Jak odkorkować starą Oliwę?

Paweł Rydzyński
Przejazd przez starą Oliwę to zmora wielu kierowców
Przejazd przez starą Oliwę to zmora wielu kierowców Grzegorz Mehring
Udostępnij:
Co zrobić, żeby odkorkować starą Oliwę? Jak spowodować, żeby kierowcy jadący w kierunku ul. Spacerowej nie stali w kilkukilometrowych korkach, a ściany zabytkowych oliwskich kamienic nie pękały od hałasu i nie były zanieczyszczane spalinami?

Odpowiedź można znaleźć w studium koncepcyjnym rozwiązań komunikacyjnych dla Oliwy i Osowej, przygotowanym przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Jego założenia przedstawiła nam Małgorzata Chmiel, przewodnicząca Komisji Rozwoju Przestrzennego w Radzie Miasta Gdańska.

- Wszyscy wiemy, że jedynym skutecznym rozwiązaniem problemów byłoby wybudowanie tak zwanej ulicy Nowej Spacerowej, która przechodziłaby tunelem pod Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym - snuje plany Małgorzata Chmiel. - Ale to melodia przyszłości, zwłaszcza dziś, w dobie kryzysu. Trzeba więc szukać rozwiązań doraźnych, bardziej realnych.

Planiści z ZDiZ przedstawili trzy takie rozwiązania.
Jeden z wariantów zakłada wyłączenie z ruchu ul. Opata Rybińskiego i Starego Rynku Oliwskiego oraz skierowanie ruchu miejskiego na ulice Spacerową, Opacką i Grunwaldzką.
- W tym celu proponuje się poszerzyć ulicę Opacką do dwóch jezdni. Kosztem parku, bo cmentarz, wpisany do rejestru zabytków, nie może być zawężony - mówi Chmiel.
W wariancie drugim proponuje się pozostawić ul. Opacką jako jednokierunkową, a do tego "dorzucić" jednokierunkową ul. Czyżewskiego w kierunku Spacerowej.

- Żadne z tych rozwiązań nie powoduje wyprowadzenia ruchu tranzytowego z ulicy Opata Rybińskiego. Dzięki temu odciążona byłaby stara Oliwa, jak również korki do Osowej byłyby mniejsze. Na ulicy Stary Rynek Oliwski powinna pozostać tylko komunikacja zbiorowa, rowerowa i piesi. Zapewniłoby to, oprócz ochrony starych pięknych domów, odpowiednie otoczenie parku oliwskiego - uważa Małgorzata Chmiel.

Jej zdaniem, najlepszy jest wariant trzeci, zakładający wybudowanie tzw. ul. Nowej Opackiej, pomiędzy terenami AWFiS i Telewizji Gdańsk.
- Ten wariant polega na wykorzystaniu istniejącego dojazdu z Czyżewskiego do siedziby telewizji, za cmentarzem. Dalej biegłaby do alei Grunwaldzkiej, z wlotem za stacją benzynową. Nowa Opacka przejęłaby ruch z ulicy Opata Rybińskiego. Oczywiście trzeba by poszerzyć odcinek ulicy Czyżewskiego do Nowej Opackiej - zwraca uwagę Chmiel.

W wariancie tym przewiduje się, jak zauważa radna, zamianę istniejącej ul. Opackiej w ciąg pieszo-rowerowy. Pozwala to wyeliminować ruch tranzytowy ze starej Oliwy i odsunąć go od parku oliwskiego. Umożliwia też stworzenie dogodnego dojazdu i zaplecza parkingowego dla ruchu turystycznego do katedry oliwskiej i cmentarza.

Małgorzata Chmiel uważa, że choć Nową Opacką trzeba byłoby wpisać do Wieloletniego Planu
Inwestycyjnego Gdańska, to nie jest powiedziane, że z rozpoczęciem jej budowy trzeba byłoby czekać do zakończenia inwestycji związanych z Euro 2012.
- Najpierw któryś z wariantów musiałby uzyskać akceptację prezydenta Pawła Adamowicza oraz konserwatora zabytków. Później można by rozpocząć szukanie pieniędzy - kończy radna.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie