Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ilu podróżnych będą wozić pociągi PKM?

Krzysztof Wolsztyński
W tym miejscu na Zaspie będzie się rozpoczynać linia PKM
W tym miejscu na Zaspie będzie się rozpoczynać linia PKM Paweł Żuber/PSSTM
10 mln pasażerów za kilka i prawie 25 mln za kilkadziesiąt lat - takie są najbardziej optymistyczne prognozy co do liczby pasażerów podróżujących pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Publikujemy wyniki analizy, jaką spółka PKM SA otrzymała od Instytutu Kolejnictwa. Badanie zostało zlecone i sfinansowane przez inicjatywę JASPERS - agendę Komisji Europejskiej, zajmującą się m.in. opiniowaniem największych inwestycji współfinansowanych przez UE.

Pod uwagę brano wszystkie pociągi PKM kursujące na trasie z Wrzeszcza do Rębiechowa, czyli zarówno składy jadące z Gdańska przez Górny Taras do Gdyni, jak i na Kaszuby - do Kartuz i Kościerzyny. Jako punkty odniesienia brano pod uwagę rok 2015 (rozpoczęcie przewozów na całej trasie Wrzeszcz - Rębiechowo) oraz rok 2042 (30. rocznica uruchomienia pierwszych pociągów).
Wyniki prognoz są optymistyczne, jednak są one uzależnione od trzech głównych czynników.

Pierwszy to liczba pasażerów korzystających z lotniska w Rębiechowie. W 2010 roku po raz pierwszy liczba odpraw przekroczyła barierę 2 mln osób (ostatecznie 2010 rok zamknął się bilansem trochę powyżej 2,2 mln osób). Prognozy dotyczące kolejnych lat są zróżnicowane: liczba odpraw w 2015 roku w wariancie pesymistycznym ma wynieść około 2,2 mln osób, a w optymistycznym - około 2,7 mln; w 2042 roku liczba pasażerów może wynieść od 4 do 7 mln.

Drugi czynnik to skala zmian w układzie komunikacji po otwarciu PKM. Powodzenie kolei jest uzależnione od tego, czy zlikwidowane zostaną wszystkie lub większość linii autobusowych mogących stanowić konkurencję dla pociągu (tak jak zrobiono to w Warszawie po otwarciu metra - autobusy służą do rozwożenia mieszkańców osiedla, a nie do podróżowania przez całe miasto) oraz czy nastąpi pełna integracja biletowa. W zależności od skali zmian liczba pasażerów jeżdżących autobusami ul. Słowackiego (pomiędzy IKEA a Wrzeszczem) zmniejszy się od około 50 do nawet około 80 proc.!

Trzeci czynnik to pytanie, czy PKM połączy się z torami SKM. Linia PKM będzie się zaczynać na wysokości przystanku Gdańsk Zaspa. Pod uwagę brane jest połączenie w tym miejscu linii PKM tylko z torami dalekobieżnymi lub z torami dalekobieżnymi i SKM. W tym drugim przypadku pociągi zjeżdżające z Górnego Tarasu mogłyby się zatrzymywać m.in. na przystanku Gdańsk Politechnika. Połączenie PKM z SKM spowoduje, zdaniem autorów analizy, wzrost przewozów nawet o kilkadziesiąt procent!

Inne czynniki mające wpływ na liczbę pasażerów to: czy pociągi PKM będą kończyły bieg w Gdańsku Gł., czy na projektowanym przystanku Śródmieście, czy może powstaną wydłużone relacje, np. Kartuzy - Gdańsk - Pruszcz; z jaką częstotliwością będą kursować pociągi (składy w relacji Gdańsk - lotnisko - Gdynia mają jeździć co 15 lub 30 minut, składy do Kartuz i Kościerzyny co godzinę) oraz gdzie będą się zatrzymywać (wstępnie założono, że składy jadące na Kaszuby będą się zatrzymywać tylko przy lotnisku i na Morenie).
Jak te dywagacje wypadają w liczbach bezwzględnych?

W 2015 roku liczba pasażerów może się wahać od 5 mln osób rocznie (jeśli PKM będzie się łączyć z torami dalekobieżnymi, ruch na lotnisku będzie niewielki, a autobusy nie podporządkują się kolei) do 10,3 mln (jeśli będzie połączenie z SKM, w Rębiechowie będzie odnotowywany wzrost pasażerów i nastąpi pełna integracja kolei z innymi środkami transportu). W 2042 roku odsetek pasażerów będzie się, analogicznie, wahać od 9,8 do nawet 24,2 mln osób!

Jeśli w 2015 roku PKM będzie się łączyć z torami dalekobieżnymi, liczba odpraw w Rębiechowie będzie duża i nastąpi integracja z innymi środkami komunikacji miejskiej, pociągami PKM powinno w ciągu roku pojechać około 6,2 mln osób. Jeśli PKM będzie się łączyć z SKM, ta liczba wzrośnie do 10,3 mln.

Jeśli w 2042 roku liczba odpraw w Rębiechowie będzie bliższa 4 niż 7 mln pasażerów, a PKM będzie się łączyć tylko z torami dalekobieżnymi i nastąpi pełna integracja, liczba pasażerów PKM wyniesie około 12,1 mln rocznie. Przy połączeniu PKM z SKM liczba pasażerów wzrośnie do około 19,8 mln.
Dla porównania - SKM każdego roku przewozi średnio około 37-38 mln osób; są to dane dotyczące całej trasy SKM, od Tczewa do Słupska.

Powyższe założenia dowodzą, że warto poważnie się zastanowić nad wyprowadzaniem trasy PKM bezpośrednio z torów SKM. Jednak taka decyzja niesie za sobą problemy. Estakady wyprowadzające pociągi na linię PKM to koszt co najmniej kilkudziesięciu milionów złotych. Poza tym ich budowa spowoduje konieczność przesunięcia peronu na Zaspie co najmniej o 300 m w stronę Wrzeszcza lub Przymorza. Do tego nie można wykluczyć, że przejazd pociągów PKM przez wąskie gardło, jakim jest układ torów SKM na stacji Gdańsk Gł., spowoduje np. konieczność zmniejszenia liczby pociągów SKM w stronę Sopotu.

Ostateczna decyzja w sprawie estakad na Zaspie powinna zapaść w połowie stycznia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki