Ile kosztuje litr paliwa w Europie? Sprawdziliśmy to dla Was. Polska wśród najtańszych państw w całej Unii Europejskiej

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Przemysław Świderski
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Ceny paliw rosną w całej Europie, w Polsce należą do jednych z najniższych w całej Unii Europejskiej. Statystyczny Polak za średnie wynagrodzenie może zatankować o 60 procent więcej paliwa, niż mógł to zrobić 10 lat temu.

W Polsce ceny paliw na stacjach należą niezmiennie do najniższych w Europie. Wpływ na to ma wiele czynników, jak chociażby ceny surowca, ale również kurs dolara amerykańskiego do polskiego złotego. Za benzynę w krajach Unii Europejskiej od Polaków mniej zapłacą tylko mieszkańcy Bułgarii, Rumunii i Węgier. Podobnie jest z olejem napędowym, który jedynie na Słowacji, Łotwie, w Rumunii oraz Bułgarii jest tańszy niż w Polsce.

Ceny paliw rosną w całej Europie

Średnia cena benzyny 95 w Polsce wynosi 5,84 zł za litr, co w porównaniu do Grecji (7,73 zł) i Włoch (7,54 zł) jest znaczącą różnicą wynoszącą blisko 2 zł. Najdrożej, bo aż 9,04 zł za litr zapłacą Holendrzy, trochę mniej, bo 8,40 zł i 8,33 zł za litr zapłacą kolejno mieszkańcy Danii i Norwegii.

Miłośnicy silników diesla z całą pewnością powinni unikać Szwecji, Norwegii i Szwajcarii, gdzie za litr ON zapłacić należy kolejno 8,24 zł, 7,72 zł, 7,60 zł za litr.

Zestawiając ceny paliw należy pamiętać, że na kształtowanie się ich wysokości wpływa wiele czynników. Oprócz ceny surowca, niezwykle istotny jest również kurs dolara amerykańskiego do polskiego złotego. Skąd ta zależność?

Ile kosztuje litr paliwa w Europie? Sprawdziliśmy to dla Was. Polska wśród najtańszych państw w całej Unii Europejskiej

Za baryłkę ropy płacimy obecnie ok. 84 dolarów - dla porównania - w 2012 roku było to o ok. 34 procent więcej, z tą jednak różnicą, że kurs dolara w tym czasie wzrósł o ponad 23 procent.

Nie bez znaczenia w stosunku ceny paliwa ma również jej dystrybucja i sprzedaż. Na przestrzeni lat znacząco wzrosły koszty funkcjonowania stacji. Biorąc pod uwagę tylko płacę minimalną, ta z 2014 roku i poziomu 1680 zł brutto wzrosłą do 2800 zł brutto w 2021 roku, natomiast najniższa stawka godzinowa z 9 zł do 18,30 zł. Ten skok odczuły również stacje, sieci dystrybucyjne, które zatrudniają tysiące osób w branży paliwowej.

Wraz ze wzrostem płac rosła również siła nabywcza Polaków, co oznacza, że tylko w skali ostatniej dekady, za średnią pensję w Polsce można kupić ok. 66 procent więcej benzyny i ok. 60 procent ON, aniżeli w 2010 roku.

Jeżeli zestawimy ten wzrost z Europą, to możemy zauważyć, że siła nabywcza polskiego konsumenta rośnie znacznie szybciej, zestawiając proporcje z np. sąsiadującymi z Polską - Niemcami: 28 procent więcej benzyny i 23 procent więcej ON oraz Słowacją: 38 procent więcej benzyny oraz 44 procent więcej ON.

W 2021 roku Polacy, za swoją średnią pensję są w stanie kupić blisko 1134,36 litrów benzyny, a więc o ponad 500 litrów więcej niż w 2012 roku (619,18 litrów).

Ostateczna cena, jaka ponosi polski konsument, faktycznie jest znacznie niższa. Stacje paliw rywalizacją o swoich klientów wprowadzając różne promocje i zniżki grupowe. Dobrym przykładem jest wprowadzony na stałe przez PKN Orlen rabat dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny, który uprawnia do 8 groszy zniżki na litrze paliwa przy paliwach standardowych i 10 groszy zniżki na paliwa VERVA. Tylko w ciągu ostatniego roku przy użyciu Karty Dużej Rodziny ze zniżek skorzystało ponad 400 tysięcy rodzin.

Rządowa tarcza antyinflacyjna

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

F
Fk
Redaktor oszalał, czy artykuł sponsorowany???
G
Gość
Za przeproszeniem jakiś Łeb to pisał jedno jest pewne nasze zarobki w porównaniu do starej Europy są w tyle żeby nie napisać w dupie cena paliwa u nas nie jest adekwatna do zarobku
G
Gość
Czy ten kto pisał ten artykuł wzoł pod uwagę że w Polsce płacimy podatek drogowy w paliwie a w Holandii paliwo i podatek drogowy osobno
y
yaroo_p
Ceny paliw rosną w całej Europie to fakt. Zestawienia cen paliw w zachodniej europie względem cen w Polsce uważam jednak za mało pocieszające dla przeciętnego Kowalskiego. Dam przyklad. Mieszkam i pracuję w Holandii. Moje dziennie wynagrodzeń za 7,5 h pracy to trochę ponad 200€ i to dochód raczej znacznie poniżej średniej krajowej. Czyli za dzień pracy zatankuję ponad 100l ON lub około 130l 95. Średnia krajowa w Polsce to fikcja. Przy zarobkach 250 zł dniówki a tyle zarabia maxymalnie zdecydowana większość rodaków daje nam to 43-45 litrów paliwa. Zestawiając dochód Niemca, Holandia itd.do dochód w Polsce cena paliwa powinna wynosić połowę obecnej. Pozdrawiam.
Dodaj ogłoszenie