Odpowiedź można znaleźć w studium koncepcyjnym rozwiązań komunikacyjnych dla Oliwy i Osowej, przygotowanym przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Jego założenia przedstawiła nam Małgorzata Chmiel, przewodnicząca Komisji Rozwoju Przestrzennego w Radzie Miasta Gdańska.
- Wszyscy wiemy, że jedynym skutecznym rozwiązaniem problemów byłoby wybudowanie tak zwanej ulicy Nowej Spacerowej, która przechodziłaby tunelem pod Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym - snuje plany Małgorzata Chmiel. - Ale to melodia przyszłości, zwłaszcza dziś, w dobie kryzysu. Trzeba więc szukać rozwiązań doraźnych, bardziej realnych.
Planiści z ZDiZ przedstawili trzy takie rozwiązania.
Jeden z wariantów zakłada wyłączenie z ruchu ul. Opata Rybińskiego i Starego Rynku Oliwskiego oraz skierowanie ruchu miejskiego na ulice Spacerową, Opacką i Grunwaldzką.
- W tym celu proponuje się poszerzyć ulicę Opacką do dwóch jezdni. Kosztem parku, bo cmentarz, wpisany do rejestru zabytków, nie może być zawężony - mówi Chmiel.
W wariancie drugim proponuje się pozostawić ul. Opacką jako jednokierunkową, a do tego "dorzucić" jednokierunkową ul. Czyżewskiego w kierunku Spacerowej.
- Żadne z tych rozwiązań nie powoduje wyprowadzenia ruchu tranzytowego z ulicy Opata Rybińskiego. Dzięki temu odciążona byłaby stara Oliwa, jak również korki do Osowej byłyby mniejsze. Na ulicy Stary Rynek Oliwski powinna pozostać tylko komunikacja zbiorowa, rowerowa i piesi. Zapewniłoby to, oprócz ochrony starych pięknych domów, odpowiednie otoczenie parku oliwskiego - uważa Małgorzata Chmiel.
Jej zdaniem, najlepszy jest wariant trzeci, zakładający wybudowanie tzw. ul. Nowej Opackiej, pomiędzy terenami AWFiS i Telewizji Gdańsk.
- Ten wariant polega na wykorzystaniu istniejącego dojazdu z Czyżewskiego do siedziby telewizji, za cmentarzem. Dalej biegłaby do alei Grunwaldzkiej, z wlotem za stacją benzynową. Nowa Opacka przejęłaby ruch z ulicy Opata Rybińskiego. Oczywiście trzeba by poszerzyć odcinek ulicy Czyżewskiego do Nowej Opackiej - zwraca uwagę Chmiel.
W wariancie tym przewiduje się, jak zauważa radna, zamianę istniejącej ul. Opackiej w ciąg pieszo-rowerowy. Pozwala to wyeliminować ruch tranzytowy ze starej Oliwy i odsunąć go od parku oliwskiego. Umożliwia też stworzenie dogodnego dojazdu i zaplecza parkingowego dla ruchu turystycznego do katedry oliwskiej i cmentarza.
Małgorzata Chmiel uważa, że choć Nową Opacką trzeba byłoby wpisać do Wieloletniego Planu
Inwestycyjnego Gdańska, to nie jest powiedziane, że z rozpoczęciem jej budowy trzeba byłoby czekać do zakończenia inwestycji związanych z Euro 2012.
- Najpierw któryś z wariantów musiałby uzyskać akceptację prezydenta Pawła Adamowicza oraz konserwatora zabytków. Później można by rozpocząć szukanie pieniędzy - kończy radna.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?