W październiku br. na jednej z konferencji prasowych partii Polska 2050 Szymona Hołowni jej przedstawiciele powiedzieli o głównych założeniach analizy możliwości przeprowadzenia rozbudowy Obwodnicy Trójmiasta do trzech pasów w każdym kierunku. Wskazali, że jest to inwestycja, której przygotowanie projektowe powinno już teraz się rozpocząć oraz że konieczne jest uwzględnianie tej rozbudowy w innych projektach drogowych i kolejowych realizowanych na Pomorzu.
- Na Obwodnicy Trójmiasta konieczna jest przebudowa węzłów, budowa trzeciego pasa, modernizacja organizacji ruchu i wymogów ochrony środowiskowej oraz realizacja Drogi Czerwonej - powiedział podczas konferencji Łukasz Kopeć.
Oskar Gruca podkreślił, że rozbudowę OT trzeba podzielić na etap projektowy, budowę Drogi Czerwonej i modernizację węzłów Kowale i Szadółki. Ostatnim z nich byłaby rozbudowa obwodnicy o trzeci pas. Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozważała takie rozwiązanie?
- Zdajemy sobie sprawę z tego, że w nieodległym czasie trzeba będzie podjąć decyzje co do przyszłości Obwodnicy Trójmiasta - zaznaczył w rozmowie z "Dziennikiem Bałtycki" Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA. - Obecnie skupiamy się na najpoważniejszym zadaniu dla nas - przygotowaniu i wybudowaniu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Ta trasa będzie w stanie częściowo odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta oraz zapewnić realną możliwość zarządzania ruchem na obu drogach ekspresowych. Umowy na jej realizację podpisaliśmy jeszcze w kwietniu 2021 r. Dla pierwszego odcinka OMT wojewoda pomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i formalnie rozpoczęły się już prace budowlane. Zapewne jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego rozpoczną się roboty na zadaniu 2. Oba odcinki drogi ekspresowej zostaną oddane do użytkowania w 2025 r. Podkreślam, że bez tej drogi nie ma mowy ani o rozbudowie, ani nawet o remoncie Obwodnicy Trójmiasta.
Po wybudowaniu MOT zostaną przeprowadzone badania ruchu wraz z prognozami. Powiedzą one co dalej z Obwodnicą Trójmiasta i pozwolą podjąć decyzje w sprawie jej przyszłości. Piotr Michalski zaznaczył, że przed nimi kolejna ważna inwestycja, czyli Droga Czerwona.
- Dzięki niej tereny portowe zyskają pełnowymiarowe połączenie z siecią dróg ekspresowych i autostrad. - dodał rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA. - Obecnie kończymy postępowanie na wyłonienie projektanta. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uda nam się podpisać umowę.
Czy jest w ogóle miejsce, żeby na całej długości OT były trzy pasy w każdym kierunku?
- Trzeci pas ruchu na Obwodnicy Trójmiasta jest na węźle zespolonym Gdańsk Karczemki - zaznaczył Piotr Michalski. - W realizacji jest poszerzenie Obwodnicy Trójmiasta na odcinku ok. 3 km na węźle Gdynia Wielki Kack, związane z budową S6 między Bożepolem Wielkim a Gdynią. Wkrótce trzeci pas będzie również na węźle zespolonym Gdańsk Południe budowanym w ramach Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Fizycznie ewentualna rozbudowa S6 to nie tylko dobudowanie jednego czy dwóch pasów ruchu, ale przebudowa całej drogi połączona z realizacją nowych obiektów inżynierskich: wiaduktów i przejść dla zwierząt. Bez Metropolitalnej przeprowadzenie tego procesu budowlanego będzie niemożliwe.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?