakie padają argumenty z ich strony? - CZYTAJ w poniedziałkowym, papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego"albo kupując e-wydanie gazety
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?