Ile lotnisk potrzebuje Trójmiasto?

Szymon Szadurski
mat.prasowe
Czy w Gdyni powinno powstać lotnisko? Czy stanowiłoby realną konkurencję dla gdańskiego portu lotniczego? Specjaliści uważają, że metropolię trójmiejską mogłoby obsługiwać kilka lotnisk, byleby ze sobą nie konkurowały.

Napływ turystów, prestiż i zwiększone zainteresowanie ze strony inwestorów to tylko niektóre z niewątpliwych korzyści, jakie gminy Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego odnoszą z funkcjonowania Portu Lotniczego Gdańsk. W zeszłym roku obsłużyło rekordową w swojej historii liczbę ponad 2,9 mln pasażerów i zrealizowało przeszło 37 tys. operacji lotniczych.

Wiadomo, że ruch będzie rosnąć, według prognoz, zainteresowanie podróżami samolotem wśród Polaków tylko w ciągu kilku najbliższych lat wzrosnąć może nawet dwukrotnie. W Gdańsku Rębiechowie trwają więc wielkie inwestycje, tylko na wybudowanie nowej drogi kołowania dla samolotów wydano 45 mln zł.

Tymczasem wśród samorządowców, ekspertów, naukowców i biznesmenów od dłuższego czasu toczy się debata, w jaki sposób w obliczu spodziewanego zwiększenia się liczby pasażerów rozbudowywać w aglomeracji trójmiejskiej infrastrukturę lotniskową.

Według ich zapowiedzi, lotnisko w Gdańsku Rębiechowie docelowo będzie miało roczną przepustowość na poziomie nawet 11 mln osób. Jednak mimo tych wyliczeń ucywilnić wojskowe dotychczas lotnisko na granicy Gdyni i Kosakowa postanowili gdyńscy samorządowcy. Inwestycja jest praktycznie gotowa, pochłonęła około 100 mln zł.

Budowa sporego terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym Gdynia Kosakowo spotkała się jednak z ostrą krytyką przedstawicieli PL Gdańsk i gdańskich samorządowców z prezydentem miasta Pawłem Adamowiczem na czele.

- Nie jestem zwolennikiem budowy alternatywnego lotniska dla gdańskiego - przyznaje otwarcie Zbigniew Markowski, trójmiejski przedsiębiorca, były wiceprezes Prokomu, członek Gdańskiego Klubu Biznesu. - Argumenty, iż gdyńska inwestycja nie ma ekonomicznego uzasadnienia, są trafne i nie znam żadnego biznesmena w Trójmieście, który uważa inaczej. Na ucywilnienie lotniska wydano duże pieniądze, tymczasem w naszym regionie są inne, bardziej pilne potrzeby infrastrukturalne.

Inną filozofię wyznają natomiast naukowcy. Zdaniem prof. Andrzeja Rucińskiego z Katedry Rynku Transportowego Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego, byłego prezesa PL Gdańsk, w Trójmieście i okolicach mógłby z powodzeniem funkcjonować nie jeden czy dwa, ale nawet trzy porty lotnicze. Tyle tylko, że najlepiej, aby miały jednego zarządcę i nie konkurowały ze sobą.

- Już dawno temu opracowałem koncepcję stworzenia wspólnego, trójmiejskiego węzła lotniskowego, w ramach którego do celów cywilnych przystosować należałoby nie tylko lotnisko w Gdyni, ale także w Pruszczu Gdańskim - mówi prof. Ruciński.

Podobnie uważa inny naukowiec, prof. Włodzimierz Rydzkowski.

- Prognozy ruchu, wykonane przez renomowaną firmę brytyjską York Aviation, wskazują, że oba lotniska będą miały zatrudnienie w przyszłości - twierdzi prof. Rydzkowski.

Co ważne, władze Gdyni wystąpiły ostatnio z wnioskiem o przekazanie wybudowanego lotniska w zarząd przedstawicielom PL Gdańsk. W najbliższych tygodniach mają toczyć się rozmowy w tej sprawie.

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Ile lotnisk potrzebuje Trójmiasto? - Dziennik Bałtycki

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
GOŚĆ
Gospodarka wolnorynkowa sama wyreguluje, jak komisarze i czynownicy nie będą się wtrącać.
b
brak słów
a wtedy olśnisz, że Lotnisko Babie Doły w Gdyni było od przedwojnie nazywane także Gdynia_Oksywie, a wcześniej także było W Gdyni-Rumi. Wybudowane ostatnio (w zamglonej dolinie)było właśnie to w Rębiechowie.
M
Marcin
Wyglada na to ze poziom trojmiejskich naukowców tak jak uczelni denny.
R
ROMA
Jak widać, nawet w kryzysie można spokojnie trwonić pieniądze na budowę lotniska, które natychmiast popadnie w ruinę, po tym, jak w błysku fleszy wyląduje na nim jeden jedyny samolot... Przecież w Trójmieście już jest lotnisko, w Rębiechowie. Dla budowy następnego, oddalonego dosłownie o rzut beretem nie znajduję żadnego uzasadnienia
m
m
Wprowadzić specjalizacje tak aby nawzajem sie uzupełniały, ale także stworzyć z gdyńskiego bardziej elitarne, biznesowe,... a także cargo, szkolenia i innowacje lotnicze, usługo kosmiczne itd.
G
Gnatek
A nikt jeszce nie wpadł na pomysł wybudowania lotniska w Wejherowie !
A
AJB
Jak to ile? S(PO)ro. Oprócz tego im. TW Bolka trzeba jeszcze jedno im. Umiłowanego Przywódcy Donalda Tuska wybudować. A i jedno im. Józia Bąka też by się przydało. Może być mniejsze. No i, coby się nasz Najlepszy z Żyrandoli nie obraził, to i lotnisko im. Bula Gbura- Komu... i tak dalej, trza by PObudować. No a Budyń to co, od macochy? Może mieć Szczurek, to i Bobu Budowniczemu się należy. W końcu Silna Grupa POd Wezwaniem, w składzie: Donek Tusek, Radek Zdradek i Pienkny Januszek Komisarz szmalu całe walizy w Brukseli załatwily. To nie ma się co obcyndalać. Bo jak w końcu Jarosław POlskę Zbaw dorwie się do władzy, to z tego jednego AeroPOrtu wszyscy nie zdążą z pełnymi walizami "zaoszczędzonej" waluty ewakuować się na z góry upatrzone POzycje. Nie każdy był tak zaPObiegliwy jak Vincenty bez PESEL, który ma już i walizy spakowane, bilety do USA zabukowane, a emeryturkę już z funtów na dolce jeszcze u cinkciarzy wymienił. Od przybytku głowa nie boli. Całe dotacje unijne w tanie linie lotnicze im. Amber Goldu oraz nowe PGE Areny należy zainwestować. PO kiego nam jakieś drogi? Koleje? Przemysł? Turystyka? Stocznie? Kopalnie? Gaz "głupkowy"? Flota? Kiedy my już na walizkach i na wylocie? A sPOłeczeństwo? MWzWM? "Ostatni gasi światło"-lemingi! PO prostu!
o
obserwator z daleka
Po co tyle nam lotnisk ?. Po co lotnisko w Modlinie ?, gdziew obrebie 100 km sa dwa w stolicy ma sie rozumiec i w Lodzi . A czytalem , ze przybedzie kolejne w Radomiu . Gdansk moze obsligiwac takze Gdynie , przeciez to logiczne , bo to duza aglomeracja . Az sie prosi o wybudowaniu lotniska na srodkowym wybrzezu w okolicach Koszalina , czy Slupska . Jakies lotnisko z prawdziwego zdarzenia tez by sie przydalo na Mazurach . Kto tak planuje i potem buduje by generowac tylko same straty . Pozniej beda zamykane z braku pasazerow . Najpierw wyda sie ogromne pieniadze na terminale , a pozniej beda swiecily pustkami . Dlaczego rzad po za tym nie pomysli nad rozwojem linii krajowych ku odciazeniu naszej wspanialej , przestarzalej PKP ? Chetni by sie napewno znalezli na latanie np z Lodzi do Gdanska , z Krakowa do Szczecina czy np z Rzeszowa do Olsztyna , jakby sie to wszystko odbywalo po rozsadnych cenach , a tak to porty lotnicze w Lodzi , Bydgoszczy , czy Lublinie nie sa w zadnym znaczacym procencie wykorzystywane i ktoregos dnia zapadnie decyzja o ich zamknieciu . Jak mozna tak szastac pieniedzmi , czy nas na to stac ?
c
cep
pas startowy juz jest to molo
N
Na bogato
Jeszcze jedno awaryjne zrobić w Sopocie
l
lotnisk
3 - Boh trojcu ljubit
7- szczęśliwa liczba
13- przynosi pecha
21- oczko
51 - TSA
666 - lepiej nie
itd
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie