Idealny szef, czyli kto? Zobacz, jaki powinien być dobry manager

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Unsplash.com
Zmiana pracy nikogo już nie dziwi. Coraz częściej mówi się o millenialsach, którzy przeciętnie raz na dwa lata zmieniają pracodawcę. Ich wymagania względem managerów są dużo większe niż kiedyś. Zobacz, czego pracownicy oczekują od swojego szefa.

Rynek pracownika rządzi się swoimi prawami. Przede wszystkim to pracownicy, a nie rekruterzy, mają wymagania wobec przyszłych pracodawców. Mogą sobie na to pozwolić, ponieważ w Polsce brakuje specjalistów i osób o konkretnych kwalifikacjach do pracy. Niejeden manager, który musiał pożegnać się ze swoim pracownikiem, wie, jak trudno było znaleźć odpowiednią osobę na jego miejsce. Dlatego większość szefów woli zatrzymać kompetentną osobę niż przeprowadzać proces rekrutacji od początku.

Dobry manager rozumie potrzeby pracowników

Pełnienie funkcji managera wymaga nie tylko znajomości rynku pracy, ale również – zrozumienia pracowników. Chociaż warunki gry dyktują głównie millenialsi, nie należy zapominać o osobach z innych grup wiekowych. Szef, który potrafi pogodzić interesy pracowników w różnym wieku ma większe szanse na uniknięcie zwolnień i konfliktów.

- Nie same zróżnicowanie wiekowe jest istotne, lecz sposób zarządzania ludźmi. W firmach, gdzie osoby starsze traktowane są jako mentorzy, specjaliści z bogatą wiedzą, którzy mają za zadanie wspierać i kształcić młodszych pracowników, łatwiej jest zapewnić wysoki poziom efektywności pracy – mówi w rozmowie ze Strefą Biznesu dr Kaja Prystupa-Rządca, ekspertka w dziedzinie zarządzania z Akademii Leona Koźmińskiego. – Kluczem jest stworzenie takich warunków, by pracownicy chętnie dzielili się ze sobą wiedzą. Wtedy proces uczenia się organizacyjnego będzie wspierał rozwój firmy – dodaje ekspertka.

Skompletowanie zgranego i efektywnego zespołu stanowi nie lada wyzwanie. Sęk w tym, że pracodawcy zabiegają głównie o młodych pracowników. Zdają sobie sprawę z tego, że sukces na rynku pozostaje uzależniony od znajomości nowych technologii i umiejętności ich wykorzystania w praktyce, a to konik millenialsów, czyli dzisiejszych dwudziesto- i trzydziestolatków. Dlatego managerzy w pierwszej kolejności wybierają często ludzi przed czterdziestką.

Millenialsi vs. perennialsi. Ich interesy można pogodzić

Nastawieni na wyniki szefowie inwestują w młodych pracowników, mimo że Kodeks pracy zakazuje dyskryminacji ze względu na wiek. (Mówi o tym artykuł 11. kp.) Nasuwa się pytanie, jak wykorzystać potencjał perennialsów, a więc współczesnych czterdziestolatków. Kaja Prystupa-Rządca uważa, że managerzy powinni postawić na ich wiedzę i doświadczenie.

- Niestety, często pracowników z dużym stażem traktuje się jako niepotrzebnych, na przykład jako takich, którzy nie mają wiedzy o najnowszych technologiach. Jednocześnie jednak często zapomina się, iż to właśnie oni kształtowali branżę i posiadają niezbędną dla organizacji wiedzę – tłumaczy eksperta z Akademii Leona Koźmińskiego.

Pierwszym krokiem dobrego managera powinna być próba zrozumienia różnic pokoleniowych. Szef, który rozumie i akceptuje potrzeby swoich pracowników, jest w stanie skutecznie zarządzać zespołem. Nie da się uniknąć rotacji na rynku pracy bez wyjścia naprzeciw oczekiwaniom osób zatrudnionych. Czego więc potrzebują millenialsi, a czego perennialsi?

- Millenialsi mają silną potrzebę ciągłego rozwoju swoich kompetencji, zdobywania nowych doświadczeń, dużej autonomii oraz elastyczności. W efekcie często zmieniają pracę – statystycznie mniej więcej co dwa lata. Natomiast dla perennialsów najważniejszym czynnikiem jest zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności zatrudnienia. Ponadto, w przypadku osób w wieku emerytalnym istotna staje się możliwość bardziej elastycznych form zatrudnienia, np. również na etacie – wyjaśnia Kaja Prystupa-Rządca.

Współczesny szef jest elastyczny

Idealny manager powinien wiedzieć, jak wykorzystać wiedzę na temat swoich pracowników. Z jednej strony musi nauczyć się delegować zadania, a z drugiej strony – pozwolić swoim podwładnym na samodzielność. Jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaakceptować pracę zdalną lub telepracę (pracę wykonywaną regularnie poza zakładem pracy). Pracodawcy muszą także zdać sobie sprawę z tego, jak dużą rolę pracownicy przywiązują do formy zatrudnienia.

[QUIZ] Job hopperzy, perennialsi… Czy potrafisz odnaleźć się na rynku pracy?<br>

Kandydat, który będzie miał do wyboru etat lub podobne stanowisko z umową zlecenie, prawdopodobnie wybierze umowę o pracę. Dotyczy to zwłaszcza młodych rodziców oraz osób planujących założenie rodziny, dla których ważne są możliwości wzięcia urlopu macierzyńskiego, wychowawczego czy urlopu na dziecko. (Pracującemu rodzicowi w ciągu roku kalendarzowego przysługują dwa płatne dni zwolnienia z pracy na sprawowanie opieki nad zdrowym dzieckiem poniżej 14 lat, czyli na opiekę z tytułu wychowania dziecka.)

- Poza wiekiem pracownika istotny jest jego status rodzinny. Dla osób, które mają rodziny, ważne są elastyczne godziny pracy, a także przychylne nastawienie pracodawcy do wykonywania takich obowiązków rodzinnych, jak m.in. opieka nad chorym dzieckiem, możliwość wyjazdu na ferie lub możliwość godzenia pracy z opieką w przypadku strajków w oświacie – podkreśla Kaja Prystupa-Rządca.

Wzorowy manager troszczy się o rozwój pracowników

Pracownicy zwracają uwagę nie tylko na warunki zatrudnienia, ale również – na możliwości rozwoju i poszerzania swoich umiejętności. Wątpliwe jest, czy docenią dostęp do nudnych szkoleń z BHP w wersji online, ale przywiązują wagę do oferty szkoleniowej czy możliwości kształcenia na koszt pracodawcy. Manager, który inwestuje w naukę swoich podwładnych, nie tylko zyskuje lepszych specjalistów, ale także – lojalnych pracowników. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza w czasach, gdy rywalizacja o osoby z wiedzą ekspercką jest duża.

- Wykwalifikowani specjaliści potrzebują większej autonomii i elastyczności w działaniu. Ponadto, niezwykle istotne są dla nich ambitne projekty prowadzone przez firmę, dzięki którym mogą rozwijać swoje doświadczenie, a także budować swoją reputację w branży. Marka pracodawcy sama w sobie jest niezwykle istotna, stąd też coraz więcej firm decyduje się na działania employer brandingowe – wskazuje Kaja Prystupa-Rządca.

Pracownicy lubią zabawę na koszt szefa

Na wizerunek pracodawcy składają się również oferowane przez niego benefity pracownicze, np. dofinansowanie posiłków, dojazdów do pracy czy kart sportowych. Osoby zatrudnione chętnie opowiadają o firmie znajomym. Opinie na temat przedsiębiorstwa pojawiają się również w internecie, a to właśnie tam kandydaci do pracy wyrabiają sobie zdanie na temat przyszłego pracodawcy.

[QUIZ] Czy nadajesz się do pracy w korporacji? Sprawdź!

Ważne jest również to, czy szef potrafi być otwarty na propozycje pracowników. Manager, który zgodzi się na udział zespołu w Poland Business Run lub innym przedsięwzięciu charytatywnym z pewnością będzie postrzegany lepiej niż szef, który zawsze jest przeciwny inicjatywom swoich podwładnych. Manager powinien także umieć dopuścić pracowników do relacji biznesowych. W ten sposób zbuduje w nich poczucie odpowiedzialności za interesy firmy.

- Dawniej współpraca biznesowa opierała się głównie na dobrych relacjach. Jednak z biegiem czasu definicja „dobrych relacji” uległa przewartościowaniu. Dzisiaj klient oczekuje od swojego partnera biznesowego wartości dodanej. Kluczem do sukcesu jest utwierdzenie go w przekonaniu, że to właśnie ta a nie inna firma proponuje mu najlepsze rozwiązanie i oferuje więcej niż konkurencja – uważa Justyna Klimuk, Incentive & Recognition Product Portfolio Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Na sukces w relacjach biznesowych pracuje nie tylko manager, ale cały zespół. Wspólne spotkania z klientami czy finansowanie wyjść do restauracji na koszt firmy z jednej strony zacieśniają stosunki między szefem i pracownikami, a z drugiej strony – pozwalają budować dobry wizerunek firmy. Osoby zatrudnione szczególnie cenią dostęp do niebanalnych rozrywek bez wkładu własnego. Szef, który sponsoruje wyjazd integracyjny czy stół do billarda będzie lepiej postrzegany niż osoba ignorująca potrzebę zabawy w firmie.

od 16 lat
Wideo

Widowiskowy egzamin dla policyjnych wierzchowców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu