Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile ciągników i przyczep kupili rolnicy w Polsce w 2016 roku? [infografika]

Redakcja
Agata Wodzień
W całym ubiegłym roku liczba rejestracji nowych ciągników wynioła 8768 sztuk, to znacznie mniej niż rok wcześniej, kiedy to nowych traktorów zanotowano 12 313, czyli o 28,8% mniej w 2016 niż w 2015 roku.

Kolejne dane przekazywane przez agencje monitorujące rynek maszyn rolniczych każdego miesiąca pokazywały spadki w stosunku do poprzedniego roku. W konsekwencji cały rok pozostał na dużym minusie. Brakowało funduszy z unijnych programów, ceny za plony rolne były niskie, więc gospodarze znacznie rzadziej w 2016 decydowali się na zakupy. 

 

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował najnowsze dane, które wskazują na to, ile w minionym roku zarejestrowano po raz pierwszy ciągników i przyczep rolniczych w Polsce. W samym grudniu zarejestrowano 222 ciężarowe przyczepy rolnicze (-15,3%r/r). Ich rynek niezmiennie od lipca ub.r. kurczy się. Cały ub.r. zamknął się na znacznym minusie (-51,7%). "Zgodnie z przewidywaniem mimo, że 2015 r. przełamał wcześniejszą tendencję spadkową rozpoczętą w 2013 roku, ub.r. był najsłabszy od 8 lat", ocenia PZPM w raporcie z 10 stycznia 2017.

 

"Wśród ciągników rolniczych obserwujemy podobną sytuację i mamy już za sobą cztery lata (od 2013r) ze spadkiem. Jedynie wrzesień w ub.r. wypadł dla nich ze wzrostem. W grudniu rynek tych ciągników skurczył się o 11%".

W całym 2016 roku zarejestrowano 2 971 przyczep rolniczych, mniej o 3 178 szt. (-51,7%) niż w 2015r.

 

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wskazuje na rosnący w ostatnich latach rynek używanych przyczep, po które od kilku lat rolnicy sięgali coraz chętniej. "Obserwujemy też, że w ostatnich latach rynek używanych przyczep rolniczych sprowadzanych do Polski rósł bardzo dynamicznie (+43% w 2013r, +15% w 2014 i +26% w 2015 do poziomu 3,6 tys. szt.) i liczba pierwszych rejestracji nowych przewyższała używane, choć coraz mniej (odpowiednio 3 kronie, 2 i 1,7 razy). W 2016 roku relacja ta odwróciła się i nowych pojazdów zarejestrowano mniej o 6,8% niż w tym samym czasie sprowadzono używanych".

 

Na czele niezmiennie jest marka Pronar. Tych przyczep zarejestrowano w Polsce 1217 sztuk, a to przekłada się na 41-procentowy udział w rynku. Drugą pozyję zajmuje Metalfach 441 szt. z udziałem 15%, a trzecie miejsce zajął Metaltech 249.

Co grudzień przyniósł w grupie ciągników rolniczych? W ostatnim miesiacu 2016 r. zarejestrowano 1117 nowych pojazdów. To o 599 więcej niż w listopadzie. To jednak mniej niż w grudniu 2015r. o 11% (-141 szt.) i 163 szt. (13%) niż we wrześniu, "kiedy obserwowaliśmy zwiększony poziom rejestracji w związku ze zmianą przepisów – wymagań homologacyjnych dla nowych ciągników rolniczych związany z emisyjnością ich silników, która weszła z końcem września ubiegłego roku. Uprzednie przyspieszenie rejestracji było swoistym przygotowaniem do sprzedaży ciągników z jeszcze starymi parametrami silników w ramach tzw. końcowej partii produkcji", wyjaśnia Związek.

 

Autorzy raportu piszą o konsekwentnym spadku liczby rejestracji nowych traktorów od 2013. W ub.r. nastąpiło pogłębienie rocznego spadku (-29%). Najlepiej sprzedającymi się markami pozostają New Holland (1291), John Deere (1105) i Zetor (1104). Używanych ciągników przybyło w 2016 roku 15,6 tys. szt. (-4,6%) i sprowadzono ich 1,8 razy więcej niż nowych ale ta grupa również zmalała, podczas gdy w ostatnich latach (2013-2015) rosła.

Źródło: Pierwsze rejestracje przyczep i naczep - grudzień 2016 r.  - Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

 

Rok 2016 w sprzedaży ciągników podsumowuje też Polska Izba Gospodarcza Maszyn i Urządzeń Rolniczych. "Największym zwycięzcą wydaje się być marka Ursus, która notuje 903 rejestracje nowych ciągników, aż o 507 szt. więcej niż w roku 2015". Izba  wskazuje, że nie widać znaczących różnic w strukturze sprzedaży w podziele na kategorie mocy. Największą popularnością w ubiegłym roku cieszyła się kategoria 50-74 KM, stanowi 44,3% wszystkich sprzedanych ciągników. "Wzrost ten odbywa się kosztem kat. 75-129 KM, które nieco tracą w strukturze sprzedaży".

 

  • Patrząc na regiony pozycję lidera w roku 2016 utraciło woj. wielkopolskie na rzecz mazowieckiego, w któym zarejestrowano 1524 szt., to i tak o 540 szt. mniej niż w 2015 (-26%), woj. wielkopolskie notuje najwiekszy ilościowy spadek sprzedaży: aż o 859 szt. do 1244 szt. (-41%).
  •  W woj. kujawsko-pomorskim notujemy największy procentowy spadek rejestracji: o 44% do poziomu 661 szt. (o 522 szt. mniej niż w 2015).
  •  Tylko w woj. warmińsko-mazurskim zarejestrowano wzrost ilości rejestracji nowych ciągników; zarejestrowano 703 szt., o 150 szt. więcej niż w 2015, co daje wzrost o 27%; woj. śląskie i zachodniopomorskie to te, gdzie sprzedaż niewiele różni się od tej sprzed roku (widzimy tu niewielkie spadki odpowiednio o 2% i 5%).
  • Niemal we wszystkich regionach spadła średnia moc rejestrowanych nowych ciągników, tylko w kujawsko-pomorskim rośnie znacznie z 82,7 KM do 91,7 KM, w łódzkim niewiele bo z 70 do 71,9 KM, w dolnośląskim, lubuskim i pomorskim średnia moc jest mniejsza niż rok wcześniej o ponad 10 KM; średnia dla kraju spada do 79 KM z 81,6 KM w 2015 roku.
  •  Prawie na niezmienionym poziomie utrzymuje się sprzedaż ciągników używanych pochodzących z zagranicy, w 2016 zarejestrowano ich 12 589 szt. (o 186 szt. mniej niż w 2015), o 7% spadła sprzedaż ciągników używanych pochodzenia krajowego do 2713 szt. (vs. 3191 szt. w 2015 roku); ogólnie sprzedaż ciągników używanych wyniosła 15302 szt. tj o 4,1 % mniej niż rok wcześniej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Ile ciągników i przyczep kupili rolnicy w Polsce w 2016 roku? [infografika] - Gazeta Pomorska

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki