Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

I etap systemu roweru metropolitalnego Mevo wystartował! W 14 pomorskich gminach można już wypożyczyć ponad 1200 jednośladów

MP
Plac Kuracyjny w Sopocie - start systemu roweru metropolitalnego Mevo z udziałem przedstawicieli 14 miast i gmin, które będą uczestniczyć w programie
Plac Kuracyjny w Sopocie - start systemu roweru metropolitalnego Mevo z udziałem przedstawicieli 14 miast i gmin, które będą uczestniczyć w programie Przemyslaw Swiderski
Komunikacyjna rewolucja na Pomorzu ruszyła. Nasz system roweru metropolitalnego jest najnowocześniejszy w Europie, ponieważ wszystkie pojazdy wyposażone są we wspomagający napęd elektryczny. Póki co można jednak korzystać tylko z 30 proc. docelowej floty Mevo.

AKTUALIZACJA GODZ. 17

- Tylko w ciągu tygodnia w systemie zarejestrowało się 10 tys. osób. Dla porównania w krakowskim systemie rowerowym było ich 14 tys. przez cały rok. W kilka godzin od uruchomienia systemu odnotowaliśmy już ponad 2 tys. wypożyczeń - mówi Jarosław Maciejewski z biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

WCZEŚNIEJ PISALIŚMY:

Możliwość wypożyczania błękitnych rowerów Mevo ruszyła we wtorek 26 marca po południu. Na 660 stacjach systemu w 14 gminach zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot do dyspozycji jest na razie 1204 jednoślady, czyli średnio po dwa na stację.

O godz. 14 przy sopockim molo odbyła się oficjalna impreza inauguracyjna Mevo. Pojawili się na niej m.in. przedstawiciele władz województwa i samorządów biorących udział w projekcie.

- 4080 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym to prawdziwie europejski sukces współpracy metropolitalnej. Do tej pory to Madryt mógł się cieszyć największym systemem z rowerami elektrycznymi, mając ich nieco ponad 2000. W Barcelonie w tym roku cieszą się z rozbudowania systemu do 1000 rowerów elektrycznych. Jesteśmy dumni, że czwarta największa metropolia w Polsce będzie miała największy system rowerów ze wspomaganiem elektrycznym w całej Europie - podkreślała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot.

- To znakomita atrakcja, która wzbogaci także ofertę turystyczną obszaru Metropolii. Służyć będzie zarówno wczasowiczom, jak i na co dzień naszym mieszkańcom, o czym świadczą wykonane w fazie przygotowań testy. 98 proc. użytkowników wskazało, że będzie korzystało z Mevo – mówi Roman Kużel, Burmistrz Władysławowa.

- Mevo to realny dowód na funkcjonowanie metropolii na Pomorzu. Miasta wspólnie wypracowały w drodze kompromisu jeden sposób działania systemu, jego rozwiązania i standardy wizualne dla rowerów i stacji, jeden system rozliczeń oraz przekazały zarządzanie systemem jednej instytucji - Biuru Metropolii. Mevo jest żywym przykładem, że wprowadzenie zharmonizowanego systemu transportu zbiorowego w Metropolii jest możliwe - dodaje mówi Mieczysław Gołuński, Burmistrz Kartuz.

Trzeba jednak przypomnieć, że Mevo startuje z pięciomiesięcznym opóźnieniem i póki co nie z całą przygotowaną flotą. Dzisiaj uruchomiony został dopiero pierwszy etap systemu w którym do dyspozycji mieszkańców Trójmiasta oraz gmin Tczew, Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino i Sierakowice oddanych zostało 30 proc. z 4080 rowerów całej floty Mevo. To, kiedy dostępne będą wszystkie jednoślady wciąż pozostaje niewiadomą.

To że Mevo w końcu rusza to i tak sukces. Łatwo bowiem nie było - problemy i opóźnienia deklarowanego terminu startu I etapu systemu na bieżąco opisywaliśmy od listopada.

Prawie milion złotych kary dla wykonawcy systemu rowerowego Mevo za opóźnienie jego startu

- Jednym z największych wyzwań okazał się GPS. Było to niezwykle ważne z punktu widzenia użytkowników. Z uwagi na fakt, że rowery można pozostawiać w dowolnym miejscu miast, działanie systemu GPS pozwalającego na precyzyjną lokalizację rowerów jest kluczowe. Bardzo skrupulatnie, partia po partii wybieraliśmy losowo rowery do testów, aby mieszkańcy mogli cieszyć się z jak najlepszego systemu - mówi Michał Glaser, dyrektor biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

- Pierwotnie Obszarowi zabrakło ostrożności w informowaniu o terminach inauguracji i jasnego komunikatu: „robimy pierwszy taki system, jest duże zagrożenie że coś się przesunie”. W Chinach podobny system był testowany równy rok w warunkach prototypu. Jesteśmy pod wrażeniem, że polsko-niemieckiej ekipie zajęło to właściwie bardzo krótki czas - podkreślają aktywiści z „Rowerowej Metropolii”.

Jak pokrótce wygląda samo wypożyczenie roweru? Możemy to zrobić za pomocą aplikacji na smartfona, strony rowermevo.pl albo poprzez kontakt z całodobowym Biurem Obsługi Klienta. Wspomniana aplikacja dostępna jest zarówno dla systemu Android jaki i IOS.

Opłata inicjacyjna wynosi 10 zł. Mevo możemy wypożyczyć na minuty - każda to 10 gr. albo w wielu taryfach okresowych. Miesięczna to koszt np. 10 zł z 90 bezpłatnymi minutami przejazdu dziennie. Dany rower można sobie zarezerwować (rezerwacja ważna jest 15 min) i niekoniecznie trzeba odstawiać go na stację, ale pozostawienie go w innym miejscu kosztuje dodatkowe 3 zł.

Więcej szczegółów nt. wypożyczenia rowerów Mevo znajdziecie Państwo tu:

Start systemu MEVO, czyli pomorskiego roweru metropolitalnego 26 marca 2019. Jak korzystać z systemu?

Swoimi pierwszymi wrażeniami z jazdy wypożyczonym Mevo podzielił się już Paweł Mrozek ze Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Motocyklista jechał 198 km/h Tunelem pod Martwą Wisłą w Gdańsku

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki