Jak odkorkować starą Oliwę?

    Jak odkorkować starą Oliwę?

    Paweł Rydzyński

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Co zrobić, żeby odkorkować starą Oliwę? Jak spowodować, żeby kierowcy jadący w kierunku ul. Spacerowej nie stali w kilkukilometrowych korkach, a ściany zabytkowych oliwskich kamienic nie pękały od hałasu i nie były zanieczyszczane spalinami?
    Odpowiedź można znaleźć w studium koncepcyjnym rozwiązań komunikacyjnych dla Oliwy i Osowej, przygotowanym przez Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku. Jego założenia przedstawiła nam Małgorzata Chmiel, przewodnicząca Komisji Rozwoju Przestrzennego w Radzie Miasta Gdańska.

    - Wszyscy wiemy, że jedynym skutecznym rozwiązaniem problemów byłoby wybudowanie tak zwanej ulicy Nowej Spacerowej, która przechodziłaby tunelem pod Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym - snuje plany Małgorzata Chmiel. - Ale to melodia przyszłości, zwłaszcza dziś, w dobie kryzysu. Trzeba więc szukać rozwiązań doraźnych, bardziej realnych.

    Planiści z ZDiZ przedstawili trzy takie rozwiązania.
    Jeden z wariantów zakłada wyłączenie z ruchu ul. Opata Rybińskiego i Starego Rynku Oliwskiego oraz skierowanie ruchu miejskiego na ulice Spacerową, Opacką i Grunwaldzką.
    - W tym celu proponuje się poszerzyć ulicę Opacką do dwóch jezdni. Kosztem parku, bo cmentarz, wpisany do rejestru zabytków, nie może być zawężony - mówi Chmiel.
    W wariancie drugim proponuje się pozostawić ul. Opacką jako jednokierunkową, a do tego "dorzucić" jednokierunkową ul. Czyżewskiego w kierunku Spacerowej.

    - Żadne z tych rozwiązań nie powoduje wyprowadzenia ruchu tranzytowego z ulicy Opata Rybińskiego. Dzięki temu odciążona byłaby stara Oliwa, jak również korki do Osowej byłyby mniejsze. Na ulicy Stary Rynek Oliwski powinna pozostać tylko komunikacja zbiorowa, rowerowa i piesi. Zapewniłoby to, oprócz ochrony starych pięknych domów, odpowiednie otoczenie parku oliwskiego - uważa Małgorzata Chmiel.

    Jej zdaniem, najlepszy jest wariant trzeci, zakładający wybudowanie tzw. ul. Nowej Opackiej, pomiędzy terenami AWFiS i Telewizji Gdańsk.
    - Ten wariant polega na wykorzystaniu istniejącego dojazdu z Czyżewskiego do siedziby telewizji, za cmentarzem. Dalej biegłaby do alei Grunwaldzkiej, z wlotem za stacją benzynową. Nowa Opacka przejęłaby ruch z ulicy Opata Rybińskiego. Oczywiście trzeba by poszerzyć odcinek ulicy Czyżewskiego do Nowej Opackiej - zwraca uwagę Chmiel.

    W wariancie tym przewiduje się, jak zauważa radna, zamianę istniejącej ul. Opackiej w ciąg pieszo-rowerowy. Pozwala to wyeliminować ruch tranzytowy ze starej Oliwy i odsunąć go od parku oliwskiego. Umożliwia też stworzenie dogodnego dojazdu i zaplecza parkingowego dla ruchu turystycznego do katedry oliwskiej i cmentarza.

    Małgorzata Chmiel uważa, że choć Nową Opacką trzeba byłoby wpisać do Wieloletniego Planu
    Inwestycyjnego Gdańska, to nie jest powiedziane, że z rozpoczęciem jej budowy trzeba byłoby czekać do zakończenia inwestycji związanych z Euro 2012.
    - Najpierw któryś z wariantów musiałby uzyskać akceptację prezydenta Pawła Adamowicza oraz konserwatora zabytków. Później można by rozpocząć szukanie pieniędzy - kończy radna.


    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo