Jak wzmocnić odporność? Poznaj sprawdzone sposoby na...

    Jak wzmocnić odporność? Poznaj sprawdzone sposoby na podniesienie odporności organizmu

    Paula Goszczyńska

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Aktualizacja:

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Wzmocniona odporność to więcej siły i radości z życia. Nie daj się chorobie!

    Wzmocniona odporność to więcej siły i radości z życia. Nie daj się chorobie! ©pl.123rf.com

    Zima to czas częstych infekcji, które są szczególnie niebezpieczne dla osób starszych. Dlatego zamiast leczyć lepiej zapobiegać. Na naszą odporność wpływa wiele różnych czynników. Wśród nich są te najbardziej popularne, czyli szczepienia i suplementy diety.
    Wzmocniona odporność to więcej siły i radości z życia. Nie daj się chorobie!

    Wzmocniona odporność to więcej siły i radości z życia. Nie daj się chorobie! ©pl.123rf.com


    Odporność to zespół reakcji obronnych, których celem jest neutralizowanie lub eliminowanie obcych dla organizmu substancji. To dynamiczny system, który wciąż się zmienia. Doktor Alicja Klich-Rączka, wojewódzki konsultant do spraw geriatrii, zaznacza, że jej spadek wiąże się z ewolucją układu odpornościowego. - Faktycznie wraz z wiekiem zwiększa się podatność na wszelkiego rodzaju infekcje. Dlatego po pierwsze ludzie starsi powinni unikać ryzykownych sytuacji i miejsc, w których może dojść do zarażenia. Mam tu na myśli długie kolejki czy autobusy wypełnione zainfekowanymi osobami - radzi lekarz.

    Zaufasz szczepieniom?

    Sprawdzonym i skutecznym sposobem na wzmocnienie odporności są oczywiście szczepienia, które mają swoich zwolenników. Dla osób starszych polecane są szczególnie dwa rodzaje. - Przede wszystkim każdy po ukończeniu 65. roku życia powinien raz do roku zaszczepić się przeciwko grypie. Dotyczy to zwłaszcza osób cierpiących na choroby przewlekłe oraz przebywających w ośrodkach zbiorowych, jak dom opieki czy szpital - wyjaśnia doktor Alicja Klich-Rączka. - Kolejnym, tym razem jednorazowym szczepieniem, jest to skierowane przeciwko dwoince zapalenia płuc. Tego typu profilaktyka wskazana jest szczególnie dla osób z nawracającą chorobą, ponieważ ich odporność jest zmniejszona nie tylko przez wiek, ale również ten czynnik dodatkowy - informuje nasza rozmówczyni. - Wspomniane szczepienia nie są obowiązkowe, ale jak najbardziej wskazane ze względu na możliwe występowanie zagrażających nie tylko zdrowiu, ale i życiu powikłań pogrypowych. Pamiętajmy, że osoby starsze są na nie szczególnie narażone - dodaje.

    Suplementy? Nie w nadmiarze

    W dzisiejszych czasach suplementy diety są niezwykle modne. Ze wszystkich stron jesteśmy „bombardowani” kolorowymi opakowaniami z długą listą obietnic co do poprawy naszego zdrowia. Niestety, musimy mieć na uwadze, że część z nich nie ma pokrycia w rzeczywistości. Edyta Leźnicka, dietetyk kliniczny, zwraca uwagę na fakt, że suplementacja w nadmiarze również może zaszkodzić. - Dla części z nas faktycznie łatwiej jest sięgnąć po suplement i zażyć tabletkę, niż zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę. Takie zachowanie jednak nigdy do niczego dobrego nie prowadzi - zaznacza dietetyk.

    ZOBACZ TAKŻE: Jak wzmocnić odporność organizmu w sezonie przeziębień

    (Źródło:Agencja TVN, Dostawca: x-news)

    Uzupełniaj dietę. Nigdy odwrotnie

    Na samym początku warto przyjrzeć się swojej diecie i ewentualne niedobory uzupełnić właśnie suplementacją. - Nigdy nie postępujmy na odwrót. Pamiętajmy, że wchła-nialność witamin i składników odżywczych z żywności jest niejednokrotnie inna niż z suplementów. Zdarza się, że konkretne substancje zawarte w warzywach czy owocach działają inaczej niż te pozyskane z nich i oferowane w postaci suplementu - mówi Edyta Leźnicka.

    Na pewno powinniśmy suplementować witaminę D w okresie jesienno-zimowym lub przez cały rok, jeżeli synteza skórna jest niewystarczająca. - Warto, aby zadbały o to także osoby starsze, ponieważ mają one gorszą skuteczność wytwarzania witaminy D w skórze oraz rzadziej wychodzą na zewnątrz, a jak wiemy witamina D pozyskiwana jest głównie z promieni słonecznych. Między innymi wpływa ona na prawidłową mineralizację kostną oraz wzmacnia odporność naszego organizmu, przez co unikamy wielu chorób. W przypadku nawracających infekcji polecałabym również celowaną probiotykoterapię oraz, jeśli spożywamy małą ilość ryb, tran - wymienia dietetyk.

    Poradź się specjalisty

    Edyta Leźnicka podkreśla, że dawki suplementów u seniorów powinny być indywidualizowane. - U takich osób często występują pewne jednostki chorobowe i należy zminimalizować ryzyko, że pomiędzy suplementem a lekarstwem zajdzie jakakolwiek niekorzystna interakcja. Poza tym nie popadajmy w skrajności. Zbyt duża liczba przyjmowanych suplementów, ale również niedobory witamin mogą szkodzić i zaburzać naturalną obronę organizmu i homeostazę. Dlatego słuchajmy głosu rozsądku - dodaje.

    Na nasz poziom odporności w dużym stopniu ma wpływ styl życia. Błędy żywieniowe, szkodliwe nałogi oraz brak aktywności fizycznej mogą znacznie go osłabiać. Warto pamiętać, że wraz z upływem wieku wydajność układu odpornościowego maleje. Właśnie dlatego ludzie starsi są zdecydowanie bardziej narażeni na wszelkiego rodzaju schorzenia. Seniorzy są przez to podatni na częstsze infekcje, obniżoną zdolność do ich zwalczania, zaburzenia autoimmunologiczne, a nawet nowotwory.

    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Zapytaj lekarza

    1 3 4 5 ... 26 »
    28 stycznia

    Światowy Dzień Trędowatych

    zobacz więcej »