Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak legalnie korzystać z hulajnogi elektrycznej i uniknąć mandatu? Rok 2022 przyniósł wiele zmian dla użytkowników jednośladów

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Po śmiertelnym wypadku w Gdańsku Matemblewie, do którego doszło w środę, 13 kwietnia 2022 roku, na nowo rozgorzała dyskusja na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz zachowaniu uczestników tegoż ruchu, którzy podróżują elektrycznymi jednośladami. Jak jednak bezpiecznie korzystać z hulajnogi elektrycznej? Jakie mandaty czekają na kierujących pojazdami elektrycznymi w 2022 roku? I wreszcie, jaka hulajnoga elektryczna jest w Polsce legalna?

Hulajnogi - czy są bezpieczne?

Od kilku lat polskie drogi, a może przede wszystkim chodniki, opanowują pojazdy elektryczne, ze szczególnym uwzględnieniem hulajnóg. Poruszające się z dużą prędkością jednoślady stwarzają spore zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych uczestników ruchu, a także dla rowerzystów czy rolkarzy.

Rok 2022 przyniósł całą listę regulacji, w tym także wymagań technicznych, jakie jednoślad musi spełniać, aby móc z niego korzystać w sposób legalny.

Ustawa hulajnogowa, czyli mówiąc dokładniej nowelizacja Kodeksu drogowego, która obowiązuje od 20 maja 2021 roku, wprowadziła listę regulacji, które określiły: gdzie można jeździć elektrycznym jednośladem, jak szybko, kto ma pierwszeństwo.
Ustawodawca określił również definicję hulajnogi elektrycznej, która w myśl brzmienia ustawy jest pojazdem napędzanym elektrycznie, dwuosiowym, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczonym do poruszania się wyłącznie przez kierującego.

Kodeks drogowy dla hulajnóg

Co to oznacza w praktyce? Jadąc we dwie, a nawet i trzy osoby na hulajnodze elektrycznej, łamiemy prawo. Natomiast montując siodełko, zmieniamy kwalifikację hulajnogi elektrycznej na motorower, co wymusza na użytkownikach dodatkowe obostrzenia jak np. konieczność homologacji, dopuszczenia do ruchu, ubezpieczenia komunikacyjnego i rejestracji.

Posiadając siodełko na hulajnodze elektrycznej, wyzbywamy się również prawa do przemieszczania się drogami rowerowymi czy też chodnikami do tego przystosowanymi.

Od 2022 roku obowiązywać zaczęło także rozporządzenie, które reguluje kwestie techniczne hulajnogi elektrycznej, ale tylko tej, która dopuszczona została do obrotu po 1 stycznia 2022 roku.

Szerokość hulajnogi elektrycznej według przepisów nie może przekraczać 0,9 metra, zaś jej długość określona została jako maksymalnie 1,4 metra. Masa własna hulajnogi elektrycznej nie może przekroczyć 30 kg, zaś jej prędkość maksymalna nie może przekraczać 20 km/h.

Co jednak z pojazdami, które potrafią osiągnąć prędkość nawet czterokrotnie szybszą? Obowiązek spoczywa na producencie, który musi wprowadzić ograniczenia do osiągów technicznych swojego sprzętu, a także na uczestnikach, którzy muszą pilnować tego, z jaką prędkością się poruszają.

O czym musimy pamiętać, korzystając z hulajnogi elektrycznej?

  • Kask to dzisiaj niezbędny element nie tylko w trakcie jazdy hulajnogą elektryczną, ale także przy korzystaniu z dowolnego pojazdu jednośladowego.
  • Hulajnoga musi być wyposażona z przodu w światło pozycyjne barwy białej lub żółtej.
  • Hulajnoga musi być wyposażona z tyłu w czerwony odblask i co najmniej jedno czerwone światło pozycyjne.
  • Hulajnoga musi być wyposażona w co najmniej jeden skutecznie działający hamulec.
  • Hulajnoga musi posiadać co najmniej po jednym odblasku białym lub żółtym z obu boków pojazdu.
  • Hulajnoga musi być wyposażona w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy.


Problem z rozumieniem litery prawa mają nie tylko sprzedawcy, ale i użytkownicy.

Sprzedawcy w swojej ofercie posiadają hulajnogi elektryczne wprowadzone do sprzedaży przed 1 stycznia 2022 roku, oraz takie, które nie spełniają wymogów przewidzianych w ustawie. Ustawodawca nie przewidział w przepisach rozumienia definicji "wprowadzenia do obrotu" (czy data 1 stycznia 2022 roku dotyczy zakupu przez sprzedawcę, czy przez konsumenta).

Czy można dostać mandat za jazdę hulajnogą?

Hulajnogi elektryczne pojawiły się także w nowelizacji Kodeksu wykroczeń. Jak nowy taryfikator wpłynął na wysokość kar nakładanych na kierujących hulajnogi? Te wahają się od 50 do 300 zł. Za co jednak można otrzymać mandat karny?

  • Między innymi za naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przepisów o korzystaniu z chodnika lub drogi dla pieszych – 200 zł.
  • Za naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystającego z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów i pieszych:
  • obowiązku poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego – 300 zł
  • ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – 300 zł
  • nieutrudnienia ruchu pieszemu – 300 zł
  • Za naruszenie przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – 100 zł.
  • Za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną korzystającego z drogi dla rowerów i pieszych – 100 zł.
  • Za naruszenie przez kierującego hulajnogą elektryczną zakazu jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu – 50 zł.
  • Za naruszenie przez kierującego hulajnogą elektryczną zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy – 50 zł.
  • Kierowanie pojazdem innym niż mechaniczny na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu przez osobę niemającą do tego uprawnienia – 200 zł.

Wbrew wielu opiniom, za poruszanie się hulajnogą elektryczną nie możemy być ukarani wyższym mandatem karnym aniżeli 300 zł. Wspominana często kwota 1500 zł dotyczy sytuacji, gdy ukarani zostaniemy decyzją sądu.

Za co jednak może ukarać nas sąd? Reguluje to art. 94 § 1a Kodeksu wykroczeń: "Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd inny niż mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze nagany albo karze grzywny do 1500 zł".

Kto może korzystać z hulajnogi elektrycznej?

Wszyscy dorośli, a także osoby nieletnie posiadające stosowne uprawnienia.

Osoby, które nie ukończyły 18 lat, będą musiały posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania i to pod opieką osoby dorosłej.

Czy wprowadzenie nowych regulacji prawnych poprawiło bezpieczeństwo na gdańskich drogach? Do tematu korzystania z hulajnóg elektrycznych jeszcze wrócimy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki