Jak pozbyć się niechcianego prezentu? Podpowiadamy, co można z nim zrobić

Natalia Grzybowska
Natalia Grzybowska
Każdego roku po świętach wielu Polaków zmaga się z podobnym problemem - co zrobić z nietrafionym prezentem? Oczywiście najlepiej byłoby zwrócić go do sklepu, jednak nie zawsze jest to możliwe. Czy sklepy mają obowiązek przyjęcia nieużywanego towaru z powrotem?

Bardzo często zdarza się, że prezenty, które dostaliśmy lub sami kupiliśmy, okazują się zupełnie chybione. W związku z tym pojawiają się tu typowe dylematy czy przekazać je komuś innemu, czy może lepiej zapomnieć i wrzucić na dno szafy. Można też rozważyć kwestię jak dużym nietaktem będzie oddanie go darczyńcy lub zażądanie od niego paragonu. Warto mieć jednak na względzie, że takie zachowanie nie jest zgodne z zasadami savoir-vivre'u.

Sprzedawca nie musi przyjąć zwrotu

Jeżeli kupiliśmy produkt, który okazał się nietrafionym podarkiem, możemy spróbować zwrócić go do sklepu, w którym ten został kupiony. Wcześniej należy jednak zapoznać się z prawami, jakie przysługują konsumentowi. Wielu z nich nie zdaje sobie sprawy, że kupując stacjonarnie nie mają później prawa żądać od sprzedawcy przyjęcia produktu i zwrotu pieniędzy. Mimo to wiele sklepów, zwłaszcza odzieżowych, daje nabywcom możliwość zwrotu zakupionego towaru.

Niestety zwrot prezentu, który sami dostaliśmy może nie być taki prosty. By sprzedawca przyjął towar i oddał pieniądze, powinniśmy w jakiś sposób udowodnić, że to u niego dokonaliśmy zakupu.

Kłopotliwe może być również zwrócenie towaru, za który uprzednio płacono kartą. Niektóre firmy mogą chcieć zwrócić pieniądze jedynie na kartę osoby, która dokonała zakupu. Wiele sklepów daje też możliwość zwrotu zakupu w formie wymiany go na inny przedmiot z ich asortymentu. Jeżeli nie jesteśmy miłośnikami produktów danej firmy, czasem na siłę trzeba wybrać coś ze sklepowej półki.

Zdecydowanie najłatwiej jest dokonać zwrotu nieudanego prezentu, jeżeli ten został zakupiony przez Internet. W ciągu 14 dni od chwili, gdy przesyłka została odebrana, można powiadomić sprzedawcę o odstąpieniu od umowy bez podawania przyczyny, i odesłać produkt. Osoby fizyczne mają zagwarantowaną taką opcję przez prawo. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić wszystkie dokonane płatności. Zwrot kosztów obejmuje jednak najtańszą opcję wysyłki, nawet jeśli klient skorzystał z droższej dostawy.

Nie każdy prezent da się zwrócić

W przypadku zwrotów występują jednak pewne ograniczenia – dotyczą one m.in. artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (spersonalizowanych), płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, które zostały rozpakowane z ochronnej folii, biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.

Inaczej prawa konsumenta wyglądają w przypadku nabycia prezentu wadliwego. Wówczas klient może skorzystać z reklamacji, której podstawą jest gwarancja lub rękojmia.

Handel w Internecie kwitnie

Podarek, który nie przypadł do gustu z powodzeniem można odsprzedać. Na internetowych aukcjach i portalach ogłoszeniowych każdego roku pojawiają się tysiące ogłoszeń z hasłem "nietrafiony prezent". Najczęściej są to nowe, fabrycznie zapakowane przedmioty w bardzo atrakcyjnych cenach.

Warto pomyśleć też o organizacjach charytatywnych, w których nasze nietrafione prezenty np. w postaci ubrań czy tekstyliów na pewno zawsze będą mile widziane.

TOP 100 POMORSKICH FIRM - RAPORT:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie