Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Kawa i herbata - czy warto je...

    Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Kawa i herbata - czy warto je pić?

    Izabela Mortas

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Aktualizacja:

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Kawa i herbata - czy warto je pić?

    ©archiwum

    Jak działa na nas kawa i herbata? Czy warto je pić? Przybliża Olga Chaińska, nasz ekspert dietetyk i trener personalny, właścicielka klubu Expert Fitness w Kielcach.
    Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Kawa i herbata - czy warto je pić?

    ©archiwum

    Kawa i herbata to obok wody najpopularniejsze napoje na świecie, po które sięgamy każdego dnia. Pod względem spożycia herbaty Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie. Trzeba jednak pamiętać, aby nie przesadzać z ilością herbaty. Ważny jest także jej czas parzenia. - Nie powinien trwać on zbyt długo, ponieważ mocna herbata wywołuje raczej negatywne skutki. Pozytywnie działa tylko przy zatruciach pokarmowych - zaznacza Olga Chaińska.




    Picie czarnej herbaty poprawia stan zdrowia, pod warunkiem że zachowamy umiar. Jeżeli przesadzimy z jej ilością, może zacząć dokuczać nam bezsenność, kołatanie serca, drżenie mięśni, a także ból głowy. - Przeprowadzone dotychczas badania pokazują, że duże stężenie związków pochodzących z czarnej herbaty w organizmie nasila wydzielanie kwasu solnego w żołądku, co jest szczególnie niekorzystne w przypadku osób z wrzodami. Czarna herbata ma także wpływ na zmniejszenie ilości dobrych bakterii znajdujących się w jelicie, które mają szereg korzystnych cech dla zdrowia człowieka - przybliża Olga.

    Kawy pijemy jeszcze więcej - przez rok na całym świecie znika 450 miliardów filiżanek. Kawa to jedna z najbardziej popularnych używek i główne źródło kofeiny. Kawa pobudza i pomaga nam się skoncentrować, dotlenia mózg i poprawia pamięć krótkotrwałą. To kofeina odpowiedzialna jest za pobudzenie działania kory mózgowej oraz centralnego układu nerwowego. Wywołuje obniżenie napięcia mięśni gładkich, powodując odprężenie i lepsze samopoczucie. Jednak ma też negatywny wpływ na nasz organizm. O ile jedna lub dwie filiżanki kawy dziennie nie powinny nikomu zaszkodzić, o tyle trzy, cztery i więcej mogą już wywołać niepożądane skutki w naszym organizmie.

    CZYTAJ RÓWNIEŻ: Kawa parzona, czy rozpuszczalna? Sprawdź, jaką wybrać

    Zbyt duża ilość kawy może powodować bezsenność lub sen niespokojny, szczególnie jeżeli pijemy ją późno. Kofeina podnosi ciśnienie krwi i nas pobudza. - Jest to skok ciśnienia chwilowy, jednak jeśli spożywamy regularnie duże ilości kawy, wówczas możemy wywołać u siebie stałe nadciśnienie - przybliża Olga. Kawa ma działanie moczopędne, dlatego wywołuje skutek odwodniający, a więc po każdej wypitej szklance kawy powinniśmy napić się szklanki wody.

    Trzeba pamiętać, że kofeina zawarta w kawie i herbacie, ale także w innych napojach czy suplementach diety jest uzależniająca. Kofeina bardzo skutecznie uwrażliwia receptory, które odpowiedzialne są za polepszenie nastroju, koncentracji i odczucie euforii, a więc spożywanie jej dużych dawek sprawia, że organizm potrzebuje codziennej dawki energii w postaci kofeiny.

    Teina w herbacie

    Herbata zawiera kofeinę i teinę, które działają pobudzająco. Teina zawarta w czarnej herbacie jest niekorzystna, ponieważ opóźnia wchłanianie składników odżywczych, szczególnie żelaza. Należy także zwrócić uwagę na woreczki, w które pakowane są herbaty. Odznaczają się one wysoką zawartością fluoru, a jego nadmiar może powodować fluoryzację kości i przyczyniać się do częstszych ich złamań. Lepiej rezygnować z herbat ekspresowych, a wybierać herbatę świeżą.

    CZYTAJ TAKŻE: Herbata czarna czy zielona? A może zioła? Sprawdź, co pić


    ZOBACZ TAKŻE: Katarzyna Bosacka: Kawa i herbata to produkty naturalne, każdy kardiolog mówi, że nawet osoby z nadciśnieniem mogą pić 4 filiżanki kawy dziennie

    (Źródło:przeAmbitni.pl
    Dostawca: x-news)


    POLECAMY RÓWNIEŻ:

    Poznaj i zastosuj w swojej diecie 25 zasad zdrowego żywienia




    Te domowe aktywności pomogą Ci szybko spalić kalorie!

    Zdrowy kręgosłup - oto ćwiczenia, które pomogą. Wypróbuj!

    Naturalne afrodyzjaki dla kobiet i mężczyzn, które na pewno masz w swojej kuchni [ZDJĘCIA]

    Te witaminy i mikroelementy wzmocnią twój organizm [ZDJĘCIA]

    Nie chcesz zachorować na raka? Oto 6 najważniejszych zasad diety

    Lista domowych czynności, które poprawiają zdrowie i urodę


    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Zapytaj lekarza

    1 3 4 5 ... 26 »
    28 stycznia

    Światowy Dzień Trędowatych

    zobacz więcej »