Jak odkorkować starą Oliwę?

Paweł RydzyńskiZaktualizowano 
Przejazd przez starą Oliwę to zmora wielu kierowców
Przejazd przez starą Oliwę to zmora wielu kierowców Grzegorz Mehring
Co zrobić, żeby odkorkować starą Oliwę? Jak spowodować, żeby kierowcy jadący w kierunku ul. Spacerowej nie stali w kilkukilometrowych korkach, a ściany zabytkowych oliwskich kamienic nie pękały od hałasu i nie były zanieczyszczane spalinami?

Odpowiedź można znaleźć w studium koncepcyjnym rozwiązań komunikacyjnych dla Oliwy i Osowej, przygotowanym przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Jego założenia przedstawiła nam Małgorzata Chmiel, przewodnicząca Komisji Rozwoju Przestrzennego w Radzie Miasta Gdańska.

- Wszyscy wiemy, że jedynym skutecznym rozwiązaniem problemów byłoby wybudowanie tak zwanej ulicy Nowej Spacerowej, która przechodziłaby tunelem pod Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym - snuje plany Małgorzata Chmiel. - Ale to melodia przyszłości, zwłaszcza dziś, w dobie kryzysu. Trzeba więc szukać rozwiązań doraźnych, bardziej realnych.

Planiści z ZDiZ przedstawili trzy takie rozwiązania.
Jeden z wariantów zakłada wyłączenie z ruchu ul. Opata Rybińskiego i Starego Rynku Oliwskiego oraz skierowanie ruchu miejskiego na ulice Spacerową, Opacką i Grunwaldzką.
- W tym celu proponuje się poszerzyć ulicę Opacką do dwóch jezdni. Kosztem parku, bo cmentarz, wpisany do rejestru zabytków, nie może być zawężony - mówi Chmiel.
W wariancie drugim proponuje się pozostawić ul. Opacką jako jednokierunkową, a do tego "dorzucić" jednokierunkową ul. Czyżewskiego w kierunku Spacerowej.

- Żadne z tych rozwiązań nie powoduje wyprowadzenia ruchu tranzytowego z ulicy Opata Rybińskiego. Dzięki temu odciążona byłaby stara Oliwa, jak również korki do Osowej byłyby mniejsze. Na ulicy Stary Rynek Oliwski powinna pozostać tylko komunikacja zbiorowa, rowerowa i piesi. Zapewniłoby to, oprócz ochrony starych pięknych domów, odpowiednie otoczenie parku oliwskiego - uważa Małgorzata Chmiel.

Jej zdaniem, najlepszy jest wariant trzeci, zakładający wybudowanie tzw. ul. Nowej Opackiej, pomiędzy terenami AWFiS i Telewizji Gdańsk.
- Ten wariant polega na wykorzystaniu istniejącego dojazdu z Czyżewskiego do siedziby telewizji, za cmentarzem. Dalej biegłaby do alei Grunwaldzkiej, z wlotem za stacją benzynową. Nowa Opacka przejęłaby ruch z ulicy Opata Rybińskiego. Oczywiście trzeba by poszerzyć odcinek ulicy Czyżewskiego do Nowej Opackiej - zwraca uwagę Chmiel.

W wariancie tym przewiduje się, jak zauważa radna, zamianę istniejącej ul. Opackiej w ciąg pieszo-rowerowy. Pozwala to wyeliminować ruch tranzytowy ze starej Oliwy i odsunąć go od parku oliwskiego. Umożliwia też stworzenie dogodnego dojazdu i zaplecza parkingowego dla ruchu turystycznego do katedry oliwskiej i cmentarza.

Małgorzata Chmiel uważa, że choć Nową Opacką trzeba byłoby wpisać do Wieloletniego Planu
Inwestycyjnego Gdańska, to nie jest powiedziane, że z rozpoczęciem jej budowy trzeba byłoby czekać do zakończenia inwestycji związanych z Euro 2012.
- Najpierw któryś z wariantów musiałby uzyskać akceptację prezydenta Pawła Adamowicza oraz konserwatora zabytków. Później można by rozpocząć szukanie pieniędzy - kończy radna.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie