Jak influencer może pomóc Twojej firmie?

Materiał informacyjny fabrykamarketingu.pl
Udostępnij:
Działania z zakresu influencer marketingu z roku na rok mają coraz większe znaczenie. Zarówno duże firmy, jak i lokalne marki decydują się na współpracę z twórcami. Warto jednak wiedzieć, w czym tkwi magia tych działań i w jaki sposób influencer może pomóc Twojej firmie!

Digitalizacja niemal wszystkich dziedzin ludzkiego życia przełożyła się na wzrost popularności marketingu internetowego. Firmy chcą być blisko swoich potencjalnych i obecnych klientów. Szczególną formą digital marketingu jest ten związany z internetowymi twórcami, czyli Influencer marketing.

Kim jest influencer?

Influencerami nazywa się osoby tworzące w sieci, które zgromadziły wokół tworzonego przez siebie contentu zaangażowane grono osób. Publikowane przez nich materiały wywierają wpływ na obserwujące ich osoby, nierzadko determinując ich decyzje zakupowe. Znakomita większość influencerów publikuje materiały na swoich kanałach w social mediach, m.in. na Instagramie, Facebooku, Twitterze czy YouTube. W środowisku gamerów i aktywnych konsumentów produktów cyfrowych, szczególne znaczenie mają także osoby streamujące (czyli emitujące transmisje na żywo) na portalu Twitch. Influencerami mogą być również blogerzy. Są to osoby, tworzące i publikujące artykuły na swojej autorskiej stronie. Im bardziej zaangażowana i jednolita jest społeczność danego twórcy, tym większa szansa na to, że jego odbiorcy sięgną po rekomendowane przez niego dobra czy usługi.

Na czym polega influencer marketing?

Influencer marketingiem nazywane są wszelkie działania marki, prowadzone za pośrednictwem kanałów, wybranych przez nią twórców. W zależności od wykorzystywanego przez danego influencera medium, mogą to być m.in. posty sponsorowane, relacje na stories, video recenzje, lokowanie produktów czy patronat marki nad konkretnymi działaniami influencera. Zakres współpracy zawsze określany jest w umowie pomiędzy firmą (bądź agencją) a twórcą. Umowa, podpisywana na początku współpracy (lub ustalenia mailowe), obligują twórcę do samodzielnego stworzenia konkretnych materiałów i udostępnienia ich we wskazanych kanałach social media lub na blogu.

Szczegóły współpracy, takie jak m.in. możliwość korekty materiałów przed ich publikacją, ustalane są każdorazowo z danym influencerem. Warto jednak wiedzieć, że społeczność obserwująca dane konto zawsze musi być poinformowana o tym, że działanie jest jednym z elementów współpracy. Publikowanie materiałów sponsorowanych bez oznaczenia marki lub jawnej informacji, że dany towar został przesłany w ramach współpracy barterowej (czyli takiej, w której twórca dostaje przedmiot lub usługę w zamian za promocję), jest niezgodne z polskim prawem. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku przesyłek PR, gdy twórca nie jest przez markę obligowany do pokazania, co otrzymał. Wtedy pokazanie danego przedmiotu jest jego dobrą wolą, więc nie dochodzi do współpracy na określonych zasadach, a co za tym idzie - nie ma mowy o oficjalnej relacji na linii marka-influencer.

W czym tkwi sekret influencer marketingu?

Internetowi twórcy, którym udało się zbudować społeczność, są kimś w rodzaju autorytetu. Mimo to, dzięki specyfice social mediów i możliwości nawiązania bezpośredniego kontaktu na linii influencer-obserwujący, są blisko swoich odbiorców, niemal jak znajomi. Dzięki temu, że obserwujący mogą wysyłać wiadomości prywatne, komentować czy brać udział w ankietach i tworzeniu samego contentu, nie ma między samą osobą twórcy a jego społecznością niepotrzebnego dystansu. Dzięki temu promowane przez niego produkty są traktowane jak te z polecenia znajomych, a nie usilnie reklamowane w telewizji czy za pomocą pop-upów.

W przypadku znakomitej większości firm współpraca z internetowymi twórcami może przynieść realne korzyści. Należy jednak dobrać idealnego influencera do promowanego produktu lub usługi, aby jego rekomendacja trafiła do odbiorców spójnych z grupą docelową marki. Równie ważne jest odpowiednie określenie ram i zakresu współpracy. Warto jednak rozważyć ten model promocyjny, bowiem odpowiednio zaplanowana i rzetelnie przeprowadzona akcja z influencerem może podnieść świadomość konsumentów o marce, poprawić ich stosunek do niej i przełożyć się na poprawę wyników sprzedażowych.

O pomoc w działaniach warto poprosić agencję, specjalizującą się w działaniach z zakresu influencer marketingu, która oszacuje potencjalne zyski oraz pomoże znaleźć twórców, którzy faktycznie wpłyną na decyzję zakupowe swoich obserwujących.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie