Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak oszukują w restauracjach i barach. Zbyt małe porcje, zastępcze składniki, za mało alkoholu. To wyniki kontroli Inspekcji Handlowej.

Agnieszka Kamińska
Agnieszka Kamińska
Inspekcja Handlowa skontrolowała 58 lokali gastronomicznych w miejscowościach turystycznych w Polsce. Inspektorzy odwiedzili bary, pizzerie, restauracje, ale też zajazdy i stacje paliw w 13 województwach. W 33 placówkach stwierdzono nieprawidłowości. Raport inspekcji przedstawia wyniki kontroli przeprowadzonych do 10 czerwca br. Sprawdzanie restauracji i barów potrwa przez całe wakacje.

Inspektorzy stwierdzili, że w kilku punktach gastronomicznych sprzedawano napoje alkoholowe o zaniżonej pojemności. Restauratorzy zaniżali również wagę potraw ( w 3 przypadkach). Inspektorzy wykryli też, że do przygotowania dań użyto innych składników niż wymienione w menu. Na przykład, zamiast ryby soli, na talerzu klienta znalazła się limanda żółtopłetwa. W innym przypadku ser Feta podmieniono na ser Fawita. A do przygotowania jednego z dań nie wykorzystano bitej śmietany, jak było to wskazane w karcie, lecz tańszy krem dekoracyjny.

- W ponad połowie odwiedzonych lokali stwierdziliśmy nieprawidłowości. Zdarzało się, że składniki przygotowanych dań różniły się od tych wymienionych w menu. Niekiedy konsumenci otrzymywali rachunek z doliczoną ceną opakowania, którego w ostateczności nie dostawali. W części z nich, obsługa zaniżała pojemność napojów alkoholowych oraz wagę oferowanych potraw – potwierdza Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

  • Restauratorzy łamali też przepisy dotyczące uwidaczniania cen. Tego typu nieprawidłowości dopuściło się 20 właścicieli lokali.
  • Bywało, że w menu nie określono precyzyjnie liczby potraw i napojów, do których odnosiła się cena. Taka sytuacja dotyczyła 705 dań i napojów w 15 placówkach.
  • W kilu przypadkach restauratorzy nie zadbali o uwidocznienie cen potraw sprzedawanych na sztuki.
  • W 5 lokalach (na 35 skontrolowanych pod tym kątem) nie uwidoczniono wymaganych przepisami prawa informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych.

W 2 przypadkach przedsiębiorcy nie zgłosili do właściwego organu faktycznie wykonywanej działalności gospodarczej polegającej na przygotowywaniu i podawaniu posiłków. Natomiast w 16 lokalach stosowano zwykłe wagi domowe, które nie były zalegalizowane do ważenia produktów.

Inspektorzy nałożyli 14 mandatów na kwotę 1600 zł. Do sądów rejonowych skierowali 6 wniosków o ukaranie sprawców wykroczeń. Poza tym, wszczętych zostanie 11 postępowań administracyjnych w związku z nieprzestrzeganiem obowiązków w zakresie uwidaczniania cen.

Dla porównania, w 2019 r. w okresie wakacji inspektorzy przeprowadzili ponad 1,2 tys. kontroli w restauracjach i barach. Wówczas pod lupą kontrolerów znalazło się 36 nadmorskich punktów gastronomicznych. Nieprawidłowości wykryto w 33 lokalach. Do 10 czerwca 2021 r. inspekcje odbyły się tylko w dwóch lokalach na Pomorzu (oba w Gdańsku) i nie stwierdzono w nich nieprawidłowości. Jednocześnie przedstawiciele Inspekcji Handlowej wskazują, że kontrole cały czas trwają. Jeśli klienci restauracji i barów zauważą w nich uchybienia lub nierzetelność, powinni powiadomić właściwy wojewódzki inspektorat Inspekcji Handlowej lub UOKiK. Informacje od gości punktów gastronomicznych są sprawdzane w pierwszej kolejności. Kolejny raport z wynikami inspekcji zostanie opublikowany prawdopodobnie po wakacjach.


Na co zwracać uwagę w restauracjach?

  • Sprawdź, czy w miejscu ogólnodostępnym - wewnątrz lub na zewnątrz lokalu - umieszczony został cennik. Klient musi mieć możliwość poznania cen przed zajęciem miejsca przy stoliku lub złożeniem zamówienia, a nie dopiero przy płaceniu rachunku.
  • Zwróć uwagę na czystość w lokalu i to nie tylko w odniesieniu do obrusów, naczyń, sztućców, ale i podłogi, elementów wystroju i toalet. Jeśli w miejscach dostępnych dla oczu gościa stan higieniczny budzi zastrzeżenia, to w miejscu, w którym przygotowywany jest posiłek, może być znacznie gorzej.
  • Cenniki potraw i napojów muszą zawierać aktualne informacje umożliwiające identyfikację ceny z potrawą lub wyrobem (musimy wiedzieć precyzyjnie, jaka ilość potrawy lub liczba sztuk odnosi się do konkretnej ceny).
  • Sprawdź, czy cena uwidoczniona na wywieszce, w cenniku lub karcie menu jest zgodna z podaną na paragonie.
  • Sprawdź, czy do rachunku nie został doliczony produkt, który nie został zamówiony lub napiwek, o którym wcześniej nie informowano. Właściciel może pobierać tzw. usługę serwisową, ale konsument musi być o tym wcześniej poinformowany (informacja może być podana w karcie).
  • Od osoby, która przyjęła zamówienie, możesz wymagać, by poinformowała cię o czasie, w którym zamówienie zostanie zrealizowane. W przypadku, gdy termin nie został dotrzymany, można reklamować usługę i zażądać np.: obniżenia rachunku za posiłek (reklamacji może podlegać również temperatura posiłku).
  • Jeśli zaserwowane danie jest nieświeże, można odmówić zapłaty. A w przypadku, gdy należność już została uiszczona wcześniej - można domagać się zwrotu pieniędzy.
  • Gdy wizyta w lokalu zakończyła się zatruciem pokarmowym, należy zgłosić sprawę do miejscowej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki