Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jest zgoda na rozbudowę węzła Gdańsk Południe. "Zaczynamy inwestycję drogową, która ma kluczowe znaczenie"

Andrzej Kowalski
Andrzej Kowalski
Jest zgoda na rozbudowę węzła Gdańsk Południe. Tutaj spotkają się trzy obwodnice!
Jest zgoda na rozbudowę węzła Gdańsk Południe. Tutaj spotkają się trzy obwodnice! AK
Jest zgoda pomorskiego wojewody na rozbudowę węzła Gdańsk Południe w miejscu łączącym Obwodnicę Metropolitalną Trójmiasta oraz istniejące drogi S6 i S7. Już wkrótce ruszą prace budowlane.

Trójmiasto. Jest zgoda na budowę węzła w Straszynie

Ze względu na swoją złożoność projekt ten został wyodrębniony od pozostałej części OMT. Z tego względu potrzebne było zezwolenie na realizację inwestycji drogowej na wykonanie tego odcinka.

W piątek (27.01) wojewoda pomorski Dariusz Drelich wydał ZRID, który umożliwi rozpoczęcie prac w miejscu łączącym Obwodnicę Metropolitalną Trójmiasta oraz istniejące drogi S6 (Obwodnica Trójmiasta) i S7 (Południowa Obwodnica Gdańska). W konferencji wzięli udział także Waldemar Chejmanowski, zastępca dyrektora oddziału GDDKiA w Gdańsku oraz Jerzy Barzowski, radny sejmiku województwa pomorskiego.

Jest zgoda na rozbudowę węzła Gdańsk Południe.
GDDKiA Gdańsk

- Dzisiaj podpisałem i przekazałem inwestorowi pozwolenie na realizację inwestycji związanej budową węzła w Straszynie. Jest ona w centrum tej naszej sieci pomorskich dróg ekspresowych, ponieważ w tym miejscu będzie łączył się ruch Obwodnicy Metropolitalnej, Obwodnicy Trójmiasta i Obwodnicy Gdańska, gdzie przepustowość jest na granicy możliwej do wykorzystania - mówił wojewoda pomorski Dariusz Drelich. - Ten węzeł jest szczególnie ważny. Tam łączy się też trasa S6 z południa Polski i A1. Jest to więc kluczowy węzeł i dzisiaj zaczynamy inwestycję drogową, która ma kluczowe znaczenie dla sieci dróg ekspresowych, krajowych na Pomorzu. Jest też kluczowa dla rozwoju portów, które bez możliwości przeprowadzenia wszystkich towarów zarówno drogą kolejową, jak i drogami ekspresowymi, byłoby to wąskie gardło dla naszego rozwoju i możliwości rozładunkowych portu - dodał.

Jak podkreślił wojewoda, inwestycja ta może mieć pozytywny wpływ na ruch w samym Trójmieście. Budowa tego węzła ma w pewnym stopniu "odkorkować" drogi w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.

- Cieszy nas to, że ta inwestycja będzie rozwiązywała problemy mieszkańców Pomorza, szczególnie mieszkańców Trójmiasta. Wiemy w tej chwili, że bez Obwodnicy Metropolitalnej nie da się tego zrobić. Sytuacja jest taka, że jeżeli jest jakiś wypadek albo zatrzymanie ruchu na obecnej obwodnicy Trójmiasta, to cały ruch w Gdyni, Gdańsku i Sopocie na tyle się zwiększa, że te korki zaczynają się tworzyć automatycznie. W 2025 roku będzie otwarcie całego przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej, która będzie umożliwiała planowy i płynny ruch na wszystkich drogach - nie tylko krajowych czy też sieci dróg pomorskich, ale także na drogach wewnątrz aglomeracji. Dzięki temu nie będą tworzyły się korki - przekonywał wojewoda.

Wkrótce ostatnie zezwolenie. "Mam nadzieję, że nie później niż do końca marca"

Dariusz Drelich zdradził też, że już niedługo można się spodziewać ostatniego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej związanego z budową Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Ten ma zostać podpisana już w ciągu najbliższych tygodni.

- W tej chwili możemy już powiedzieć, że w ciągu najbliższych tygodni, mam nadzieję, że nie później niż do końca marca, będzie wydane ostatnie pozwolenie, które jest brakujące do wykonania całego zadania, czyli odcinka od Żukowa do węzła Gdańsk Południe, do Straszyna łącznie z węzłem Żukowo i obwodnicą Żukowa. Brakuje tylko jednego pozwolenia do kompletu, aby realizacja całej inwestycji była rozpoczęta. Wiemy, że to pierwsze zadanie od Chwaszczyna do Żukowa jest w realizacji, widzimy postępy i nie widzimy zagrożeń w realizacji tego zadania - mówił Dariusz Drelich.

CZYTAJ TAKŻE: Jest zgoda wojewody na budowę drogi ekspresowej S6 między Leśnicami a Bożympolem Wielkim

Podczas konferencji podkreślone zostały ostatnie inwestycje na pomorskich drogach. Przypomniano oddany odcinek trasy S6, wydane zezwolenie na realizację zadania związanego z budową części Obwodnicy Metropolitarnej od Węzła Chwaszczyno do Węzła Żukowo oraz pozwolenie na budowę kolejnego odcinka trasy S6 od Bożegopola do Lęborka łącznie z obwodnicą miasta.

- To są zadania, które są związane z wielką budową dróg ekspresowych na terenie Pomorza, czyli całego przebiegu trasy S6 w Gdyni, przez teren województwa pomorskiego i aż do Szczecina, jesteśmy w trakcie realizacji tego zadania, ale dla nas, dla mieszkańców Trójmiasta i całego Pomorza, bardzo ważna i kluczowa będzie Obwodnica Metropolitalna - podkreślił wojewoda.

Koszt budowy Obwodnicy Metropolitalnej to 2,2 mld złotych. Pierwszy odcinek o wartości 715,2 mln zł realizuje firma Budimex, natomiast drugi o wartości 1,17 mld zł wykona konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2025 rok.

Trasę Kaszubską tworzy siedem węzłów: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo i dwa zespolone - Chwaszczyno i Gdynia Wielki Kack

Trasa Kaszubska na niezwykłych zdjęciach z lotu ptaka. Zobac...

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki