Jak bezpiecznie morsować? Morsowanie dla początkujących

Anna Mysłek
Anna Mysłek
Gdańsk. Morsowanie w Brzeźnie z Adrianem Hoffmanem.14.11.2021
Gdańsk. Morsowanie w Brzeźnie z Adrianem Hoffmanem.14.11.2021 Jakub Steinborn
Udostępnij:
Sezon na morsowanie trwa. To świetny sposób na spędzanie jesienno-zimowego czasu. Żeby jednak zacząć bezpiecznie morsować-należy się do tego porządnie przygotować.

Morsowanie - jak zacząć

Zanim wejdziemy do lodowatej wody, należy przede wszystkim sprawdzić, czy nasz stan zdrowia pozwala na zaangażowanie się w taki sport. Przeciwskazaniem są m.in.:

  • choroby kardiologiczne
  • nadciśnienie tętnicze
  • padaczka
  • choroby psychiczne, neurologiczne
  • choroby mózgu
  • bolerioza

Morsować nie mogą także kobiety w ciąży i kilkuletnie dzieci, ze względu na ich słaby układ odpornościowy. Z tego samego powodu wody powinny unikać osoby gorączkujące i przeziębione. Skonsultujcie się z lekarzem i zróbcie serię niezbędnych badań.

Morsowanie - sprzęt.

Aby w pełni korzystać z uroków morsowania należy wyposażyć się w kilka niezbędnych rzeczy:

  • strój kąpielowy
  • czapka zimowa, szalik oraz rękawiczki -służą jako ochrona przed utratą ciepła
  • dres i ciepła bluza - niezbędne przy rozgrzewce przed wejściem do wody. Będą potrzebne także po wyjściu z wody

Dodatkowo przydatne okazuje się obuwie ochronne. Dno może boleśnie okaleczyć stopy. Niezbędny będzie też termos. Po kąpieli w w lodowatej wodzie należy napić się gorącego napoju.

Morsowanie - jak się przygotować

Żeby przygotować organizm do kontaktu z zimną wodą, najlepiej wcześniej brać zimne prysznice w domu. Dzięki temu organizm przyzwyczai się do niskich temperatur i możliwość wystąpienia szoku termicznego znacznie maleje.

Przygodę z morsowaniem najlepiej jest zacząć pod okiem osób, które mają już doświadczenie. Świetnym rozwiązaniem są kluby morsów, w których morsuje się grupowo.
Wcześniejsze przygotowanie organizmu do kontaktu z zimną wodą oraz morsowanie w grupie gwarantują bezpieczeństwo w razie nagłych wypadków jak choćby wystąpienie szoku termicznego bądź hipotermii. Każdy organizm zareaguje inaczej, należy więc zachować ostrożność.

Morsowanie -wejście do wody

Przed samym wejściem do wody najistotniejsza jest rozgrzewka. Należy pobudzić układ krążenia i najlepszy w tym przypadku jest kilkuminutowy bieg, pajacyki lub przysiady. Seria ćwiczeń powinna trwać do 20 minut. Ostrzegamy - spożywanie alkoholu przed wejściem do wody jest kategorycznie zabronione!

Do wody wchodzimy spokojnym, ale zdecydowanym krokiem. Za pierwszym razem najlepiej zrobić to z osobą towarzyszącą. Reakcja naszego organizmu na kontakt z zimną wodą może być niespodziewana.
Początkujący w wodzie powinni przebywać ok. 20–30 sekund. W miarę nabierania doświadczenia, wejścia do wody będą się wydłużać od kilku do kilkunastu minut.

Morsowanie - po wyjściu z wody

Po wyjściu z wody należy jak najszybciej się ogrzać i napić ciepłego napoju. Dzięki temu uda nam się uniknąć przeziębienia. Dotyczy to szczególnie osób początkujących, które nie są jeszcze zahartowane.

Morsowanie - jakie przynosi korzyści

Morsowanie niesie ze sobą wiele korzyści. Oto kilka z nich:

  • zwiększenie odporności organizmu
  • zahartowanie ciała
  • poprawa wydolności układu sercowo-naczyniowego
  • poprawa krążenia, lepsze ukrwienie skóry
  • szybsza regeneracja i odżywienie organizmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

SONDA - Od 21 maja ruszyła dobrowolna zasadnicza służba wojskowa.

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie